همشهری آنلاین: پلیس ترکیه ۳۱ نفر را به اتهام نقش داشتن در تظاهرات ضد دولتی که سه هفته است این کشور را به لرزه در آورده، دستگیر کرده است.

ترکیه

به گزارش پرس تی وی، دادگاهی در آنکارا، پایتخت ترکیه روز شنبه (۱ تیر، ۲۲ ژوئن) دستور دستگیری ۲۲ معترض را به اتهام سازماندهی اعتراضات و خشونت ورزی صادر کرد. ۹ تن دیگر نیز به اتهام تخریب اموال عمومی بازداشت شدند.

مقامات همچنین معترضان را به عضویت در گروه تروریستی و چپ گرای حزب کمونیست ِ مارکسیست-لنینیست متهم کردند.

بر پایه این گزارش، ۲۶ تن روز جمعه به اتهام سازماندهی تظاهرات علیه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در دادگاه حاضر شدند.

بسیاری از کشورها و سازمان‌های بین المللی در مورد نحوه برخورد پلیس ترکیه با اعتراضات ضد دولتی در این کشور ابراز نگرانی‌کرده‌اند.

سم اوزدمیر یکی از روسای حزب سبز آلمان که اصلیت ترک دارد، ۱۸ ژوئن از اردوغان به دلیل نحوه روبرو شدن با ناآرامی‌ها انتقاد کرد.

ناوی پیلای، کمیسیونر عالی سازمان ملل برای حقوق بشر نیز در رابطه با درگیری‌ها بین تظاهرکنندگان و پلیس ترکیه ابراز نگرانی کرد و گفت، مقامات و نیروهای امنیتی که به خشونت فزاینده متوسل شدند، باید مجازات شوند.

ناآرامی در ترکیه ۳۱ می زمانی آغاز شد که پلیس این کشور به گروهی از تحصن کنندگان در میدان تقسیم استانبول حمله کرد. این تحصن در اعتراض به پروژه تخریب پارک گزی استانبول برگزار شده بود.

معترضان می‌گویند، پارک گزی که به طور سنتی محل تجمعات و تظاهرات و همچنین یک مقصد گردشگری است، یکی از آخرین فضاهای سبز باقیمانده در استانبول است.

۵ نفر از جمله یک افسر پلیس در جریان درگیری‌ها کشته شده و بیش از ۵۰ هزار معترض و ۶۰۰ افسر پلیس نیز زخمی شدند.

کد خبر 219944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز