دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

همشهی‌آنلاین: صندوق بین‌المللی پول اعتراف کرد که هنگام نجات یونان از ورشکستگی اقتصادی، اشتباهات بزرگی مرتکب شده است.

صندوق بین اللملی پول

به گزارش تسنیم به نقل از سنا، صندوق بین‌المللی پول با انتشار گزارشی اعلام کرد، که به یونان به رغم اینکه تنها سه چهارم شرایط لازم را فراهم ساخته بود، معادل 110 میلیون یورو کمک مالی انجام داده است.

در این گزارش تاکید شده است صندوق بین‌المللی پول با کمک به یونان در این شرایط، اصول و قواعد خود را نقض کرده است.

در این گزارش، با اشاره به اینکه در تخمین های مربوط به رشد اقتصادی یونان زیاده روی شده است ،تاکید کرد در طبقه بندی بدهی های این کشور باید سرعت عمل بیشتری انجام بگیرد.

این در حالی است که، چندی پیش در حالی که دولت یونان همچنان به اجرای سیاست های ریاضتی اقتصادی مورد نظر وام دهندگان بین المللی ادامه می دهد، صندوق بین المللی پول روز جمعه با اعطای کمک مالی 1.74 میلیارد یورویی به این کشور موافقت کرد.

اجرای سیاست های ریاضتی با مخالفت شدید افکار عمومی روبرو شده است. یونان برای ششمین سال متوالی با رکود و کاهش شدید رشد اقتصادی روبرو شده است. ارزش تولید ناخالص داخلی یونان در شش سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش داشته است.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه بخش دیگری از کمک مالی کشورهای اروپایی به ارزش 7.2 میلیارد یورو را در اختیار دولت یونان قرار داده است.

این بخشی از کمک مالی 173 میلیارد یورویی است که قرار است در مدت 4 سال به یونان اعطا شود تا این کشور سیستم مالی و اقتصادی را به وضعیت ثبات بازگرداند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی اجرای سیاست های ریاضتی با هدف کاهش بدهی و کسری بودجه فشار زیادی را بر رشد اقتصادی یونان وارد کرده است.

رئیس وزرای دارایی منطقه یورو نیز روز جمعه تاکید کرد: اگر دولت یونان بتواند شرایط لازم مطرح شده از سوی وام دهندگان بین المللی را فراهم کند، می توان در خصوص دادن مهلت بیشتر به آتن برای تسویه بدهی های بین المللی در نشست آتی وزرای دارایی منطقه یورو در آوریل آینده، رایزنی کرد.

وی افزود: یونان باید برای خارج شدن از رکود اقتصادی شش سال اخیر، اجرای اصلاحات ساختاری را در اولویت قرار دهد.

این در حالی است که، کمک های مالی به یونان به صندوق بین المللی پول ختم نشد و شهردار جزیره ایتاکا در یونان در گفتگو با شبکه میگا یونان اعلام کرد: شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر جزیره اوکسیا در دریای مدیترانه را به قیمت 4.9 یورو خریداری کرده است.

  more قطر جزایر یونانی را خرید!

وی در ادامه افزود: امیر قطر در مقابل خرید این جزیره که مساحت آن بالغ بر 4.2 کیلومتر مربع است، مبلغ 4.9 یورو و 3.5 میلیون یورو نیز برای دستیابی به پنج جزیره کوچک که مساحت آنها 1.6 کیلومتر مربع می‌باشد، پرداخت کرد.

شهردار جزیره ایتاکای یونان در ادامه گفت: امیر قطر همچنان متعهد شده است که خطوط انتقال آب از مناطق خشک به این جزیره با هدف کمک به منطقه بکشد.

صندوق بین المللی پول، بر اجرای سامانه پولی بین‌المللی نظارت دارد. صندوق بین‌المللی پول، یکی از معتبرترین منابع ارزیابی و پیش‌بینی وضعیت اقتصادی جهان محسوب می‌شود.

طرح تأسیس صندوق در کنفرانس برتون وودز در سال 1944 که ساختار اقتصادی جهان بعد از جنگ جهانی دوم شکل گرفت به وجود آمد. صندوق بین‌المللی پول در دی 1324 شروع به کار کرد. اهداف تشکیل این صندوق گسترش همکاریهای پولی بین‌المللی و تسهیل رشد متوازن تجارت بین‌الملل، ایجاد سامانه باثبات ارزی بین اعضا و پرهیز از رقابت در کاهش نرخ ارزها و تهیه منابع لازم از طریق منابع عمومی صندوق، به منظور کمک به کشورهای عضو دارای کسری تراز پرداخت ها اعلام شده است.

در حالی که از نگاه منتقدان، صندوق بین‌المللی پول، با دشوار کردن اوضاع برای بدهکاران، فشار خود را بر این دولت‌ها افزایش می‌دهد تا آنها مجبور به انجام تغییرات موردنظر صندوق شوند.

از نظر منتقدان، نهادهای یاد شده وسیله‌ای برای دستیابی به وام ها و شرایطی هستند که چون سلاحی در دست تروریسم مالی عمل می‌کند.

کد خبر 219332
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز