همشهری آنلاین: خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها و تحلیلگران گزارش داد که برنامه هسته‌یی ایران و چندین دور مذاکره با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یکی از موضوعات اصلی نشست آژانس خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود نوشت که انتظار نمی‌رود 35 کشور عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خود که از امروز (دوشنبه) آغاز می‌شود، قطعنامه‌ای را برای محکوم کردن ایران تصویب کنند.

در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در 22 ماه مه در اختیار اعضای آژانس قرار گرفت، آمده است که ایران با وجود تحریم‌های اعمال شده علیه تهران ظرفیتش برای غنی‌سازی اورانیوم را افزایش داده است. ایران تاکید دارد که برای تولید برق و نیز ایزوتوپ‌های پزشکی به این مواد نیاز درد.

ایران بخشی از اورانیوم با غنای متوسط خود را به شکل دیگری درآورده است تا بتواند سوخت راکتور تولید کند. تحلیل‌گران خارجی مدعی‌اند که میزان تبدیل این اورانیوم آنقدر زیاد نیست که جلوی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران را بگیرد.

شانون کایل، یک کارشناس هسته‌یی در موسسه تحقیقات صلح بین‌الملل استکهلم در این‌باره به خبرگزاری فرانسه گفت که تبدیل اورانیوم با غنای 20 درصد "حکم بارقه‌ای نورانی را دارد، ولی هنوز ابرهای بسیار تیره‌ای دیده می‌شوند".

برخی تحلیلگران به طور تلویحی گفته‌اند که اقدامی علیه ایران در نشست شورای حکام اتخاذ نخواهد شد، زیرا غرب ترجیح می‌دهد صبر کند تا انتخابات ریاست جمهوری ایران به پایان برسد.

مارک هیبز، تحلیلگر موسسه صلح کارنگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت که گروه 1+5 احتمالا ترجیح می‌دهد چند ماهی صبر کند و هرگونه تصمیم‌گیری را به تاخیر بیاندازد.

کد خبر 217237
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز