گروه شهری: مروری بر عملکرد بانوان شهر نشان‌دهنده یک جهش فوق‌العاده در دوران مدیریت فعلی پایتخت است.

شهرداری در سال‌های اخیر به‌عنوان یک سازمان اجتماعی توانسته رویکردهای جدیدی را نسبت به جایگاه زنان در جامعه مورد تأکید قرار دهد. مدیریت شهر با مطالعه و بررسی مهم‌ترین دغدغه‌ها و آسیب‌های زنان جامعه شهری، اقدامات گسترده‌ای را برای افزایش سرانه‌های ورزشی، تفریحی و فضای سبز مختص زنان انجام داده‌است.

مجموعه‌های شهربانو، پارک‌های ویژه بانوان و افزایش روزانه یا هفتگی برخی ساعات سالن‌های ورزشی برای بانوان نمونه‌ای از این افزایش سرانه‌های شهری برای بانوان است. حوزه دیگری که شهرداری به‌طور گسترده برای بانوان شهر درنظر گرفته، بحث آموزش و اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است. این بخش مهم و تأثیرگذار سهم زیادی در تربیت نسل آینده خواهد داشت و برنامه‌ریزی در این حوزه تأثیرات بلندمدت و مهمی را بر شهر خواهد گذاشت.

همچنین یکی دیگر از اقدامات شهرداری برای بانوان شهر و خانواده‌ها امکان حضور خانواده‌ها و بانوان برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی و تفریحی مناسبتی در شهر است. مدیریت شهری علاوه بر اتخاذ رویکردهای کلان و ساختاری برای رفع تبعیض و بی‌عدالتی در شهر، اقدامات حمایتی وسیعی نیز در جهت رفع جلوه‌های بارز فقر و محرومیت و بی‌عدالتی تدارک دیده‌است. راه‌اندازی اداره کل آسیب‌های اجتماعی یکی از مصادیق این رویکردهای حمایتی است.

یکی از نخستین اقدامات این اداره کل، ساماندهی بی‌خانمان‌ها و افراد بی‌سرپناه و گرسنه و بیمار رها شده در شهر است. برای پناه دادن به این افراد شهرداری تهران اقدام به تأسیس گرمخانه‌هایی با امکانات تغذیه‌ای و بهداشتی کرده‌است. همچنین شهرداری تهران با ایجاد و تجهیز 3مرکز و راه اندازی مرکز مخصوص زنان اقدام به جمع‌آوری و ساماندهی هزاران نفر از متکدیان تهرانی کرده‌است.

اما موضوع توانمندسازی زنان سرپرست خانوار یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد اجرای مدیریت شهری در دوره 8ساله اخیر بود. افتتاح ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در شهرداری تهران از زمانی شروع شد که شهردار فعلی سکان مدیریت شهری در تهران را به‌دست گرفت. از سال 84 شهرداری در راه تبدیل‌شدن به نهادی اجتماعی و فرهنگی اتفاق‌های زیادی را در شهر رقم زد و نگاه ویژه به زندگی زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی آنها نیز در همان سال شکل گرفت.

از آغاز فعالیت ستاد زنان سرپرست خانوار تاکنون، 16هزارو 65 خانوار تحت پوشش این ستاد قرار گرفته اند. زنان سرپرست خانوار در این ستاد مهارت‌آموزی را تجربه می‌کنند و برای آنها زمینه‌های اشتغال فراهم می‌شود. در حال حاضر تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این ستاد که فعال هستند 10هزار نفر است که با خانواده‌های تحت پوشش آنها، جمعیتی حدود 36هزار نفر را دربرمی‌گیرد. این افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی هم قرار می‌گیرند.

از طرفی برنامه‌هایی که ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برای این افراد دارد، برنامه‌های حمایتی صرف نیست. این برنامه‌ها طوری طراحی شده که آنها بتوانند از طریق حرفه‌آموزی معیشت خود را تأمین کنند. مشاوره و ارائه برخی خدمات آموزشی از فعالیت‌هایی است که زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

استفاده از امکانات و شرکت در کلاس‌های تمامی مراکز فرهنگی و آموزشی و فرهنگسراهای زیرنظر شهرداری تهران برای این افراد رایگان است. در گام دیگر، مراکز مهارت‌آموزی کوثر به کمک زنان سرپرست خانوار آمدند. مراکز مهارت‌آموزی کوثر که این روزها در تمامی مناطق به چشم می‌خورند و در هر منطقه‌ای تعدادی از این مراکز وجود دارد، شامل 103مرکز مهارت‌آموزی است که زنان سرپرست خانوار در آن مشغول حرفه‌آموزی ‌هستند. از سویی، شبکه منسجمی برای شناسایی این زنان و بررسی معیشت آنها فعال است که در هر لحظه، چند و چونی از شرایط فعلی آنها را در اختیار مدیران ستاد توانمندسازی قرار می‌دهد.

کد خبر 217000
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز