شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۴:۲۷
۰ نفر

نتایج تحقیقات انجام شده روی شامپانزه‌ها و بونوبوها نشان می‌هد این حیوانات در قبال تصمیماتی که می‌گیرند احساس به خرج می‌دهند.

به گزارش ایسنا به نقل از بی‌بی‌سی، در این تحقیق که از سوی دانشگاه دوک در ایالات متحده انجام شد، 23شامپانزه و 15بونوبو در یک بازی فکری شرکت داده شدند. در این بازی به شامپانزه‌های بازنده یک تکه خیار و به شامپانزه‌های برنده یک تکه موز سالم داده شد. واکنش حیوان بازنده در مقابل دریافت پاداش خود چیزی شبیه رفتار اعتراض و کج‌خلقی بود. این رفتار شامپانزه‌ها در واقع چیزی شبیه بهانه‌گیری و فریادهای کودکانه هنگام اصرار بر خواسته‌هایشان بود.بدین‌ترتیب محققان دریافتند احساسات دخیل در تصمیم‌گیری‌ها نظیر احساس ناکامی و تأسف، تنها منحصر به انسان‌ها نبوده و در میان میمون‌ها نیز نهادینه شده است.

آنها همچنین متوجه تفاوت در نوع راه‌حل‌های به‌کارگرفته شده در حل مسائل توسط 2گونه میمون مختلف شدند. در این تحقیق شامپانزه‌ها بسیار خطرپذیرتر و همینطور صبورتر از بونوبوها بودند. این تحقیق نشان می‌دهد ظرفیت احساسی میمون‌ها می‌تواند در شکل‌دادن زندگی به آنها کمک کند. به گفته محققان، نتایج تحقیق نشان می‌دهد تصمیم‌گیری در میمون‌ها، مانند انسان‌ها تحت‌تأثیر مسائلی نظیر وضعیت روحی و انگیزه در آنهاست.

کد خبر 216812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز