جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: شهریه مدارس غیردولتی براساس اعلام وزارت آموزش و پرورش نسبت به شهریه سال گذشته تا 25درصد رسما افزایش می‌یابد.

شهریه

این افزایش شهریه در حالی است که بسیاری از پدران و مادران دانش‌آموزان به آن اعتراض دارند.بسیاری از والدین که طی 3هفته اخیر برای ثبت‌نام فرزندانشان به مدارس غیردولتی مراجعه کرده‌اند، با شهریه‌های سنگینی روبه‌رو شده‌اند که برای آنها غیرقابل تصور است، البته این در حالی است که مسئولان وزارت آموزش وپرورش تا دیروز به غیردولتی‌ها توصیه می‌کردند که افزایش شهریه‌ای نداشته باشند و براساس شهریه سال گذشته عمل کنند.

در همین حال، مدیران مدارس غیردولتی بدون توجه به این توصیه‌ها شهریه‌هایی بیش از شهریه سال گذشته گرفتند؛ آن هم با توضیح این نکته که این مبلغ به‌صورت علی‌الحساب است و درصورت افزایش هزینه‌ها، مابه‌التفاوت دریافت می‌شود. هر سال وزارت آموزش و پرورش شهریه‌های مصوبه (کف شهریه‌ها) را به‌طور رسمی اعلام می‌کند که کمتر مدرسه‌ای آن را رعایت می‌کند و به بهانه‌های مختلف و برگزاری کلاس‌ها و اردوها شهریه‌ای حتی چند برابر آنچه رسما اعلام شده از والدین دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدارس غیردولتی درباره چگونگی اجرای الگوی تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی گفت: اجرای این الگو، ابتدا در سال تحصیلی 93-92 به‌صورت آزمایشی در 10مدرسه شهر تهران و 10مدرسه شهرستان‌های تهران اجرا می‌شود که سقف آن توسط شورای نظارت مرکزی تعیین می‌شود و براساس نتیجه حاصله از اجرای آزمایشی نیز درخصوص گسترش اجرای الگو در سطح مدارس کشور در سال‌های بعد، تصمیم‌گیری می‌شود. فرشته حشمتیان در مورد تعیین تکلیف شهریه سایر مدارس، ادامه داد:

افزایش شهریه در مدارس غیردولتی سطح کشور با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی که یکی از مولفه‌های آن نرخ تورم است، صورت می‌گیرد و بر این اساس شهریه مدارس غیردولتی و مراکز پیش‌دبستانی در سال تحصیلی 93-92، نسبت به شهریه مصوب سال قبل تا 15درصد افزایش می‌یابد. معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: همچنین مدارسی که برنامه هوشمندسازی را به‌صورت کامل اجرا کرده باشند، علاوه بر درصد فوق، با تأیید و نظر شورای نظارت استان تا 5درصد دیگر شهریه آنان افزایش می‌یابد؛ شورای نظارت استان‌ها همچنین می‌توانند براساس کیفیت‌بخشی برنامه‌های آموزشی و پرورشی مدارس غیردولتی، علاوه بر موارد فوق تا 5درصد دیگر به شهریه آنان اضافه کنند.

شهریه توافقی بین والدین

والدین بسیاری از دانش‌آموزانی که در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند، نسبت به افزایش شهریه گله‌مند هستند، البته این موضوع مختص امسال یا سال گذشته نیست، ولی هیچ وقت به دقت مورد بررسی قرار نگرفته و به قول وزیر آموزش و پرورش چون در این مدارس اساس کار رقابت است پس دریافت شهریه اضافی با توجه به مطرح نشدن شکایت از طرف مردم به‌معنای رضایت آنهاست.
برای مثال، یکی از مدارس غیردولتی زنجیره‌ای سال گذشته برای پیش‌دبستانی مبلغ 3میلیون و 400هزار تومان گرفته و امسال برای پایه اول دبستان 6میلیون و 800هزار تومان طلب کرده است و...مدارس دولتی خاص مانند استعدادهای درخشان و نمونه دولتی نیز افزون بر آزمون ورودی شهریه دریافت می‌کنند و برخی از والدینی که اخیرا فرزندانشان در این مدارس پذیرفته شده‌اند، توان پرداخت شهریه آن را ندارند و ترجیح می‌دهند که فرزندشان در مدارس دولتی عادی درس بخوانند. والدین برخی دانش‌آموزان نیز با توجه به وضعیت نابسامان مدارس دولتی عادی به‌لحاظ فضای آموزشی، امکانات و معلمان به ناچار سعی می‌کنند به هر ترتیبی که شده فرزند خود را به مدارس غیردولتی درجه 2 یا 3 بفرستند که شهریه کمتری دریافت می‌کنند.

توجیه دریافت شهریه بالاتر از نرخ مصوب

سیاست رسمی آموزش و پرورش حمایت و توسعه مدارس غیردولتی است و این موضوع را بارها مسئولان ارشد این دستگاه به صراحت اعلام کرده‌اند، بر همین اساس بسیاری از تخلفات مدارس غیردولتی چشم‌پوشی می‌شود یا اینکه با توجه به قدرت مؤسس یا مدیر مدرسه توان برخورد با آنها وجود ندارد.

موسسان اغلب مدارسی که شهریه‌ای خارج از شهریه مصوب‌ دریافت می‌کنند افرادی با نفوذ و قدرتمند هستند و آموزش و پرورش همواره سعی می‌کند تا به طرق مختلف تخلفات آنها را توجیه کند. برای نمونه حشمتیان درباره مدارسی که شهریه‌های بالا و خارج از شهریه مصوب دریافت می‌کنند، گفت: اقدام آنان بعضاً حاصل تصمیم انجمن اولیا و مربیان مدرسه است.

وی افزود: توافق می‌شود تا براساس رضایت اولیای دانش‌آموزان علاوه بر مبلغ مصوب، مبلغی نیز بابت سایر هزینه‌ها ازجمله هزینه‌های صبحانه، ناهار، سرویس ایاب و ذهاب، برنامه‌های ورزشی و اردویی یا گردش علمی و سایر موارد پرداخت شود که افزایش چنین هزینه‌هایی ارتباطی با شهریه مصوب نداشته و باید اختیاری باشد؛ بنابراین نباید تلقی شود که مبلغ مرتبط با هزینه‌های پراکنده مورد تأیید مسئولان آموزش و پرورش است.

هر چند معاون وزیر اعلام نکرده که آیا بر نحوه و میزان سایر هزینه‌هایی که مدارس غیردولتی دریافت می‌کنند، آموزش و پرورش نظارتی دارد یا خیر؟ و اصولا مبنای محاسبه این هزینه‌ها نظر مؤسس یا مدیر مدارس غیردولتی است یا اینکه ملاک و معیاری وجود دارد؟ به هر روی، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی مانند سال‌های گذشته شماره تلفن 82287126 را برای اعلام تخلفات مدارس غیردولتی تعیین کرده و از مردم به‌ویژه اولیای دانش‌آموزان درخواست کرده درصورت مشاهده هرگونه اقدام خارج از ضوابط ابلاغی به‌ویژه اخذ شهریه غیرقانونی در مدارس، مورد را به این شماره تلفن‌ اعلام کنند تا در اسرع وقت بررسی و پیگیری لازم انجام شود.

کد خبر 216785
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز