یکشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست "مینیمالیسم در دنیای مد" با سخنرانی علیرضا سمیع آذر پژوهشگر و نویسنده کتاب «انقلاب مفهومی» با حضور جمعی از هنرجویان و علاقمندان هنر در آموزشگاه تخصصی ایده (هنر، دیزاین، تبلیغات) برگزار شد.

نشست

به گزارش همشهری آنلاین، در این نشست این منتقد هنری به معرفی مباحث مینیمالیسم کاربردی و ظهور کلاسیسیزم جدید در هنر و تاثیر آن بر دنیای مُد در دهه های اخیر پرداخت.

در ابتدای این نشست، سمیع آذر با معرفی پنج رکن اصلی زیبایی شناسی هنر مینیمالیستی گفت: کمینه‌گرایی یکی از دستاوردهای تئوریک هنر مینمال است، اگر چه این جریان هنری را منحصرا در حیطه کمینه‌گرایی بررسی کردن، سوءتفاهمی بیش نیست.

همچنین یکپارچگی و شالوده ای یک‌دست بودن اشیاء مینیمال از دیگر مسائل زیباشناختی این جریان هنری است.

توجه به ماده یا متریال، رویکرد صنعتی و فرایند تولید صنعتی در شئی هنری، در کنار عنصر تکرار یا سریالیزم از دیگر ارکان ساختاری هنر مینیمالیستی هستند.

وی ادامه داد: در دنیای مُد که همزمان در دهه 60 میلادی پای گرفت، نگاه به هنر مینیمال با رویکرد مسائل زیباشناختی این هنر همراه بود.

نگاه کمینه‌گرا به لباس، حذف اضافات و تزئینات، نگاه یک پارچه و یکدست به لباس و نشان دادن خصلت مواد بکار رفته در آن، نگاه صنعتی به روند تولید لباس از دستاوردهای زیباشناختی مینمالیستی بودند که دنیای مُد به آن رویکرد نشان داد.

مدیر اسبق موزه هنرهای معاصر در ادامه با اشاره به ظهور نوعی رویکرد کلاسیسیزم در دهه 60 میلادی گفت: در این سال ها نوعی رویکرد کلاسیک جدید در دنیای مُد مطرح شد که با سادگی، وقار، خلوص‌گرایی و پرهیز از تزئینات همراه بود.

این نگاه عمدتا با نفوذ هنر با عالم طراحی لباس مطرح شد. ضمن اینکه تکنولوژی، رقابت در طرح لباس را به رقابت در پارچه کشاند. افزوده شدن اشیایی صنعتی به لباس که کاربردی نبودند؛ در کنار محدودیت برش ها و رنگ در لباس و همچنین پرهیز از خطوط منحنی و استفاده از خطوط مستقیم رویکردهای دنیای مُد در بهره‌گیری از دغدغه های هنر مینیمال هستند.

سمیع‌آذر در ادامه به نفوذ دو رویکرد و تفکر ژاپنی و آمریکایی، به دنیای مُد اشاره کرد و افزود: در مُد ژاپنی نگاه خلوص‌گرایانه و کمینه‌گرا در طرح «کیمونو» دیده می‌شد.

این لباس بدون اجزا و یک پارچه الهام بخش طراحی مُد در غرب شد که بعدها متفاوت با طرح ژاپنی اش به سوی تک رنگ شدن و حذف تزئینات رفت. این موارد از تاثیرات ژاپنی در آمیختگی با هنر مینیمال است.

وی ادامه داد: اما در فرهنگ آمریکایی ایده کارکردی بودن لباس تاثیر فراونی بر دنیای مُد گذاشت.

اینکه لباسی تولید شود که جنبه عملکردی آن را بیشتر کند. لباسی که هم مناسب کار و هم میهمانی، هم برای حضور در اجتماع و هم لباس استراحت باشد؛ لباسی فاقد طبقه اجتماعی و تعلق جنسیتی؛ بهترین نمود این رویکرد کارکردگرایی در لباس «جین» متجلی و نمود عینی پیدا کرد.

این پژوهشگر و محقق هنری با اشاره به تولید انبوه لباس و زمینه‌های تجاری دنیای مُد گفت: رویکرد به تولید انبوه لباسی یکسان در ابتدا در لباس‌های یونیفرم نظامی دیده می‌شد.

لباس‌هایی که فقط با تغییر نشانه هایی تغییر می‌کرد و جملگی نظامیان از بالاترین تا پایین‌ترین درجه را شامل می‌شد.

این مسئله سپس در لباس‌های ورزشی متجلی شد که فقط رنگ‌ها لباس اعضای تیم‌های مختلف را تغییر می‌دادند. اما تولید صنعتی لباس «آماده برای پوشیدن» به یکباره پدیده مُد را به موضوعی جهانی بدل کرد که از حیث طرح در امتداد یونیفرم سازی لباس های نظامی و ورزشی بود.

در ادامه این نشست دکتر علیرضا سمیع‌آذر به معرفی هنرمندان تاثیرگذار بر دنیای مُد از دریچه نگاه مینیمالیستی پرداخت و با ارائه تصاویری از آثار این طراحان، به معرفی رویکردها و تاثیرات این طراحان بر عالم مُد پرداخت.

این نویسنده و محقق هنری که در کتاب «انقلاب مفهومی» به جریان هنرمینیمال و تاثیر آن بر دنیای مُد پرداخته، در ادامه این نشست به معرفی، «گابریل کوکوشانل» پرداخت.

وی این طراح مُد فرانسوی را بخاطر رویکردهایش در پرهیز از رنگ‌های تاثیرگذار، ارائه لباس به شکل استوانه چسبان، حذف اضافات و همچنین رویکرد به رنگ سیاه، از بنیان‌گذاران مُد بر مبانی هنر مینیمال معرفی کرد.

وی همچنین به معرفی کارهای طراح ایتالیایی «جورجیو آرمانی» پرداخت که در دهه 70 میلادی با رویکرد زیبایی‌شناختی مینیمالیستی و ایده تولید انبوه لباس آماده برای پوشیدن، با شعار "ساده، گیرا، پیچیده"، موضوع طراحی مُد را به یک موج فراگیر جهانی بدل کرد.

همچنین «کلوین کلین» و تاثیر او بویژه در ارائه لباس جین و عبور از مسئله تمایز طبقات اجتماعی و جنسیتی، و معرفی طراحان دهه 90 میلادی که مسئله مینیمال والا را مطرح کردند؛ از جمله، «یوجی یاماموتو»، «هلموت لنگ»، «مارتین مارجیلا»، «حسین چالایان» و « الکساندر مک کویین» از دیگر بخش هایی بود که این نویسنده و محقق هنری درباره آنها توضیحاتی ارائه داد.

وی در این ارتباط به تفاوت های نگرش مینیمالیسم والا در دهه های 60 و 70 با مینیمالیسم پیشرو و فوتوریستی در دو دهه اخیر پرداخته و نمونه هایی از این تحول را معرفی و تشریح کرد.

این نشست با طرح سوالاتی از سوی هنرجویان و علاقمندان پایان یافت.

آموزشگاه تخصصی ایده که کلاس ها و ورک شاپ های مستمر و پیشرویی در حوزه های هنر، دیزاین، تبلیغات برگزار می‌کند، در خیابان خردمند شمالی، خیابان هجدهم، پلاک 26 واقع شده است.

 

 

کد خبر 214840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز