نشست هم‌اندیشی دوستداران میراث فرهنگی و طبیعی کشور به همراه ارائه گزارشی از وضعیت میراث فرهنگی و طبیعی مازندران و اصفهان در شهر بابل برگزار شد.

نشست دوستداران میراث فرهنگی

به گزارش همشهری، در این مراسم که قرار بود با حضور جمع زیادی از دوستداران میراث فرهنگی برگزار شود تنها چند انجمن غیردولتی از شهرهای تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و مازندران حضور داشتند و انجمن‌های دیگر از حضور در این مراسم انصراف داده بودند. در پنل ابتدایی نخستین روز از نشست هم‌اندیشی دوستداران میراث فرهنگی کشور، عظیمی رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو در استان مازندران با اشاره به وضعیت اسفبار رسیدگی به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی موجود در استان مازندران گفت: نامه‌ای سرگشاده برای رئیس‌جمهور نوشتیم و بخشی از مشکلات منطقه را به بازرسی ریاست‌جمهوری نیز منتقل کردیم ولی متأسفانه تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رئیس انجمن هوتو از دوستداران میراث فرهنگی مازندران با اشاره به خطراتی که میراث فرهنگی شهرهای مازندران را تهدید می‌کند، گفت: در چند سال اخیر حتی آثار تعیین حریم شده این استان نیز مورد تعرض قرار گرفته‌اند. وی افزود: غار هوتو از 9هزار سال پیش از میلاد مسیح زیستگاه انسان‌ها بوده است که متأسفانه در حال حاضر حریم آن تبدیل به زمین کشاورزی شده است. عظیمی ادامه داد: زمین‌های موجود در حریم این غار باستانی تصرف شده و حتی بخش بالایی غار نیز به یک شرکت واگذار شده است. وی گفت: یکی از افرادی که خودش از کارکنان سازمان میراث فرهنگی است و سهامدار آن شرکت نیز هست، سندی را امضا کرده که براساس آن اعلام کرده است که این منطقه تاریخی نیست.

وی با اشاره به یافتن بقایایی از سفالینه‌ها در خاکبرداری‌ها گفت: در برخی منابع آمده است که اشیای سفالی بالای قلعه هوتو حتی از قدیمی‌ترین سفال‌های به‌دست آمده در جهان نیز 200سال قدیمی‌تر هستند. وی گفت: قرار بود غار موزه بین‌المللی در این غار ایجاد شود که متأسفانه شرایط غار باستانی هوتو در حال حاضر به‌شدت بحرانی شده و باید فکری به حال آن کرد. عظیمی با اشاره به غار اسپهبد خورشید در منطقه مازندران نیز که بلندترین غار ورودی جهان است، گفت: برداشت شن و ماسه در اطراف غار و آلودگی صوتی و ایجاد میدان تمرین تیراندازی در کنار آن خطر ریزش این غار را بسیار جدی کرده است.

وی همچنین به شهر باستانی خرگوران در بهشهر اشاره کرد و گفت: شهرداری بهشهر قصد داشت از این مرکز تاریخی به‌عنوان مرکز دپوی زباله استفاده کند که جلوی آن کار گرفته شد ولی این محوطه دستخوش حفاری‌های غیرمجاز شد و این در حالی است که هنوز کاوش‌های باستان‌شناسی در آن انجام نشده است و این محوطه باستانی عصر ساسانی در معرض خطر است. شاهین سپنتا از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان نیز در این نشست گفت: آثار تاریخی اصفهان در مواردی دچار خدشه شده‌اند. به گفته سپنتا ضعف یگان‌های حفاظت میراث فرهنگی، تعرض به حریم آثار تاریخی و مرمت‌های نادرست از موضوعاتی است که میراث فرهنگی اصفهان را با خطر مواجه کرده است. وی گفت: اکنون هم قرار است مترو از نقش جهان عبور کند که اگر این اتفاق بیفتد ممکن است به‌دلیل انحراف دستگاه تی بی‌ام آثار تاریخی نقش جهان و چهلستون دچار آسیب شوند.

 

کد خبر 214616

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز