همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی والیبال در آخرین اظهار نظرش به نکاتی از جمله اینکه 9 نفر ترکیب اصلی برای نخستین دیدار در لیگ جهانی انتخاب کردم، ملی‌پوشان با کاله در مسابقات باشگاه‌های آسیا تفریح کردند، سال آینده از بازیکنان حاضر در این رقابت‌ها برای لیگ جهانی 2014 دعوت نمی‌کنم، مربیان ایران نیازی به من ندارند، از این پس من و اکبری مستقل از هم کار می‌کنیم و... اشاره کرد.

خولیو ولاسکو

چند روزیست بازیکنان تیم ملی والیبال که برای نخستین حضور در رقابت‌های لیگ جهانی آماده می‌شوند، تمرینات خود را در قالب دو گروه "الف" و "ب" مجزا از یکدیگر دنبال می‌کنند اما خولیو ولاسکو تمرینات هر دو گروه را شخصا نظارت می‌کند تا بتواند از میان 22 بازیکنی که به فدراسیون جهانی معرفی شده‌اند و در تمرینات این دو گروه هم شرکت دارند، ایده آل ترین ترکیب را برای اولین دیدار تیم ملی در لیگ جهانی 2013 انتخاب کند.

مسابقاتی که با وجود اهمیت بالای آن، خولیو ولاسکو پنج نفر از بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی را در اختیار نماینده ایران برای شرکت در مسابقات باشگاه‌های آسیا گذاشت و بعد از آن هم کلینیک مربیگری برای مربیان باشگاهی ایران برگزار کرد اما از هر دوی آنها به نوعی پشیمان شد طوریکه تصمیم گرفته دیگر وقتش را صرف برگزاری چنین کلاس‌هایی نکند و برای حضور در لیگ جهانی سال آینده هم، بازیکنانی که در ترکیب نماینده آسیایی ایران قرار دارند را دعوت نکند.

در زیر دلایل اتخاذ این تصمیم و شرایط تمرینی تیم ملی برای حضور در لیگ جهانی را در قالب گفتگو با خولیو ولاسکو، سرمربی تیم ملی والیبال می‌خوانید.

  • به نظر می رسد تمرینات تیم ملی این روزها که به حضور در لیگ جهانی نزدیک می شود، جدی‌تر و تخصصی تر پیگیری شده و بیشتر به کارهای تاکتیکی پرداخته می شود؟

البته در تمرینات همچنان روی تمام تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها کار می‌کنیم اما بسیاری مواقع تمرین عمده ما روی سرویس‌های پرشی است. در عین حال روی حمله اول و کارهایی که باید بعد از دریافت و برای اسپ زدن انجام دهیم هم تمرکز زیادی داریم. به هر حال وقتی بازیکنان دریافت های اول را خوب برسانند، حمله خوبی خواهند داشت. ضمن اینکه در جریان تمرینات روی سیستم دفاع و توپ‌گیری هم خیلی کار می‌کنیم و برای استفاده از توپ‌های برگشتی هم برنامه ریزی کرده‎‌ایم.

  • از میزان پیشرفتی که بازیکنان در تمرینات داشتند رضایت دارید؟

البته؛ بازیکنان در حمله اول پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند. ضمن اینکه سرعت و تمرکزشان برای دریافت، حتی هنگام دریافت توپ‌های سرعتی خیلی خوب شده است. حتی مواقعی هم که دریافت منفی دارند سعی می‌کنند شرایط را ایده آلی را برای ادامه کار ایجاد کنند.

  • دریافت یکی از ضعف‌های همیشگی والیبال ایران بوده که البته طی یکی دو سال گذشته با حضور شما تا حد زیادی بهبود داشته است. وضعیت فعلی بازیکنان تیم ملی در این زمینه چگونه است؟

بله؛ همینطور است و به همین دلیل همیشه و در هر شرایطی روی دریافت کار می‌کنیم مخصوصا دریافت برای توپ‌های پرشی. اما در مجموع بازیکنان تیم ملی در دریافت نسبت به گذشته پیشرفت زیادی داشته‌اند و خیلی بهتر شده‌اند.

  • با توجه به شرایطی موجود آیا حریفان ایران در لیگ جهانی می‌توانند از دریافت‌های تیم ملی به عنوان یک نقطه ضعف استفاده کنند؟

البته وضعیت دریافت تیم ملی ایران مثل گذشته نیست و خیلی بهتر شده است. البته هستند تیم‌هایی که دریافت‌های خیلی بهتری نسبت به والیبال ایران دارند اما تیم ما هم نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. سعی می‌کنیم با کمترین ضعف در این زمینه دیدارهای‌مان را در لیگ جهانی برگزار کنیم.

  • با توجه به کمتر شدن کارهای بدنسازی و نوع بازی حریفانی که تیم ملی در لیگ جهانی دارند، در مجموع بیشتر روی کارهای دفاعی بازیکنان تاکید دارید یا حمله؟

به هر دو تاکتیک به یک اندازه توجه داریم چون همیشه چون برای نتیجه گیری هم به حمله به موقع نیاز است و هم دفاع. وقتی یک تیم در حالت حمله اول است همزمان یک تیم دیگر در حالت توپ گیری و دفاع به سر می‌برد بنابراین تمرین و تمرکز روی حمله و دفاع همزمان لازم است.

  • به نظر می‌رسد ترکیب دوازده نفره تیم ملی از گروه "الف" انتخاب شود. اصلا تا به امروز و برای دیدار با روسیه به چند درصد از ترکیب اصلی رسیده‌اید؟

هنوز به طور دقیق نمی‎دانم چون هستند بازیکنانی که باید در این گروه تمرین کنند اما به خاطر نبودن جا به گروه "ب" منتقل شده‌اند اما در کل فکر می‌کنم ترکیب اصلی از این گروه انتخاب شود. البته تا به امروز در مورد انتخاب 9 نفر از ترکیب دوازده نفره تصمیمم را گرفته‎ام. در هر صورت تا پیش از سفر تیم ملی به بلغارستان ترکیب دوازده نفره مشخص خواهد شد و با این ترکیب اردوی برون مرزی خود پیش از دیدار با روسیه را برگزار می‌کنیم.

  • در آخرین نشست خبری که داشتید ابراز امیدواری کردید که میزبانی ایران در لیگ جهانی با حضور تمام علاقمندان به والیبال و حتی بانوان برگزار شود. الان که در آستانه حضور تیم ملی در این رقابت‌ها هستید، چه تصوری در مورد چگونگی دو میزبانی ایران در این مسابقات دارید؟

خواسته من از دولتمردان ایران این است که اجازه دهند تمام علاقمندان به والیبال حتی بانوان به سالن بیایند تا نشان دهیم چقدر می‌توانیم عالی باشیم. البته به اعتقاد مسئولان مثلا اینکه دوست ندارند بانوان در سالن‌ها باشند تا حرف‌های رکیک بشوند، احترام می‎گذارم. هیچ بحثی در این زمینه ندارم اما من به عنوان سرمربی تیم ملی صد در صد اطمینان می‎دهم که در جریان لیگ جهان حتی یک حرف زشت و غیراخلاقی رد و بدل نخواهد شد.

در واقع دیدارهای تیم ملی در لیگ جهانی که به میزبانی تهران برگزار می‎شود، می‎‌تواند یک جشن خوب و دوستانه باشد. خیلی سخت است که کودکان بدون مادران خود به تماشای این بازی‌‎ها بیایند. من اطمینان دارم در این بازی‎ها هیچ حرف رکیکی شنیده نخواهد شد.

  • فکر می‌کنید تیم ملی والیبال برابر کدام یک از حریفانش در لیگ جهانی شانس بیشتری برای پیروزی داشته باشد؟

واقعا نمی‌دانم. من و بازیکنان در تمام دیدارهایی که در این رقابت‌ها داریم برای پیروزی تلاش می‌کنیم اما اینکه برابر کدام تیم، چه نتیجه‌ای می‌گیریم قابل پیش‌بینی نیست.

  • حتی در مورد دیدارهایی که میزبان هستیم هم نمی‌توانید میزان شانس ایران برای پیروزی را پیش‌بینی کنید یا مثلا دیدار با ایتالیا که گفته می‌شود ترکیبش را جوانتر کرده است؟

ببینید بازیکنان ایتالیا جوانتر شده‌اند اما همین جوان‎ها در لیگ این کشور بازی می‌کنند. پس دلیل نمی‌شود که چون جوانتر از دیگر تیم‌ها هستند می‎توان راحت شکست‌شان داد. در کل این غیر ممکن است که در ایران بتوان گفت مقابل فلان تیم پیروز می‌شویم. چون اگر چنین حرفی را بزنیم، اینگونه برداشت می‌شود که فلانی قول داده این تیم را شکست دهد.

  • "رائول لوسیو لوزانو" هموطن شما چند روزیست که به ایران آمده است. آیا در سفر به وی ایران نقشی داشتید و آیا او مورد تائید شما است؟

نمی‌دانم پیشنهاد کار در والیبال ایران از طرف چه کسی به او شده است اما می‌دانم که کار، کار من نبوده است. این خبر که لوزانو به ایران می‌آید تا با یکی از تیم‌های لیگ برتری مذاکره کند را از خودش شنیدم. می‌دانم که بین او و مسئولان شهرداری ارومیه مذاکراتی صورت گرفته است اما نمی‌دانم که بالاخره در ایران می‌ماند یا نه؛ اما در کل لوزانو مربی خیلی خوبی است و او را تایید می‌کنم. در کل اهمیت نمی‌دهم یک مربی اهل کجاست. فقط دوست دارم مربیان خوب فعالیت داشته باشند.

  • به نظر شما مسابقات باشگاه‌های آسیا که چند هفته پیش در ایران برگزار شد در چه سطحی بود؟

مسابقات در سطح پائینی برگزار شد. بازیکن شاخصی در بین تیم‌ها و مثلا نمایندگان چین و ژاپن نبود که بازی ایده آلی داشته باشند. این نظر من نیست بلکه کاملا مشخص بود که مسابقات در چه سطح ضعیفی برگزار می‎‌شود.

  • یعنی از اینکه بازیکنان تیم ملی را در اختیار نماینده ایران در این رقابت‌ها قرار دادید، پشیمان هستید؟

به این مسئله فکر نمی‌کنم. من با این موضوع موافقت کرده بودم و حالا هم مسابقات تمام شده و بازیکنان به اردوی تیم ملی بازگشته‌اند. اما بارها به این بازیکنان گفتم که شما تفریحا رفته بودید البته این موضوع را به حالت شوخی به آن‌ها می‌گویم. در کل ایران تنها کشوری است که برای مسابقات باشگاه‎‌های آسیا از نفرات تیم ملی استفاده می‌کند.

  • یعنی دلیل غیبت شما در بیشتر دیدارهای نماینده ایران به خاطر پائین بودن سطح مسابقات بود؟

خودم می‌خواستم به این موضوع اشاره کنم. برخی‌ها و بخصوص خبرنگاران از این که من برای دیدارهای کاله در مسابقات باشگاه‌های آسیا به سالن نیامدم انتقاد کرده بودند. من فکر می‌کنم انتقاد آنها بیشتر شوخی بوده است. نکند می‌خواستند بیایم و دیدار نماینده ایران و مالدیو را ببینم در حالی که تیم ملی هر روز ساعت 5 تمرین می‌کرد.

وی ادامه داد: خود آقای داورزنی اعلام کرده بود نمی‌خواهد بازیکنان تیم ملی در مسابقات باشگاه‌های آسیا بازی کنند. اما چون مسابقات در تهران بود، بازیکنان تیم ملی را در اختیار تیم باشگاهی ایران قرار دادم. حتی برنامه ریزی کردم تا تیم ملی دو بازی تدارکاتی با این تیم برگزار کند. آن وقت اینگونه جواب گرفتم که چرا من در سالن نبوده‌ام.

  • اگر سال آینده و برای شرکت در لیگ جهانی 2014 بازهم با چنین مسئله‌ای (همزمانی اردوی تیم ملی و مسابقات باشگاه‌های آسیا) مواجه شوید، چه تصمیمی می‌گیرید؟

سال بعد بازیکنانی که نماینده ایران را در مسابقات باشگاه‌های آسیا همراهی کنند در لیگ جهانی بازی نخواهند کرد. در واقع از بازیکنان تیم قهرمان ایران در لیگ جهانی استفاده نمی‌کنم. این موضوع را به آقای داورزنی هم گفته‌ام البته نیازی به گفتن نبود چون در نهایت برای لیگ جهانی سال بعد فقط بازیکنانی را که می‌خواهم دعوت می‌کنم. بازیکنانی که در ترکیب نماینده ایران در رقابت‌های باشگاه‌های آسیا باشند را دعوت نمی‎‌کنم.

  • هفته پیش کلینیک مربیگری برگزار کردید اما ظاهرا از استقبال همتایان ایرانی خود ناراضی هستید؟

من نیازی نداشتم که مربیان در این کلاس شرکت کنند. فقط پذیرفته بودم که چنین کلاسی را برگزار کنم و آن را هم انجام دادم اما شرطی نگذاشته بودم. فدراسیون از من خواست و من هم این کار را انجام دادم. در کل من فکر می‌‎کنم مربیان ایران به من نیازی ندارند. فقط بازیکنان هستند که به من نیاز دارند.

  • با این اوصاف در صورت تکرار درخواست حاضر به برگزاری چنین دوره‎ای خواهید شد؟

شاید خوان سیچلو این کار را انجام دهد اما من دیگر چنین کلاسی را برگزار کنم چون خیلی گرفتارم.

  • شما از پیمان اکبری - سرمربی تیم زیر 23 سال - هم به خاطر حضور نداشتن کامل در کلاس مربیگری برگزار شده دلخور هستید. درست است؟

این درست است چون مستقیم به خود پیمان اکبری و حتی رضا ابراهیمی گفته بودم که در کلاس شرکت کنند چون آنها با من کار می‌کنند و بهتر بود به این کلاس می‌آمدند اما وقتی نیامدند ناراحت شدم. دیروز هم در این زمینه نشستی با پیمان اکبری داشتم و خیلی دوستانه موضوع را مطرح و در مورد آن صحبت کردیم. نتیجه جلسه این شد که مستقل از هم کارمان را دنبال کنیم. پیمان اکبری همچنان کارش را دنبال می‌کند اما با من نه!

زینب حاجی حسینی - مهر

کد خبر 214131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز