همشهری آنلاین: همشهری آنلاین: زلزله صبح امروز بشاگرد تاکنون تعداد زیادی پس‌لرزه به دنبال داشته است و انتظار می‌رود این پس‌لرزه‌ها همچنان ادامه داشته باشند.

bashagard

دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با همشهری آنلاین، با اعلام این مطلب شدت بزرگترین پس‌لرزه را 4/5 ریشتر اعلام کرد: تاکنون 18 پس‌لرزه با شدت بیش از 8/3 ریشتر در منطقه داشته‌ایم که در این میان پس‌لرزه‌ای که در ساعت 39/7 دقیقه یعنی درست یک ساعت و یک دقیقه پس از زمین‌لرزه اصلی به وقوع پیوسته شدیدترین پس‌لرزه بوده است.

وی با بیان اینکه زمین‌لرزه اصلی با شدت 2/6 ریشتر، زمین‌لرزه‌ای شدید بوده است، اظهار داشت: انتظار می‌رود که وقوع پس‌لرزه‌ها تا مدتی ادامه داشته باشد.

اما آخرین نتایجی که از مطالعه زمین‌لرزه بامداد امروز به دست آمده حاکی از آن است که یکی از گسل‌های زون گسله میناب که روند شمالی- جنوبی دارد موجب بروز زمین‌لرزه شده است. دکتر زارع با بیان اینکه نوع زمین‌لرزه امتدادلغز و نوع حرکت صفحه گسل راست‌گرد بوده است، می‌افزاید: شیب گسل به سمت شرق است و مطالعه پس‌لرزه‌ها هم این اطلاعات را تایید می‌کنند.

معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، مطالعه این زمین‌لرزه را برای محققان جالب می‌داند. وی در پاسخ به این سوال که چه فاکتوری به این زمین‌لرزه ارزش مطالعاتی خاص داده است، می‌گوید: معمولا 90 تا 95 درصد زمین‌لرزه‌ها در ایران در عمق کمتر از 20 تا 25 کیلومتر اتفاق می‌افتند اما این زمین‌لرزه سطحی نبوده است و در عمق 35 کیلومتری بوده است.

توالی زمین‌لرزه در منطقه جنوب و جنوب شرقی ایران مساله دیگری است که به گفته دکتر زارع موجب توجه بین‌المللی محققان به این منطقه از زمین شده است: «ما 26 فروردین زلزله‌ای با بزرگی 7/7 ریشتر در جنوب شرقی ایران داشتیم که اگرچه از این منطقه دور بود، اما در هر حال در منطقه مکران بوده است. نوع زمین‌لرزه‌ها، شدت، عمق و توالی اتفاقات در این منطقه باعث شده تا تحقیقاتی با دانشگاه‌های پیشاور و کویته پاکستان و همچنین یک مرکز مطالعاتی در اسلام آباد و نیز چند دانشگاه در فرانسه داشته باشیم.»

گسل مکران فعال نشده

استفاده اشتباه از گسل مکران به جای منطقه مکران در خبرهای ارسالی از سوی برخی خبرگزاری‌ها شاید این سوال را پیش بیاورد که آیا احتمال وقوع سونامی در اثر وقوع زمین‌لرزه بامداد امروز وجود دارد یا نه؟ دکتر زارع در پاسخ به این سوال می‌گوید: منطقه مکران منطقه وسیعی با طول حدود هزار کیلومتر و عرض 400 تا 500 کیلومتر است که استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان ایران و مناطقی از پاکستان را دربرمی‌گیرد، اما گسل مکران در دریای عمان واقع شده است.

مسبب زمین‌لرزه امروز گسل میناب بوده است که گسلی شمالی - جنوبی است در حالی‌که گسل مکران یک گسل شرقی- غربی است.

اما آیا این امکان وجود ندارد که فعال شدن گسل میناب، منجر به فعالیت گسل مکران شود؟ دکتر زارع در پاسخ به این سوال می‌گوید: ما اطلاعی نداریم که آیا این دو گسل با هم اتصال دارند یا خیر. اما از آنجایی‌که نقطه فعالیت گسل میناب در زلزله امروز بیش از 70 کیلومتر با دریای عمان فاصله داشته، حتی با فرض وجود یک فصل مشترک بین دو گسل، فاصله با مکران بیش از 80 کیلومتر است و احتمال فعال شدن مکران و سونامی وجود ندارد.

کد خبر 213615
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز