همشهری آنلاین: معاون هنری وزارت ارشاد در نشست سالانه این معاونت، درباره بحث اختصاص یک دهم درصد از بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری گفت: این طرح در بودجه سال ۹۲ وجود ندارد و هیئت وزیران با آن مخالفت کرده است.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش فارس، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست سالانه این معاونت درباره پیگیری طرح اختصاص یک دهم درصد از بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری در بودجه سال ۹۲ توضیح داد: بودجه سال ۹۲ هنوز به تصویب نهایی نرسیده است اما نه در لایحه دولت و نه در کمیسیون تلفیق مجلس،‌ این بودجه یک دهم درصدی برای خرید آثار هنری لحاظ نشده است و دلیل آن هم مخالفت هیئت وزیران است، بنابراین تداومی برای طرح یک دهم درصدی خرید آثار هنری وجود ندارد.

وی افزود: با وجود این ما تلاش خود را می‌کنیم و رایزنی‌های لازم را تا پایان تصویب لایحه دولت انجام می‌دهیم که این موضوع گنجانده شود، اما با وجود این نمایشگاه‌هایی را برای عرضه آثار هنری ارزان قیمت تدارک دیده‌ایم که این نقیصه را تا حدی جبران کند.

شاه‌آبادی درباره اکسپوی ناموفق وزارت ارشاد در سال گذشته هم گفت: این اکسپو از نظر ما ناموفق نبود و از نظر ریالی توفیقاتی را داشت اگر چه هیچ یک از دستگاه‌های دولتی آن طور که ما انتظار داشتیم از اکسپو خریدی نکردند ولی معاونت هنری به طور سالانه از آثار هنرمندان سراسر کشور خرید می‌کند که این مبلغ حدود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان است و رشد هشت برابری دارد که این رقم قابل توجهی است.

بحث خرید آثار هنری از سوی دستگاه‌های دولتی موضوعی است که به چندین سال قبل باز می‌گردد به این ترتیب که بر اساس برنامه پنج ساله چهارم تحت عنوان اختصاص یک درصد از بودجه دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار تجسمی پیگیری می‌شد اما آیین‌نامه اجرایی برای آن تعریف نشده بود.

اواخر سال ۸۸ تلاش‌هایی برای محقق شدن این موضوع در بودجه صورت گرفت که نتیجه‌ای را در پی نداشت و در آغاز سال ۸۹ نیز بحث تصویب نیم درصد بودجه عمرانی دستگاه‌های دولتی برای خرید آثار هنری پیگیری شد که مراحل اداری آن تا آذرماه به طول انجامید و زمانی به نتیجه رسید که برنامه ۵ ساله ابلاغ شده بود و امکان اجرایی شدن آن وجود نداشت.

بنابراین معاونت هنری وزارت ارشاد تصمیم گرفت تا بحث این نیم درصد را به عنوان بخشی از لایحه بودجه پیگیری کند و این بار این پیشنهاد با رقمی کمتر (یعنی یک دهم درصد از بودجه تملک دارایی‌های دستگاه‌های دولتی) در مصوبه مجلس قرار گرفت و آذرماه سال ۹۰ آیین‌نامه اجرایی آن بعد از ماه‌ها تلاش به مراکز ذی‌ربط ابلاغ شد.

سال ۹۱ وزارت ارشاد اکسپویی را برگزار کرد تا دستگاه‌های دولتی برای هزینه کردن این بخش از بودجه خود که به خرید آثار هنری اختصاص دارد،‌ به این نمایشگاه مراجعه کنند.

همچنین جلسات بسیاری را با مدیران دستگاه‌های دولتی برگزار کردند تا آن‌ها را نسبت به خرید آثار هنری و لزوم آن توجیه کنند اما با توجه به این که این اکسپو در آخرین ماه‌هایی برگزار شد که دستگاه‌های دولتی برای هزینه کردن بودجه سال ۹۰ فرصت داشتند،‌ تلاش‌ها برای توجیه مدیران آن به نتیجه نرسید و غیر از وزارت ارشاد و بخش خصوصی که مبالغی را برای خرید آثار هزینه کردند.

از میان حدود ۲۵ وزارتخانه و دستگاه‌ دولتی، تنها ۶ وزارتخانه، صرفا به رزرو و انتخاب آثار اکتفا کردند و سرانجام برای خرید قطعی پیشقدم نشدند و دیگر وزارتخانه‌ها هم حتی نیازی به بازدید از این اکسپو احساس نکردند.

به گفته مسئولان این اکسپو،‌ عدم ضمانت اجرایی لازم برای اجرای این قانون دلیل عدم استقبال و رغبت دستگاه‌های دولتی برای هزینه کردن این بخش از بودجه شان بود و اکنون شاه‌آبادی معاون هنری وزارت ارشاد از عدم وجود این طرح در لایحه دولت و مخالفت هیئت وزیران با اختصاص بودجه به این طرح خبر می‌دهد و علیرغم وعده پیگیری به نظر می‌رسد که همه تلاش‌ها در طول سالیان گذشته برای تصویب این طرح و لازم الاجرا شدن آن بی نتیجه ماند.

 

کد خبر 212983
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز