گروه اقتصادی: در ماه‌های اخیر گمانه‌زنی‌های مختلفی از میزان درآمدهای نفتی در دولت‌های نهم و دهم از سوی برخی نهادها و کارشناسان مطرح شد.

خلاصه این گمانه‌زنی‌ها، برخورداری دولت احمدی‌نژاد از میزان بالای درآمدهای نفتی بود اما دولت سیاست سکوت را در مقابل این ارقام و تحلیل‌ها در پیش گرفته بود. دیروز اما معاون وزیر نفت ایران اعلام کرد: درآمد نفتی دولت‌های نهم و دهم 700میلیارد دلار برآورد شده است.به گزارش مهر، اصغر ابراهیمی اصل با اشاره به درآمد یکهزار میلیارد دلاری ایران از محل تولید و صادرات نفت خام از 103سال گذشته تاکنون، گفت: 700میلیارد دلار از این درآمد نفتی از هشت سال گذشته تاکنون حاصل شده است.

وی البته با اشاره به تأخیر در اجرای فاز‌های نیمه تمام پارس‌جنوبی تأکید کرد: درصورتی که منابع مالی و اعتباری درست هزینه و مدیریت شود، کشور به هیچ وجه با مشکل کمبود پول برای اجرای طرح‌ها روبه‌رو نیست و در صنعت نفت هم باید روند اجرایی پروژه‌های بزرگ مشمول یکسری تغییرات اساسی و بنیادی شود.

داوود منظور معاون وزیر اقتصاد هم با اعلام دلایل تأخیر اجرای طرح‌های صنایع نفت و گاز اعلام کرد: سرمایه‌گذاری سالانه 20میلیارد دلاری در صنعت نفت پاسخگوی نیاز این صنعت مادر و استراتژیک نیست و برای رقابت نفتی با اعراب باید سبد تأمین منابع مالی متنوع‌تر شود. به گزارش همشهری، این اظهارنظر دو مقام دولتی نشان می‌دهد که روند سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از پیشرفت مناسبی برخوردار نبوده است، حال آنکه دولت محمود احمدی‌نژاد بالاترین میزان درآمد نفتی تاریخ ایران را در اختیار داشته است.

دلایل تأخیر اجرای طرح‌های نفت و گاز

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اعلام اینکه پس از تحریم فروش نفت ایران توسط اتحادیه اروپا مشکلات توسعه صنعت نفت مضاعف شده است، تصریح کرد: هدف اصلی تحریم‌های بین‌المللی اعمال محدودیت‌های بیشتر در نظام بانکی و مالی بوده که منجر به قطع همکاری با بانک‌های خارجی شده است. داوود منظور با یادآوری اینکه از سال 84تا 89حدود 70میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از محل منابع داخلی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی انجام شده است، اظهار داشت: از سال 85تا 90حدود 43میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت انجام گرفته است. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری به‌طور متوسط سالانه 20میلیارد دلاری در صنعت نفت، تأکید کرد: این حجم سرمایه‌گذاری پاسخگوی همه نیازهای صنایع نفت و گاز کشور نیست، از این‌رو هم‌اکنون برخی از پروژه‌ها با تأخیر یا رکود مواجه هستند.

کد خبر 212268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز