سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در فروردین امسال در بورس تهران به 6.6 درصد رسید.

بورس طرح

به گزارش همشهری، با عرضه سهام شرکت بزرگ پتروشیمی خلیج‌فارس در روز‌های پایانی فروردین‌ماه بازار سهام جان تازه‌ای گرفت و حرکت صعودی بورس که از روز‌های نخست سال آغاز شده بود شتاب بیشتری گرفت. هرچند این روز‌ها بازار سهام تحت‌تأثیر عرضه سهام این شرکت قرار گرفته است اما بخش زیادی از رشد شاخص بورس تهران در فروردین‌ماه ناشی از رشد قیمت سهام برخی شرکت‌ها ازجمله پالایشگاه نفت بندرعباس بود.

در عین حال تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از ابتدای سال تاکنون به 6/6درصد رسیده است. نگاهی به آمار معاملات نشان می‌دهد؛ ارزش معاملات بورس تهران نیز روند رو به رشدی داشته است به‌طوری که سهامداران از ابتدای سال تاکنون نزدیک به شش هزار میلیارد تومان سهام خریداری کرده‌اند. ارزش کل معاملات بورس در 12ماه سال گذشته بالغ بر26هزار میلیارد تومان بوده است.

تعداد کل خریداران سهام نیز از ابتدای سال تاکنون با 16درصد رشد به 193هزارو659نفر رسیده است.بورس تهران در روز‌های 5،6 ،7 ،10،11 و 14فروردین‌ماه باز بود و در طول این مدت سهامداران سه هزارو 886میلیارد ریال سهام خریداری کردند و این موضوع منجر به رشد شاخص بورس تا سقف دو هزارو110واحد شد. این آمار نشان می‌دهد که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در دو هفته نخست سال 92معادل 5/5درصد بوده است.

آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که ارزش بورس تهران فقط در هفته نخست فروردین‌ماه با 10هزار میلیارد تومان افزایش به 180هزار میلیارد تومان رسید. ارزش کل بورس تهران در پایان سال 91به 170هزار میلیارد تومان رسیده بود که به‌دلیل رشد دادوستد‌ها در روز‌های نوروز 10هزار میلیارد تومان جهش کرد و در نهایت با عرضه سهام شرکت بزرگ هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در فروردین‌ماه ارزش کل بورس تهران برای نخستین بار در تاریخ 46ساله بورس از مرز 200هزار میلیارد تومان عبور کرد. این شرکت با ارزشی معادل 20هزار میلیارد تومان بزرگ‌ترین شرکت بورس تهران محسوب می‌شود. ظرف چند روز گذشته نیز به‌دلیل رشد ارزش سهام شرکت‌هایی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، مخابرات، پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت اصفهان ارزش کل بورس تهران به 205هزار میلیارد تومان رسید.

کد خبر 210736
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز