گروه شهری - محمد باریکانی: تعدادی از گردشگران نوروزی و مسافران به روزنامه همشهری خبر داده‌اند که برخی هتل‌های بزرگ در شهرهای مشهد، شیراز و اصفهان نه‌تنها آیین‌نامه تخفیف 10تا 40درصدی سازمان میراث فرهنگی و اظهارات رئیس آن سازمان مبنی بر ملزم بودن ارائه تخفیف به مسافران نوروزی را رعایت نکرده‌اند بلکه برخی از آنها حتی افزایش نرخ هم داشته‌اند.

هتل

برخی گزارش‌های رسیده به روزنامه همشهری از وضعیت نرخ هتل‌ها در نوروز برای مسافران نوروزی نشان می‌دهد که در شهر مشهد به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگران و مسافران نوروزی، قیمت یک اتاق دو‌تخته در یکی از هتل‌ها بیش از آن بوده که پیش از نوروز مصوب بوده است و حتی برخلاف آیین‌نامه‌ای که تخفیف به مسافران نوروزی را ملزم کرده، قیمت اتاق‌هابیشتر از نرخ مصوب بدون درنظر گرفتن آیین‌نامه نوروزی محاسبه شده است. به‌عنوان نمونه هتلی با درجه سه ستاره برای هر شب اقامت در یک اتاق دو تخته مبلغ 153هزار تومان دریافت کرده است. این در حالی است که همین هتل در نوروز91برای همین اتاق مبلغ 96هزار تومان دریافت کرده بود. این مقایسه از افزایش 59درصدی بهای اقامت در یک هتل مشخص در شهر مشهد آن هم در مقایسه با نوروز سال گذشته خبر می‌دهد.

یکی از گردشگران نوروزی اصفهان که اتاقی در هتل عباسی آن شهر برای نوروز رزرو کرده بود به همشهری گفت: اوایل بهمن‌ماه هتل عباسی اصفهان را به همراه خانواده برای 28تا 29اسفند رزرو کردیم که نرخ اتاق دو تخته آن برای یک شب اقامت 255هزار تومان برای آن زمان تعیین شده بود و وقتی پرسیدم‌ آیا این قیمت در نوروز تغییر می‌کند گفتند برای سال 92قیمت اتاق‌ها 20درصد افزایش پیدا می‌کند.

یکی از مسافران هتل همای شیراز نیز که اوایل بهمن‌ماه برای نوروز اتاق دو تخته رزرو کرده بود، گفت: اوایل بهمن‌ماه یک اتاق دو تخته برای یک شب به قیمت 285هزار تومان رزرو کردم درصورتی که این نرخ برای نوروز 92به 295هزار تومان افزایش یافت.

تخفیف فقط برای برخی

براساس آنچه مسافران برخی هتل‌ها اعلام کرده‌اند آیین‌نامه تخفیف هتل‌ها در نوروز و در هتل همای شیراز تنها برای کارمندان سازمان تأمین اجتماعی و برخی دیگر از سازمان‌های دولتی تخفیف اعمال کرده است و آیین‌نامه تخفیف 10تا 40درصدی در این هتل به‌صورت عمومی به اجرا درنیامده بود.

علی اصغر رضایت که پیش‌تر ریاست اتحادیه هتلداران اصفهان را برعهده داشت و اکنون به‌عنوان کارشناس مدیریت هتل‌ها سخن می‌گوید، در همین رابطه به جلسه اسفندماه گذشته تعدادی از نمایندگان صنف هتل‌ها با مرتضی شریفی مدیرکل دفتر امور مراکز و خدمات گردشگری سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: براساس آنچه از قول شریفی مطرح شده بود، ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی تأکید داشته که هتل‌ها در ایام نوروز تا 19فروردین‌ماه 92می‌بایست تخفیف 10تا 40درصدی به مسافران خود می‌دادند و در عوض می‌توانستند نرخ ارزی خود را از مسافران خارجی و به دلار بگیرند و دلار را به نرخ آزاد بفروشند. به گفته وی، قرار بود این اتفاق بیفتد و حتی این موضوع با رئیس اتحادیه هتل‌ها و مهمانپذیرهای استان تهران نیز مطرح شده بود. ولی استان اصفهان، فارس و خراسان رضوی استان‌هایی بودند که در 15روز نخست نوروز می‌بایست دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی را رعایت می‌کردند. براساس آنچه این کارشناس مدیریت هتل‌ها و رئیس سابق اتحادیه هتل‌های اصفهان می‌گوید، پیشنهاد ملک‌زاده به استان‌ها ابلاغ شد و بسیاری از هتل‌ها نیز تخفیف‌ها را اعمال کرده بودند و اگر هتل‌های دیگر این کار را نکرده باشند مشکل از مدیریت آنهاست. البته در سوی دیگر به‌عنوان مثال در شیراز برخی هتلدارها از سازمان میراث فرهنگی گلایه می‌کنند که چرا دولت به آنها بی‌مهری کرده و قیمت حامل‌های انرژی نیز چندین مرتبه افزایش یافته است. براساس آنچه رضایت به‌عنوان کارشناس مدیریت هتل‌ها می‌گوید، مسائل اقتصادی باید بر مبنای اصولی مطرح شود و افرادی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند باید بتوانند کار خود را به پیش ببرند؛ در غیراین صورت هتل‌هایی که این اتفاق برایشان نمی‌افتد ناچار به تعدیل نیرو یا تعطیلی هتل‌ها می‌شوند.

افزایش 50 برابری کرایه ویلاها

وی با انتقاد از وضعیت اسکان‌های نوروزی در کشور و اجاره ویلاهای شمال کشور به مبلغ‌های گزاف گفت: خبر دقیق داریم که در شمال ویلاهایی را در نوروز امسال برای یک شب اقامت به یک یا یک میلیون و 500 هزار تومان اجاره دادند، درحالی‌که همان ویلا را در فصل نبود مسافر به 30هزار تومان نیز اجاره داده‌اند.براساس آنچه کارشناسان صنعت هتلداری اعلام می‌کنند مهمانسرای عباسی در اصفهان با آن بنای تاریخی صفوی خود و برخورداری از 230اتاق و 450پرسنل، ماهانه نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه دارد که اگر قادر به تأمین هزینه‌هایش نباشد یا باید تعدیل نیرو کند یا تعطیل! این گروه معتقدند که حتی اگر هتل عباسی اصفهان که به لحاظ معماری در خاورمیانه بی‌نظیر است یک اتاق را 255هزار تومان هم محاسبه کرده باشد بسیار بهتر از آن است که در شمال کشور برای یک شب اقامت، یک ویلا را بیش از یک میلیون تومان اجاره بدهند. رئیس اتحادیه هتل‌ها و مهمان‌پذیرهای شیراز که خود مدیر هتل کوثر آن شهر نیز هست از پاسخگویی به این سؤال همشهری که چرا برخی هتل‌ها در شیراز از اعمال تخفیف‌های اعلام شده ممانعت کرده و حتی قیمت اتاق‌هایشان را افزایش داده‌اند سر باز زد و گفت: هیچ بخشنامه‌ای در نوروز به‌دست هتل‌های شیراز نرسیده و تنها پس از عید بوده که نامه‌ای برای اعمال 10درصد تخفیف به این استان رسیده است.

کد خبر 210578

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز