همشهری آنلاین: «سعدی افشار» سلطان سیاه‌بازها به سوی قطعه هنرمندان و آرامگاه ابدی خود بدرقه شد.

سعدی افشار

فارس نوشت: مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «سعدی افشار» تنها باز مانده نسل سیاه‌بازی صبح امروز یکم اردیبهشت ماه از مقابل تالار وحدت صورت گرفت.

در این مراسم جواد انصافی ضمن بیان تاریخچه زندگی سعدی افشار گفت: در سیاه‌بازی اسامی همچون یاقوت، زمرد و ... به کار رفته می‌شود. سعدی افشار همچنان اسامی چون یاقوت و زمرد ارزشمند بود. سیاه، سیاه بازی یک انسان ارزشمند است و سعدی یکی از آن زمرد و یاقوت‌هایی بود که از بین ما رفت.

در ادامه داوود فتحعلی‌بیگی کارگردان و نویسنده تئاتر آئینی سنتی ضمن تشکر از کسانی که در دوران بیماری سعدی افشار از او مراقبت کردند، طی سخنانی گفت: سعدی روی صحنه درخششی باورنکردنی داشت، او هیچگاه برای اجرای نمایش دیر نمی‌کرد، او متواضع بود.

وی ادامه داد: سعدی افشار جزء نادرترین هنرمندانی بود که در اکثر نقاط کشور برای اجرای تخت‌حوضی و سیاه‌بازی رفته بود و به جرأت می‌توان گفت که تعداد اجراهای او به چند هزار می‌رسید. سعدی افشار سیاه نمی‌کرد که سیاه‌پوستی را بازی کند بلکه این رنگ، رنگ دانایی بود و او آن را با بهلول‌وار به نمایش در می‌آورد.

سپس فتحعلی‌بیگی با صدایی بغض‌آلود گفت: مبارک می‌گفتی سیاه‌بازی تمام شده پاشو ببین هموطنان چطور به بدرقه تو آمده‌اند.

این هنرمند تئاتر آئین سنتی گفت: خوشا بحال کائنات چه مجلس خنده‌داری دارند امشب.

در ادامه مجید جعفری یکی از پیشکسوتان نمایش‌های آئینی و سنتی اظهار داشت: سعدی سلطان طنز و کمدی بود اما همواره کلامش عمیق و پر محتوا بود. او انسانی ساده بود اما ژرف می‌اندیشید. یکبار گفت ای کاش می‌‌شد کتاب زندگی را از آخر می‌خواندیم و آن‌گاه دیگر این گونه زندگی نمی‌کردیم.

ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر نیز تصریح کرد: سعدی افشار هم رفت بالاخره همه یک روز به دنیا می‌آیند و یک روز از دنیا می‌روند اما کمتر کسی این شانس را پیدا می‌کند که ماندنی و ماندگار زندگی کند. سعدی افشار در شرایطی سخت زیست و از آن سالم، سربلند و ماندگار بیرون آمد. او امروز به عنوان یکی از بازیگران شاخص نمایش سنتی شناخته می‌شود.

سپس نماز میت بر سر پیکر این هنرمند نمایش‌های آئینی سنتی گزارده شد و در ادامه سلطان سیاه‌بازها به سوی آرامگاه ابدی بدرقه (قطعه هنرمندان) شد.

در این مراسم هنرمندانی همچون اسماعیل خلج، بهمن مفید، هنگامه مفید، اصغر دشتی، علی دهکردی، حمیدرضا اردلان، خسرو احمدی، کورش سلیمانی، مریم معترف، محمد چرمشیر، کورش نریمانی، حسین کیانی، حمید پورآذری، وحید آقاپور و ... حضور داشتند.

کد خبر 210254
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز