شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

کیم جونگ اون، رهبر جوان کره‌شمالی با به‌راه‌انداختن موجی از تهدیدات علیه آمریکا و کره‌جنوبی خبرساز شده‌است.

کره شمالی

 آمریکا و متحدانش، اون جوان را به تنش‌آفرینی در شبه‌جزیره کره متهم می‌کنند. رهبران کره‌شمالی هم می‌گویند این آمریکاست که با حضور نظامی‌اش در کره‌جنوبی و اعمال تحریم‌های سنگین علیه کره‌شمالی، شبه‌جزیره کره را ناامن و نظامی کرده‌ است.

کیم 30ساله که از دسامبر 2011 بر مسند قدرت در کره‌شمالی قرار گرفته، رهبری کم‌تجربه و ناآزموده محسوب می‌شود. نیات او هنوز برملا نشده و برخی تحلیل‌گران در این‌باره تردید دارند که آیا او برای تحکیم مواضعش، از جانب خود سخن می‌گوید یا در واقع بیانگر خواسته‌ها و اوامر چهره‌های مسن‌تر و با تجربه‌تر نظام حاکم در پیونگ‌یانگ است. درباره اینکه چه‌کسی قدرت واقعی را در این کشور اسرارآمیز در اختیار دارد، اطلاع چندانی در دست نیست. در عین حال چندین نفر در صدر هیأت حاکمه کره‌شمالی قرار دارند که به باور ناظران در عمل امور این کشور را می‌چرخانند. در ادامه به معرفی این چهره‌ها پرداخته می‌شود.

کیم‌کیونگ هوی و چانگ سونگ تائک

کیم کیونگ هوی خواهر جوان‌تر کیم‌جونگ ایل، رهبر قبلی کشور و پدر رهبر کنونی کره‌شمالی است. وی و همسرش، چانگ سونگ‌تائک به‌مدت چهار دهه در کانون سیاست در کره‌شمالی قرار داشته و مناصب چندگانه و بسیاری را در دولت پیونگ‌یانگ بر عهده داشته‌اند. این باور وجود دارد که این دو در دهه ششم عمر خود به‌سرمی‌برند. زمانی که کیم جونگ اون جوان در سال 2011به‌عنوان رهبر جدید، زمام امور را در دست گرفت، این باور جدی وجود داشت که عمه رهبر جدید و همسرش حکم مربی و معلم وی را دارند.

این زوج اخیرا و زمانی که کیم جونگ‌اون قسم یاد کرد که سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی را به‌عنوان گنجینه حیاتی ملت حفظ کند، در تصاویر کنار وی دیده می‌شدند.
تحلیل‌گران می‌گویند یکی از دلایل لفاظی‌های شدیداللحن و گستاخانه رهبر جدید کره‌شمالی تمایل وی به ایجاد وجهه‌ای از خود به‌عنوان رهبری نظامی و استحکام موضعش میان نظامیان کشور است.
چانگ سونگ‌تائک یکی از دوستان مورد اعتماد خانواده کیم‌جونگ ایل بود. وی پس از پیوستن به حزب کارگران کره در اوایل دهه1970 به‌صورتی مداوم در سلسله مراتب حزب پیشرفت کرد و در سال1992 به‌عنوان عضو کمیته مرکزی حزب برگزیده شد. اما در سال 2004 وی به ناگاه از صحنه سیاست کشور ناپدید شد و این باور به‌وجود آمد که دستگیر و برای بازآموزی سیاسی فرستاده شده است.
برخی تحلیل‌گران می‌گویند با وجود رابطه نزدیک با کیم‌جونگ ایل، آقای چانگ بیش از حد نفوذ پیدا کرده و حمایت شخصی از وی بیش از حد افزایش یافته بود و از این‌رو تهدیدی علیه نظام رسمی و ریشه‌دار کمونیست در کره‌شمالی تلقی شد.

دو سال بعد چانگ دائما کنار کیم‌جونگ ایل دیده می‌شد و پس از سکته مغزی احتمالی رهبر کره‌شمالی در سال 2008 موقعیت شاخص‌تری یافت.
چانگ در عمل یک مقام اجرایی کشور است، با این حال وی جانشین رئیس کمیسیون دفاع ملی و عضو پولیت بورو نیز محسوب می‌شود.
در ژوئن 2010خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، چانگ را قیم کیم‌جونگ اون توصیف کرد. ناظران کره‌شمالی غالبا بر این باورند که وی چهره مقتدر پشت پرده خاندان حاکم بر پیونگ‌یانگ است.
همسر وی که خواهر رهبر سابق کره‌شمالی است، پیش‌تر وزیر نیرو و عضو پولیت بورو و دبیرخانه آن بوده است. وی نیز همزمان با شوهرش از انظار عمومی ناپدید و در سال 2009 دوباره در مناسبت‌های رسمی حکومتی ظاهر شد؛ هرچند پس از آن وی به شکلی منظم در مناسبت‌های رسمی و بازدیدهای حکومتی در کنار برادرش دیده می‌شد. در سال2010 وی به‌عنوان یک ژنرال چهار ستاره ارتش سردوشی گرفت.
این زوج طی سال‌های حضورشان در عرصه سیاسی کره‌شمالی، شاهد مرگ دخترشان در فرانسه بودند. برخی گزارش‌ها حاکی است که وی پس از آنکه پدر و مادرش اجازه نداده‌اند با نامزد خود در فرانسه ازدواج کند، خودکشی کرده است.

چوئه ریونگ هائه

علاوه بر چانگ، شوهر عمه رهبر جدید، از چوئه ریونگ هائه نیز به‌عنوان شخصی که تأثیر بسیاری در تصویر‌سازی‌ از کیم جونگ اون به‌عنوان رهبری نظامی ایفا کرده است، یاد می‌شود.
این تصور وجود دارد که آقای چوئه برای مدتی طولانی فردی نزدیک به خانواده حاکم کیم بوده است. وی که فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد است در سپتامبر 2010به‌عنوان یک ژنرال چهار ستاره از رهبر سابق سردوشی گرفت.
در آوریل 2012 و در همایش بزرگ حزب کارگران که در پی به قدرت رسیدن کیم‌جونگ اون برگزار شد، آقای چوئه با اینکه فاقد سوابق نظامی بود، به ناگاه به‌عنوان جانشین ریاست ارتش برگزیده شد؛ اقدامی که در کره‌شمالی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

وی همچنین القاب و مناصب بسیاری به دوش می‌کشد؛ از ریاست پولیت بوروی حزب خلق کره تا قائم‌مقامی کمیسیون نظامی مرکزی حزب کارگران. به گفته تحلیل‌گران امور کره‌شمالی، چوئه در ساختار ارتش کره بیشتر حکم یک نظامی تشریفاتی را دارد و به ندرت، حتی اگر تا به‌حال پیش آمده باشد، یونیفرم ارتش را در مناسبت‌‌های خاص به تن کرده و با این حال در بالاترین قسمت‌های این سلسله مراتب قرار گرفته است. وی مورد اعتماد کیم‌جونگ ایل قرار داشت. به‌عنوان نمونه، هنگامی که رهبر سابق می‌خواست یک شهربازی در پیونگ‌یانگ راه بیندازد، ماموریت ساخت آن را به چوئه محول کرد.این شایعه شنیده می‌شود که ارتقای سریع چوئه در سلسله مراتب قدرت در کره‌شمالی علت سقوط و منفورشدن ری یونگ- هو، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش این کشور بوده است.

چو یونگ- ریم

چو یونگ- ریم از چهره‌های با‌سابقه سیاسی در کره‌شمالی است. به توصیف خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی، وی محرم اسرار دیرپای کیم ایل سونگ، رهبر مقتدر و بنیانگذار کره‌شمالی و پدربزرگ رهبر کنونی بوده و طی دهه‌های پس از مرگ کیم ایل سونگ همچنان مورد وثوق جانشینان وی قرار داشته است.

وی در دوره حکومت کیم ایل سونگ دوبار به‌عنوان جانشین نخست‌وزیر انتخاب شد و در سال2010 نیز وی رسما توسط کیم‌جونگ ایل به‌عنوان نخست‌وزیر منصوب شد.
رهبران کره‌شمالی به‌طور سنتی اهمیت بسیاری برای دیدار و عکس‌گرفتن در کارخانجات، مزارع و مجتمع‌های صنعتی قائلند. طی ماه‌های اخیر، آقای چو به‌صورت منظم در چنین دیدارهایی مشاهده شده واین نشانه اعتمادی است که هیأت رهبری پیونگ‌یانگ به وی نشان می‌دهد و از نفوذ بالای وی حکایت دارد.

هیون یونگ-چول

هیون یونگ-چول در 17جولای 2012به‌عنوان جانشین ریاست ارتش خلق کره‌شمالی ارتقای مقام یافت. این مقامی است که همزمان توسط چندین نفر تصاحب شده است. بعدها در برخی گزارش‌های رسانه‌ای کره‌جنوبی تأیید شد که وی مقام ریاست ستاد مشترک ارتش کره‌شمالی را بر عهده دارد. این ژنرال که پیش‌تر چندان شناخته شده نبود، به ناگاه در معرض توجه قرار گرفت و جایگزین ری یونگ- هو، رئیس قدرتمند سابق ستاد مشترک ارتش شد. تحلیل‌گران می‌گویند زمانی که کیم جونگ اون، رهبر جدید تلاش کرد برای نشان دادن اقتدارش بر ارتش مبادرت به ترمیم سلسله مراتب نظامی کشور کند، ظاهرا رئیس سابق ستادمشترک را به این خاطر که گزارش شده بود از تاکتیک‌های قدیمی و نخ‌نمای سیاسی برای ابراز وفاداری به رهبری کشور خسته و بیزار شده است، از کار برکنار کرد. درباره آقای هیون اطلاعات بسیار کمی در اختیار است اما این باور وجود دارد که وی از سال2010 ژنرال شد و عضو کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی محسوب می‌شود. در نشانه‌ای آشکار از نفوذ روزافزونش، هیون به عضویت کمیته تشییع جنازه کیم‌جونگ ایل در دسامبر 2011منصوب شد.

کیم یونگ- نام

کیم یونگ- نام رئیس هیأت رئیسه مجلس عالی خلق کره است که بالاترین ساختار سیاسی در این کشور محسوب می‌شود و در عمل رئیس کشور (Head of State) تلقی می‌شود، اگرچه در کره‌شمالی چنین مقامی تعریف نشده است. این سیاستمدار 85ساله به لحاظ فنی مسئولیت روابط خارجی کشور را بر عهده دارد و بارها به سفرهای خارجی رفته است، ازجمله سفر مشهورش به پکن برای حضور در مراسم المپیک سال2008. کارشناسان و تحلیل‌گران امور کره‌شمالی می‌گویند سفرهای خارجی کیم‌یونگ- نام نشان می‌دهد وی همچنان دارای نفوذ است و هیأت حاکمه کره‌شمالی به اظهارات وی توجه می‌کند؛ هرچند وی بیشتر به‌عنوان بازمانده‌ای از گذشته‌های دور مورد توجه قرار دارد تا آنکه از قدرت عملی خاصی برخوردار باشد.

کد خبر 210026

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز