پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: زین العابدین بن علی، دیکتاتور مخلوع تونس، به اتهام فساد مالی به پنج سال حبس و پرداخت سه و نیم میلیون یورو جریمه، محکوم شده است.

به گزارش پرس تی وی، دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مالی دیکتاتور مخلوع تونس، روز سه‌شنبه (۱۶ آوریل، ۲۷ فروردین) با صدور حکم غیابی اعلام کرد: زین العابدین بن علی به علت سوء استفاده از قدرت برای گرفتن امتیازات غیر قانونی برای خود یا نزدیکان و غارت اموال دولتی، مجرم شناخته شده است.

بن علی که به همراه همسرش در ژانویه ۲۰۱۱ با افزایش اعتراضات مردمی علیه رژیم وی، به عربستان سعودی فرار کرده، پیش از این بارها به حبس محکوم شده است.

خالد کبی، بازرگان تونسی و از نزدیکان بن علی که از جولای ۲۰۱۱ در زندان به سر می‌برد، در ارتباط با همین پرونده، به دو سال زندان و پرداخت سه و نیم میلیون یورو جریمه محکوم شده است.

این پرونده به قطعه زمینی مربوط می‌شود که ۲۰ هکتار مساحت داشته و برای ساختن منطقه‌ای صنعتی با بودجه دولت گرفته می‌شود و سپس در شرایطی نامعلوم و جنجالی به فروش می‌رسد.

بن علی همچنین به همراه همسرش لیلا طرابلسی به اتهام اختلاس به ۳۵ سال حبس و به علت استفاده از خشونت در سرکوب اعتراضات ضد رژیم در تونس، دو بار به حبس ابد محکوم شده است.

بر اساس آمار سازمان ملل، اقدامات سرکوب‌گرانه دولت سابق تونس در رویارویی با اعتراضاتی که علیه فساد، نرخ بالای بی‌کاری و افزایش قیمت مواد غذایی صورت گرفت، بیش از ۳۰۰ کشته و شمار زیادی زخمی برجا گذاشت.

بسیاری از قربانیان در اعتراضات فعالان دموکراسی‌خواه تونس در ژانویه ۲۰۱۱ میلادی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی و اصابت گلوله‌های واقعی جان باختند.

کد خبر 209779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز