مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول کمیته مطالعات و تحقیقات جامعه زینب(س) گفت: اگر ما می‌خواهیم حجاب زنان درست شود باید نگرش مردان به زنان و همچنین نگرش زنان نسبت به خودشان را درست کنیم.

hijab

به گزارش خبرگزاری فارس، توران ولی مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان ضمن مرتبط دانستن بررسی مسائل زنان و مردان در جامعه، گفت: شاید یکی از آسیب‌های موجود در جامعه ما این است که سال‌هاست موضوع زنان در جامعه مطرح می‌شود و ما فقط به روی زنان کار می‌کنیم. در صورتی که برای دستیابی به جامعه سالم، به مردان و زنان سالم احتیاج داریم. یعنی مرد و زن تراز مسلما زن به تنهایی در جامعه زندگی نمی‌کند و این یک موضوع دوطرفه است.

وی اضافه کرد: مثلا در موضوع حجاب، اگر ما می‌خواهیم حجاب زنان درست بشود باید نگرش مردان به زنان و همچنین نگرش زنان نسبت به خودشان را را درست کنیم. بنابراین اگر مخاطب همایش‌"مادری و زن تراز انقلاب" را فقط بانوان بدانیم، راه به جایی نمی‌بریم. اگر تحقیق، پژوهش و آموزشی هم باشد، باید هم برای زنان و هم برای مردان باشد و بانوان تنها مخاطب این همایش نباشند. همچنین گستره این همایش باید تمام اقشار جامعه را دربرگیرد تا تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشد و تنها منحصر به یک قشر خاص نباشد، مانند برگزاری همایش حجاب در حوزه علمیه خواهران!

مسئول کمیته مطالعات و تحقیقات جامعه زینب تاکید کرد: یک زن در خانه، زمانی به جایگاه مادری می‌رسد که امنیت و سلامتش در خانواده و جامعه در ابعاد مختلف جسمی، جنسی، روحی روانی، عاطفی، حقوقی، اقتصادی، روابط بین فردی و ابعاد دیگر حفظ شود. حالا اگر این سلامت و امنیت بخواهد حفظ شود هم قانون و هم نگرش‌ها باید درست شوند و افراد جامعه نیز برای این موضوع آموزش ببینند.

وی تصریح کرد: متاسفانه در خانواده‌ها چه بواسطه قانون مدنی و چه به لحاظ عرف و فرهنگ اجتماعی که به ارث برده‌ایم، زبان سلطه حکمفرماست و هر کس که اهرم قدرت را به دست داشته باشد، قدرت محور کار می‌کند. در گذشته این اهرم قدرت در دست مرد بوده و چون متولیان امر در این زمینه آسیب شناسی و فعالیتی نکرده‌اند، حالا که این فرمول در حال به هم خوردن است زن ها یاد گرفتند که اهرم قدرت را از دست مرد بگیرند. یعنی باز زبان، زبان سلطه است و باز آسیب روی آسیب آمده است.

این فعال امور زنان ادامه داد: در واقع خانواده به جای اینکه محل آرامش باشد، تبدیل به فضایی شده که افراد در آن زره جنگی به تن دارند. حالا ما چگونه می‌خواهیم از این فضای ناسالم، زن و مادر تراز انقلاب اسلامی را بیرون بیاوریم؟ این زن چگونه می‌تواند مادر تراز باشد و بچه‌های سالم تربیت کند؟ مشخصا قربانیان این پیکار فرزندان، یعنی پدران و مادران آینده هستند.

این قرآن پژوه و پژوهشگر اجتماعی، ضمن مهم شمردن وظیفه امر به معروف و نهی از منکر، با تاکید بر اینکه در داخل خانواده نه مرد حاکم است و نه زن، بلکه در خانواده ها اخلاق باید حکمفرما شود، گفت: دایره امر به معروف و نهی از منکر فقط در این محدوده نیست که من به یک نفر بگویم نمازت را بخوان و حجابت را رعایت کن. بخش مهمی از آن، امر به معروف دولتمردان و مسئولان است که این بر عهده زنان هم هست. همایش «مادری و زن تراز انقلاب اسلامی» می تواند با ارائه مقالاتی از نخبگان این عرصه، راهکارهایی را پیش روی سیاست گذاران و قانون گذاران قرار دهد تا با طرح های همه جانبه و آموزش های گسترده به فرهنگسازی در امور زنان و خانواده بپردازیم و با گام های محکم و اساسی به سمت وضعیت مطلوب برویم.

توران ولی مراد ضمن اشاره به جایگاه تاثیر گذار رسانه ملی در خانواده‌ها، گفت: من فکر می‌کنم هشت سال پیش بود که با آقای ضرغامی نشستی داشتیم و مهمترین اشکالی که من آنجا مطرح کردم این بود که ما زن توانمند در صداو سیما نداریم. کلا نگاه به زن ابزاری است، حاشیه ای است و حضورش منفعل است و زیبایی‌هایش تنها دیده می‌شود. زنی که توانمندی داشته باشد، عقل‌ورزی داشته باشد و انتخاب کند و قهرمان داستان شود، نداریم. و اگر هم در جایگاه توانمندی نشان داده شده حتما ابلیسی و شیطانی است. چون این رهاورد غرب است.اما این مسئله تا کنون نیز ادامه یافته است.

وی تاکید کرد: نگاه بالادستی بویژه در رسانه‌ها، مادری کردن را در بحث خدمت رسانی خلاصه می‌کند. مهمترین اشکالی که به این نگاه وارد است، چه در خانواده‌ها و چه در خانواده هایی که صداو سیما به تصویر می کشد این هست که برای انتخاب زن ارزش قائل نیست‌.

ولی مراد گفت: ما از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) به عنوان الگوهای فکری و ایدئولوژیک نام می‌بریم، ولی آیا توانسته‌ایم در سطحی پایین‌تر در جامعه، زنانی که بتوانند الگوی عملی برای دختران ما باشند معرفی کنیم؟ اکثر معرفی‌ها هم منحصر می‌شود به یک میزگرد که دو نفر می‌نشینند و صحبت می‌کنند. ما از این بانوان کم نداریم، مانند بانوانی که در عرصه دفاع مقدس حضور داشتند و یا حتی بانوانی که بیش از سه دهه حضور فعالانه اجتماعی داشته‌اند.

همایش ملی «مادری و زن تراز انقلاب اسلامی»، که اردیبهشت 92 از سوی جبهه فکری انقلاب اسلامی برگزار می‌شود، در 18 محور به بررسی اصلی‌ترین چالش‌های موجود در مباحث مربوط به زن و خانواده با محوریت تقویت جایگاه مادری در ایران اسلامی می‌پردازد.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.madary.ir و www.madaree.ir و یا به آدرس دبیرخانه همایش: تهران -خیابان نجات اللهی - خیابان اراک - کوچه شهریور - بن بست دوم غربی - پلاک 1 مراجعه و با تلفن 2188946705 و 09122632245 و فکس 02188946706 تماس بگیرند.

کد خبر 209688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز