دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: مروری بر فروش فیلم‌هایی که در سال‌های اخیر با سرگروهی سینماهای عصرجدید و قدس اکران عمومی شده‌اند، نشان‌دهنده این نکته است که بیشتر این فیلم‌ها نسبت به فیلم‌هایی که با سرگروهی آزادی، استقلال و آفریقا به نمایش درآمده‌اند با فروش کمتری از پرده سینماها پایین آمده‌اند.

سینما - فیلم رژیم طلایی

طبق آیین‌نامه اکران، برای بررسی کف فروش فیلم‌ها جهت تمدید یا پایان اکران فیلم‌ها، میزان فروش در سینماهای سرگروه مورد بررسی شورای صنفی نمایش قرار می‌گیرد. مبنای انتخاب سینماها به‌عنوان سرگروه نیز پرمخاطب بودن این سینماها بوده است. منتها میزان مخاطب سالن‌های سینما در گذر زمان فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده و به همین دلیل هر چند سال یک‌بار سرگروه‌های سینماهای پایتخت عوض شده‌اند. به‌عنوان مثال در دهه 60، سینماهای مرکزی واقع در میدان انقلاب و آسیا واقع در خیابان جمهوری جزو سرگروه‌های پایتخت بودند؛ سینماهایی که با کاهش مخاطبشان جایگاه سرگروهی را از دست دادند. سینما مرکزی در حال حاضر جزو سینماهای متوسط تهران محسوب می‌شود و سینما آسیا هم چند سالی است که به‌دلیل عدم‌استقبال مخاطبان تعطیل شده است.

درمورد سرگروه‌های فعلی پایتخت هم باید گفت سینماهای عصرجدید و قدس چند سالی است وضعیت مناسبی ندارند و فروش سینما آفریقا هم نسبت به یک دهه قبل، افت قابل توجهی کرده است. سینما عصرجدید در دهه 60به‌عنوان سینمایی که فیلم‌های خاص و متفاوت را اکران می‌کرد مطرح شد. عصرجدید در آن دوران پاتوق علاقه‌مندان جدی سینما بود و اغلب فیلم‌هایی که در این سینمای چندسالنه به نمایش درمی‌آمد با استقبال مواجه می‌شد؛ اتفاقی که تا اواخر دهه70 نیز همچنان رخ می‌داد ولی به‌مرور عصرجدید شروع به اکران فیلم‌های ایرانی متداول کرد. این سینمای سه‌سالنه، در چند سال اخیر به لحاظ مدیریت نیز دچار تغییراتی شد و در حال حاضر می‌توان گفت که هیچ ارتباطی با پاتوق فرهنگی دهه 60 ندارد. میزان تماشاگران سینما عصرجدید آن‌قدر پایین آمده که تنها فیلم‌هایی که دیگر گروه‌ها رغبتی به اکرانشان نشان نمی‌دهند در این سینما به نمایش درمی‌آید.

سینما قدس نیز که در میدان ولیعصر واقع شده در گذشته جزو سینماهایی بود که در جذب مخاطبان جوان بسیار موفق عمل می‌کرد اما الان سال‌هاست که از صف طولانی گرداگرد سینما قدس خبری نیست. این سینما در حال حاضر فیلم «رژیم طلایی» را روی پرده دارد. جالب اینکه رژیم طلایی در سینمای سرگروهش کمتر از اغلب سالن‌های دیگری که در اختیار دارد می‌فروشد.

در حال حاضر پرمخاطب‌ترین سینماهای تهران، پردیس‌های سینمایی هستند. میان سینماهای تک‌سالنه سینما استقلال موقعیتی استثنایی دارد. در فروش قابل‌قبول سینما استقلال نباید سرویس‌دهی مناسب این سینما را فراموش کرد. صندلی‌های خوب، تهویه مناسب سالن و کیفیت قابل‌قبول تصویر و صدا باعث شده تا این سینمای متعلق به حوزه هنری، همچنان سینمایی باشد که تماشاگر بیشتری در آن حضور می‌یابد.

بررسی ریز فروش فیلم‌ها در سینماهای تهران نشان‌دهنده این واقعیت است که دوران سینماهای تک‌سالنه به‌سر رسیده و مردم این روزها اگر بخواهند فیلمی را ببینند ترجیح می‌دهند به پردیس‌های چندسالنه مراجعه کنند نه سینماهای قدیمی تک‌سالنه. باتوجه به این موضوع و برای اینکه در حق صاحبان فیلم‌ها اجحافی صورت نگیرد، بهتر است شورای صنفی، برخی از سرگروه‌های پایتخت را تغییر دهد. در شرایط فعلی، پردیس‌هایی چون ملت، زندگی و اریکه به‌مراتب صلاحیت بیشتری برای سرگروهی دارند تا سینماهای قدیمی و کم‌مخاطبی چون قدس و عصرجدید.

هرچند منافع پردیس‌ها در این است که سرگروه نباشند و بدون قید و بند هرفیلمی را که مناسب تشخیص می‌دهند اکران کنند ولی برای تأمین منافع کلان سینما و بهبود شرایط اکران، قرار دادن پردیس‌های مدرن در جایگاه سرگروه الزامی به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 209109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز