چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۲
۰ نفر

مدت‌هاست که کیفیت فنی بازیکنان خارجی حاضر در لیگ برتر ایران مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و اکثر کارشناسان و مربیان معتقدند که لژیونرهای حاضر در فوتبال ایران در مجموع از لحاظ فنی شرایط چندان خوبی ندارند.

لیام ردی - فوتبال

در سال‌های اخیر لژیونرهای بی‌کیفیت و عجیبی به لیگ برتر آمده‌اند که در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید در لیگ‌های دسته‌دوم کشورهای آسیایی هم نباید به میدان بروند، این در حالی است که مربیان و مدیران باشگاه‌ها نیز در تشخیص توانایی‌های فنی بازیکنان خارجی بارها دچار مشکل شده‌اند. نکته تأسف‌آور، قراردادهای سنگینی بود که با این بازیکنان بسته می‌شد و آنها بعد از ترک ایران، هزینه سنگینی را روی دست باشگاه‌ها گذاشتند و با شکایت به فیفا دنبال حق و حقوق خود بودند.

با این حال این روزها اوضاع لژیونرهای فوتبال ایران کمی بهتر شده است. در استقلال جی لوئید ساموئل، در سپاهان جواهیر سوکای و اروین بولکو، در فولاد لوسیانو پریرا و لئوناردو پادووانی، در تراکتورسازی فلاویو لوپز، در مس کرمان ایوان پتروویچ، در صبای قم دیوید ویکروم، در پرسپولیس نیلسون کوریا و مارکو پروویچ جزو خارجی‌های موفق لیگ هستند. آنها اگر بالاتر از سطح فوتبال ایران نباشند پایین‌تر هم نیستند و حداقل می‌توان گفت که بابت آنها پولی دور ریخته نشده است. در سال‌های گذشته اما تعدادی از بازیکنان خارجی به فوتبال ایران آمدند که ضعف آنها باعث شد تا سوژه رسانه‌ها شوند. در این مطلب منتخبی از بدترین بازیکنان خارجی حاضر در لیگ برتر ایران را تشکیل دادیم که هیچ کمکی به فوتبال ایران نکردند.

دروازه بان

لیام ردی (استقلال- لیگ دوازدهم) و یان نیکولفسکی (پرسپولیس - لیگ چهارم)
هیچ کدام از این دو نفر برای استقلال و پرسپولیس بازی رسمی نکردند. نیکولفسکی مقدونیه‌ای که محصول مدیریت خطیب در پرسپولیس بود، بدون هماهنگی با علی پروین آمد و بعدها هم بابت قرارداد خود کلی دردسر برای پرسپولیس درست کرد. با این حال پرسپولیسی‌ها درصدی از مبلغ قرارداد او را دادند تا از شر این بازیکن رها شوند. لیام ردی استرالیایی هم قرار بود ذخیره مهدی رحمتی باشد ولی گل‌های مضحکی که در تمرینات و بازی‌های دوستانه دریافت کرد باعث شد تا قلعه‌نویی حتی یک دقیقه هم به او میدان ندهد و در نیم فصل دیپورت شد. در ضمن وقتی قرار بود ردی به ایران بیاید حرف و حدیث‌های مختلفی درخصوص حاشیه‌های بیرون از فوتبال این بازیکن مطرح شد.

مدافعان

آنتونیو تورس(پرسپولیس - لیگ پنجم)
این بازیکن پانامایی گفته می‌شد که عضو تیم ملی کشورش است و در یکی از بازی‌های پرسپولیس مقابل شموشک در ترکیب سرخ‌پوشان قرار گرفت. بهمن فروتن سرمربی وقت شموشک در پایان بازی از علی پروین بابت بازی دادن به تورس و فراهم کردن مقدمات برد شموشک تشکر کرد. همان تک‌بازی تورس برای پروین کافی بود تا بابت بازی دادن به او پشیمان شود. او خیلی زود در پرسپولیس محو شد و ایران را ترک کرد.

رافائل گومز (استقلال - لیگ سوم)
این بازیکن برزیلی هم با تبلیغات زیاد در لیگ سوم به استقلال تحمیل شد. آن زمان می‌گفتند فابیو سابقه بازی در گرمیو برزیل را دارد ولی منتقدان این بازیکن برزیلی سؤال می کردند که چرا او بازی در این تیم مطرح برزیل را رها کرده و به استقلال آمده است. گومز اما با چند بازی بسیار ضعیف نشان داد که در نوع خود پدیده‌ای بود و بارها توسط رسانه‌های ایران مورد تمسخر قرار گرفت. این بازیکن هم مثل دیگر خارجی‌های ناکارآمد خیلی زود ایران را ترک کرد.

ایلیا پرسکی (پرسپولیس - لیگ چهارم)
این بازیکن استیل یک فوتبالیست را داشت ولی در زمین مسابقه چیزی از خودش نشان نداد. از لیگ دسته دوم مقدونیه آمده بود ولی وقتی برای نخستین‌بار پیراهن پرسپولیس را بر تن کرد، هواداران پرسپولیس متوجه شدند که پرسکی به هیچ عنوان در حد این تیم نیست. جالب اینجا ست که او پول کمی هم از پرسپولیس دریافت نکرد ولی در نهایت یکی از بدترین بازیکنان تاریخ این باشگاه لقب گرفت.

آلکساندر تاتوسیان(برق شیراز - لیگ ششم)
این بازیکن ارمنستانی به اندازه سه مدافع قبلی ضعیف نبود ولی در مورد او هم می‌توان گفت که ساده‌تر از حد تصور پایش به فوتبال ایران باز شد. آن زمان حتی سایت‌ها و روزنامه‌های ورزشی بابت این خرید از مسئولان و کادر فنی برق شیراز انتقادهای شدیدی کردند و عقیده داشتند که حتی در لیگ استانی هم مدافع باکیفیت‌تر از تاتوسیان پیدا می‌شد که به برق بیاید. این بازیکن در مجموع 11بازی برای برق انجام داد و رفت. در ضمن هواداران برق معتقد بودند که مهم‌ترین شاخصه بازی این مدافع، زیر توپ زدن است.

هافبک ها

سان‌جان اورسوویچ (استقلال - لیگ هفتم)
سان‌جان، زمان مربیگری مرحوم ناصر حجازی به استقلال آمد. قبل از شروع لیگ بود که استقلال اردویی در کشور ترکیه داشت و سان‌جان در آن اردو مورد پسند کادر فنی استقلال قرار گرفت. آن زمان حجازی معتقد بود که سان‌جان می‌تواند به استقلال کمک کند و عملکرد فنی او را در تمرینات استقلال تأیید کرد ولی این بازیکن بسیار پایین‌تر از تعریف و تمجیدهای حجازی نشان داد و کار خاصی در استقلال انجام نداد. سان‌جان در آن فصل یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان استقلال بود که چندبار پیاپی هم مصدوم شد.

فابی سیو (استقلال - لیگ سوم)
استقلال در لیگ سوم که نخستین فصل سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در این تیم بود، بدترین خریدهای خارجی ممکن را داشت که فابی‌سیو هم جزو آنان بود. مسئولان و کادر فنی استقلال این برزیلی را هم یکی از ستاره‌های فوتبال این کشور معرفی کردند ولی در عمل چیزی از خود بروز نداد. او هنگام پابه‌توپ شدن استرس داشت و سعی می‌کرد در نخستین فرصت توپ را به هم تیمی‌هایش برساند. البته فابی سیو در نخستین روزهای حضورش در استقلال یک گل به فولاد خوزستان زد تا شاید خیلی‌ها را امیدوار کند ولی او دیگر درخششی در استقلال نداشت و حتی از مهاجمان آن زمان لیگ برتر هم ضعیف‌تر بود. نمایش ناامید‌کننده فابی سیو در نهایت او را از فوتبال ایران فراری داد.

اواندرو سیلوا (سایپا - لیگ هفتم)
بعد از قهرمانی سایپا در لیگ ششم که با مربیگری علی دایی به دست آمد، این بازیکن برزیلی هم مثل هموطنان قبلی خود به‌عنوان یک ستاره به سایپا آورده شد ولی او هم هیچ نشانی از یک بازیکن معمولی نداشت. قبل از حضور اواندروسیلوا می‌گفتند او بازیکنی است که قدرت تکنیکی و دریبل زنی بالایی دارد ولی پس از ورود به فوتبال ایران مشخص شد که به هیچ عنوان در حد لیگ برتر نیست و در نهایت خیلی زود از سایپا جدا شد.

مهاجمان

رافائل ادرفو(پرسپولیس - لیگ پنجم)
این بازیکن نیجریه‌ای نیز همراه با الونگ الونگ و روبرت ساها در نیم‌فصل لیگ پنجم به پرسپولیس آمد ولی برخلاف آنها بازیکن سطح پایینی بود. گفته می‌شد او با ارتباط‌های پنهانی تئو دی یونگ دستیار آری هان به پرسپولیس آمده و مسائل پشت پرده در عقد قرارداد این بازیکن وجود داشت. رافائل حتی در یکی از بازی‌های پرسپولیس مورد تحقیر هواداران پرسپولیس قرار گرفت. قرارداد یک‌ونیم ساله رافائل با پرسپولیس بعد از شش‌ماه فسخ شد و البته او با شکایت خود به فیفا پرسپولیس را به دردسر انداخت و باعث شد شش‌امتیاز این تیم در لیگ هفتم کسر شود.

پائولو روبرتو دی کارمو(پرسپولیس - لیگ هشتم)
او با تبلیغات فراوان افشین قطبی و داریوش مصطفوی مدیرعامل وقت پرسپولیس به ایران آمد ولی بعد از جدایی از پرسپولیس پرنده‌فروش و کارگر ساختمانی لقب گرفت! قطبی با اینکه نمایش ضعیف دی کارمو در پرسپولیس ادامه داشت اما همچنان از این بازیکن تعریف می‌کرد ولی این بازیکن در بعضی از بازی‌های پرسپولیس موقعیت‌هایی را از دست داد که به هیچ عنوان باور کردنی نبود. جو رسانه‌های ایران به اندازه‌ای علیه دی کارمو بود که حتی این بازیکن برزیلی را یک‌بار به گریه انداخت. دی کارمو چند روز قبل از رفتن قطبی قراردادش را فسخ کرد و از ایران رفت.

ریکاردو دوس سانتوس (استقلال - لیگ دهم)
بعد از اینکه او به ایران آمد، آنهایی که ریکاردو را در ساختمان باشگاه استقلال یا در فرودگاه دیدند، از اضافه وزن شدید این بازیکن خبر دادند. این بازیکن نزدیک به 15کیلو اضافه وزن داشت و رسانه‌های ایران هم برای مدتی کوتاه پرویز مظلومی را بابت این انتخاب، سوژه کردند. او هم خیلی زود از استقلال رفت تا یکی از بدترین خریدهای تاریخ استقلال لقب بگیرد.

کد خبر 208336

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز