سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تشکیلات القاعده که با وعده دروغین فرستادن جوانان به بهشت، آنها را از شهر و دیارشان روانه میدان‌های جنگ و خون و آتش در سوریه می‌کند، در پیامی برای نخستین بار اعتراف کرد که گروه تروریستی جبهه النصره در سوریه یکی از زیرشاخه‌های القاعده عراق است.

القاعده

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سرکرده تشکیلات القاعده در عراق دیروز در پیامی صوتی اعلام کرد که جبهه نصره اهل الشام یا همان جبهه النصره که در سوریه فعالیت می‌کند، بخشی از این تشکیلات است و با هدف برقراری حاکمیتی اسلامی در این کشور می‌جنگد.
ابوبکر البغدادی اعلام کرد که زمان آن فرارسیده که به مردم سوریه و به جهان اعلام کنیم که جبهه النصره بخشی از کشور اسلامی عراق است. وی به جای استفاده از نام کشور اسلامی عراق و جبهه النصره، این دو را ادغام کرده و عنوان کشور اسلامی عراق و شام را برای آن برگزیده است.

وی با برحذرداشتن مردم سوریه از روی‌آوری به دمکراسی، به توزیع پول و اعزام جوانان به سوریه برای جنگ در این کشور اذعان کرد و افزود: به دلایل امنیتی تاکنون وابستگی جبهه النصره به تشکیلات القاعده عراق را فاش نمی‌کردیم.جبهه النصره یکی از قوی‌ترین تشکیلات تروریستی در سوریه است که تاکنون مسئولیت چندین عملیات انتحاری و بمبگذاری خودرو را به‌عهده گرفته و صدها غیرنظامی را به کام مرگ فرستاده است.

دیروز خبرگزاری اینترپرس سرویس در گزارشی اعلام کرد که تماس‌های تلفنی شبانه به کابوسی برای خانواده‌های تونسی تبدیل شده است. در این تماس‌ها فردی ناشناس از لیبی، به آنان اطلاع می‌دهد که فرزند جوانشان زیر چتر القاعده در سوریه می‌جنگد یا خود فرزندشان مکالمه وداع را با آنها برقرار می‌سازد تا راهی جهاد در سوریه شود.

در لیبی جوانانی که شست‌وشوی مغزی شده‌اند با انگیزه رفتن به بهشت، آموزش نظامی می‌بینند و سپس به شیوه‌های غیرقانونی وارد سوریه می‌شوند. از زمان آغاز بحران در سوریه، سرکردگان گروه‌های رادیکال سلفی و القاعده‌ای با توسل به ابزارهای دینی، جوانان مسلمان را از گوشه و کنار دنیا راهی جنگ در سوریه می‌کنند درحالی‌که خود در حفره‌های خویش پناه گرفته‌اند.در‌ماه مارس گذشته منابع محلی اعلام کردند که حدود شش تا 10هزار جوان تونسی کشور را ترک کرده‌اند اما مطبوعات الجزایر نوشته‌اند که این شمار به 12هزار نفر می‌رسد.

به موازات این تحرکات میدانی، قطر و عربستان به‌عنوان دو کشور تأمین‌کننده سلاح برای این گروه‌های تندرو، در تدارک ارائه پیش نویسی در سازمان ملل هستند که براساس آن، کرسی سوریه در این نهاد بین‌المللی به گروه‌های مخالف واگذار می‌شود. این دو کشور به همراه فرانسه و انگلیس می‌کوشند تا به تصمیمات اخیر اتحادیه عرب در قانونی کردن مسلح‌سازی‌ مخالفان، بعدی بین‌المللی بدهند. انتظار می‌رود پیش نویس یادشده در شورای امنیت با مخالفت دو کشور چین و روسیه و دیگر کشورهای عضو بریکس یعنی هند، برزیل و آفریقای جنوبی مواجه شود اما تاکنون آمریکا موضع خود را در این‌باره نهایی نکرده است. قطر و عربستان امیدوارند این پیش‌نویس را در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب برسانند.

از سوی دیگر، نماینده سوریه در سازمان ملل، در پیامی به بان کی مون از عقب نشینی این نهاد بین‌المللی از توافقات خود با دولت سوریه درباره تحقیق در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی در خان‌العسل سوریه انتقاد کرد. مقام‌های دمشق اعلام کرده‌اند که براساس توافق یادشده محققان سازمان ملل قرار بوده تنها در مناطق استفاده از سلاح شیمیایی وارد شوند، نه در تمام مناطق سوریه و استقرار آنها در تمام مناطق، نقض حاکمیت کشور است.

کد خبر 208249
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز