جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سوریه در آغاز سومین سال بحران خود به عرصه‌ای گسترده برای یکه‌تازی سلفی‌های افراطی حتی از کشورهای اروپایی تبدیل شده است و همین امر مقام‌های اردنی را برانگیخته تا در برابر این موج مخوف و مسلح دیواری حائل را با مرز سوریه ایجاد کنند تا شاید مانع نفوذ آنها به کشورشان در آینده شوند.

در تحقیقی که دانشکده سلطنتی کینگز کالج در لندن انجام داده، مشخص شده که شمار اروپایی‌هایی که به گروه‌های مسلح در سوریه پیوسته‌اند، بین 140تا 600 نفر (از 14کشور اروپایی) هستند.در این تحقیق که مرکز بین‌المللی مطالعات درباره رادیکالیسم وابسته به کینگز کالج آن را انجام داده و روزنامه انگلیسی گاردین آن را منتشر کرده، مشخص شده که پیکارجویانی که از آغاز 2011عازم سوریه شده‌اند، هفت تا 11درصد از شمار کل پیکارجویان بیگانه‌ای هستند که در داخل سوریه با ارتش می‌جنگند.

براساس این تحقیق، پیکارجویان انگلیسی بیشترین شمار شهروندان اروپایی مشغول جنگ در سوریه را تشکیل می‌دهند و شمار آنها دست‌کم به 134پیکارجو می‌رسد. از فرانسه بین 30تا 92 نفر، از آلمان بین سه تا 40 نفر، از ایرلند 26 نفر، از بلژیک بین 14تا 85 نفر و از دانمارک سه تا 78 نفر در درگیری‌های جاری در سوریه مشارکت دارند. از اسپانیا، سوئد، کوزوو، فنلاند، بلغارستان و اتریش هم پیکارجویانی در این جنگ حضور دارند. این البته غیراز پیکارجویان کشورهای عربی و شرق آسیاست. مشارکت افراد اروپایی در درگیری‌های سوریه و سپس کسب مهارت‌های متنوع جنگی، این نگرانی را در میان اروپایی‌ها دامن زده است که بازگشت آنها پس از پایان بحران، آغازگر موج اقدامات تروریستی در کشورهای اروپایی باشد. شاید از این‌رو باشد که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه دیگر آن انگیزه سابق برای ارسال سلاح به گروه‌های مسلح در سوریه را ندارد.

همین تحولات میدانی شاید باعث شده تا مقام‌های اردنی طی روزهای گذشته دست به‌کار ایجاد دیواری حائل با مرزهای سوریه شوند. به نوشته روزنامه الحیات، پادشاهی اردن در این راستا، مذاکراتی را با طرف‌های غربی آغاز کرده است. در پی نفوذ فزاینده گروه‌های مسلح از اردن به داخل سوریه، مقام‌های دمشق به همتایان اردنی خود مهلتی دو هفته‌ای داده‌اند تا مرزهای خود را پاکسازی کنند و پس از گذشت این مهلت، خود دست به‌کار خواهند شد؛ حتی اگر گروه‌های مسلح در داخل اراضی اردن باشند. اردن نیز نگران است این افراد پس از پایان بحران، به سوی اراضی‌اش حرکت کنند.

همزمان با این گزارش‌ها و تحرکات، رئیس‌جمهور سوریه در تازه‌ترین اظهارات خود، اعلام کرد که پس از اقدام اتحادیه عرب در واگذاری کرسی یک کشور به یک گروه، اکنون این نهاد منطقه‌ای باید در پی کسب مشروعیت برای خود باشد. بشار اسد که در گفت‌وگو با رسانه‌های نوشتاری و دیداری ترکیه سخن می‌گفت، با تصریح بر اینکه اتحادیه عرب نماینده دولت‌ها و نه ملت‌هاست، اقدام اتحادیه عرب را صرفا نمایشی دانست.

اما این بار یمن به کشورهای عربی مخالف ائتلاف مخالفان سوریه پیوست و اعلام کرد که هرگز سفارت سوریه را به این ائتلاف واگذار نخواهد کرد.ابوبکر القربی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی در سوریه از ناامنی موجود برای افزایش نفوذ خود بهره‌برداری می‌کنند، تأکید کرد که موضوع واگذاری سفارت سوریه به ائتلاف مخالفان موضوعی غیرقابل مناقشه است. از زمان اعطای کرسی سوریه به ائتلاف مخالفان در جریان نشست سران اتحادیه عرب، از 22کشور عربی تاکنون فقط قطر سفارت سوریه را به ائتلاف واگذار کرده است.

کد خبر 207429
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز