همشهری آنلاینک صادرات طلای ترکیه و ایران با وجود تحریم‌های شدید امریکا علیه تهران به خاطر برنامه انرژی هسته‌ای‌اش، در ماه فوریه از سر گرفته شده و در این ماه بالغ بر ۱۲۰ میلیون دلار طلای آنکارا در ازای گاز طبیعی مبادله شده است.

به گزارش پرس تی وی، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه پس از وقفه‌ای در ماه ژانویه، تقریبا ۱۲۰ میلیون دلار در ماه فوریه طلا به ایران صادر کرده است.

اطلاعات موسسه آمار ترکیه (TUIK) نشان می‌دهد که آنکارا در ماه ژانویه به خاطر این که بانک‌ها و تجار تحریم‌های ۶ فوریه امریکا علیه درآمدهای نفتی ایران را اجرا کردند هیچ طلایی به ایران نفروخته است.

امریکا و متحدان اروپایی‌اش براساس اتهامات بی‌اساس مبنی بر این که برنامه انرژی هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است تحریم‌های یک‌جانبه غیر قانونی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده‌اند.

وزارت خزانه‌داری امریکا در ۶ فوریه ۲۰۱۳ تحریم‌های جدیدی علیه درآمدهای نفتی ایران اعلام کرد. این تحریم‌ها مانع دستیابی ایران به درآمدهای ناشی از صادرات نفت خام می‌شوند.

یک تاجر طلا در استانبول که خواست نامش فاش نشود در این باره گفت: «به خاطر این تحریم‌ها کسی نمی‌خواهد تو جهات را به خود جلب کند شاید این، دلیل توقف صادرات به ایران در ماه ژانویه باشد.»

این تاجر طلای ترک افزود: «با این حال تجارت با ایران ادامه دارد؛ همیشه نقل و انتقالات وجود خواهد داشت.»

ظفر کاگلایان، وزیر اقتصاد ترکیه در ۴ ژانویه ۲۰۱۳ فشار اتحادیه اروپا بر آنکارا برای توقف مبادله طلا در ازای گاز با ایران را محکوم کرد و گفت که خواسته اتحادیه اروپا با «بی‌اعتنایی» روبرو خواهد شد.

تانر ییلدیز، وزیر منابع طبیعی و انرژی ترکیه نیز در ۲۶ دسامبر ۲۰۱۲ گفت ترکیه به خرید گاز طبیعی از ایران بدون توجه به تحریم‌های اعمال شده امریکا علیه جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.

کد خبر 207042
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز