گروه اقتصادی: وزارت بازرگانی در شرایطی بر خصوصی‌سازی فرآیند تنظیم بازار تاکید دارد که تاکنون اصناف به عنوان نمایندگان بخش غیردولتی حضور چندان پر رنگی در این عرصه نداشته و تجربیات گذشته این وزارتخانه در این زمینه نیز چندان موفقیت‌آمیز نبوده است.

از سوی دیگر هنوز واحدهای صنفی در تنظیم بازار کالاهایی مانند مواد پروتئینی مشارکتی نداشته و در مورد سایر کالاها نیز  تنها بخشی از ظرفیت‌های اصناف به‌کار گرفته شده است.

با محمد آزاد رئیس شورای اصناف کشور گفت‌وگو کرده‌ایم. 

  • با وجود ظرفیت‌های اصناف کشور و تاکید وزارت بازرگانی بر واگذاری تنظیم بازار به واحدهای صنفی چرا از همه این ظرفیت استفاده نشده و در تنظیم بازار مواد پروتئینی اصناف هیچ نقشی ندارند؟

در زمینه توزیع مواد پروتئینی اکنون واحدهای صنفی نقشی در توزیع ندارند و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان دستگاه مباشر طرح تنظیم بازار نسبت به عرضه گوشت، مرغ و تخم مرغ از طریق سازمان میادین میوه و تره‌بار، عرضه مستقیم یا عرضه از طریق تعاونی‌های مصرف اقدام می‌کند اما معتقدم این شیوه توزیع جوابگوی نیازهای موجود برای تنظیم بازار این کالاها نخواهد بود.

با این روند با توافق اصناف و وزارت بازرگانی، مقرر است تا عرضه مواد پروتئینی نیز از طریق واحدهای صنفی صورت گیرد.

  • آیا اصناف آمادگی لازم برای اجرای طرح تنظیم بازار همه کالاها را دارند؟

بر اساس توافق انجام شده بین وزارت بازرگانی و شورای اصناف کشور، تا قبل از پایان سال اصناف تمامی مراحل تنظیم بازار را بر عهده خواهند گرفت.

اکنون وزارت بازرگانی آمادگی واگذاری کامل امور به اصناف را دارد و اصناف نیز باید خود را با شرایط جدید انطباق دهند به نحوی که تا پایان سال جاری کار تنظیم بازار را به‌طور کامل بر عهده گیرند.

همچنین با توجه به این‌که تنظیم بازار کار ساده‌ای نبوده و نیازمند فراهم کردن مقدماتی است، به‌طور طبیعی این واگذاری باید به‌تدریج صورت گیرد.

گرچه واگذاری کامل تنظیم بازار به اصناف در گرو اختصاص تسهیلات مورد نیاز و رفع مشکلات گمرکی، روان‌سازی واردات و کمک به ارایه به‌موقع کالا برای ممانعت از بروز برخی گرانی‌ها از سوی دولت است.

با این روند معتقدم شرایط تنظیم بازار مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ و میوه نیز مانند شرایطی است که در تنظیم بازار کالاهایی مانند آهن مصداق پیدا می‌کند.

  • برخی معتقدند اجرای طرح فروش فوق‌العاده تاثیر چندانی در تنظیم بازار پوشاک نداشته و برای رفع اختلاف دیدگاه‌ها و مشارکت واحدهای توزیعی در طرح تنظیم بازار، این شیوه مورد توجه قرار گرفته، نظر شما چیست؟ 

اجرای طرح فروش فوق‌العاده توسط اصناف توزیعی در تامین کالاهای مورد نیاز و کنترل قیمت‌ها مؤثر بوده است.

برخلاف برگزاری نمایشگاه‌های فروش بهاره، اجرای طرح فروش فوق‌العاده موضوعی است که در قانون نظام صنفی تحت عنوان برگزاری حراج‌های فصلی  پیش‌بینی شده و این شیوه عرضه کالاها به دلیل تاثیری که در تامین مایحتاج مردم و کاهش قیمت‌ها دارد در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر مورد توجه قرار گرفته است.

بر این اساس وزارت بازرگانی و اصناف هر روشی که قادر به عرضه مستقیم کالاهای مورد نیاز مردم بوده و از نوسان قیمت‌ها جلوگیری نماید را برای تنظیم بازار مورد توجه قرار می‌دهند.

کد خبر 20688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز