مهر: رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اعتنا به سازوکارهای کارشناسی در دولت نهم به اندازه کافی صورت نمی‌گیرد و من نسبت به کارآیی پایین این دولت هشدار می‌دهم.

دکتر احمد توکلی در همایش «افق 1404 از حرف تا عمل» در محل کانون جوانان مشهد، با ارائه تحلیلی اقتصادی از وضعیت فعلی حرکت نظام به سمت چشم‌انداز 20 ساله، نقش مطلق دولت در عرصه اقتصاد را نقد کرد و تصریح کرد: اقتصاد دولتی، فساد را بیشتر کرده و هزینه‌های بیشتری را به طبقه محروم جامعه تحمیل می‌کند، اما رهاسازی اقتصادی که عده‌ای در راستای سیاست‌های لیبرال سرمایه‌داری تقلیدی بر آن تاکید می‌کنند نیز در این بازار بیمار و رانتی، فاجعه بار است.
وی  تاکید کرد: نبود رقیب، فاصله زیاد تصمیم گیرندگان با مردم و کاهش تولید در عین افزایش قیمت، حاصل بنگاه داری دولتی است.
وی با اشاره به فرمایشات امام خمینی ره در زمینه لزوم تقویت بخش‌های خصوصی برآمده از طبقات محروم جامعه تصریح کرد: طی 16 سال گذشته، فقط شعار خصوصی سازی سر داده شد اما در عین حال تعداد شرکت‌های دولتی مدام بیشتر شد و به عنوان نمونه در سال 1383 نام 531 شرکت دولتی در ردیف بودجه قرار داشت که بنابر اظهارنظر رئیس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی، هر یک از این شرکت‌ها، زیرمجموعه‌هایی تاسیس کرده اند که به این ترتیب تعدادشان به حداقل 2500 شرکت رسیده است.  توکلی که در نقد سیاست‌های اقتصادی دولت‌های پیشین سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: اگر چه در آن دولت‌ها شعار خصوصی سازی سرداده می‌شد اما مقدار سرمایه گذاری‌های اقتصادی دولت در سال 70، رقمی معادل 6/10 برابر فروش سهام به مردم بود که این عدد در سال 80 به 508 برابر رسید.
عضو شاخص فراکسیون اصولگرا در مجلس هفتم، همچنین با تاکید بر اینکه سیاست‌های تعدیل صورت گرفته در دولت‌هاشمی شکست خورده است، گفت: اجرای سیاست‌های بانک جهانی یا همان سیاست‌های تعدیل، اگر چه مزایایی چون کارآیی اقتصادی، کاهش مالکیت دولت و در عین حال افزایش درآمد‌ها را در پی دارد، اما نسبت به مقوله عدالت بی تفاوت است و این سیاست‌ها استدلال می‌کنند که در اوایل توسعه یک کشور، ثروتمندان باید ثروتمندتر شوند تا پس‌انداز ملی بالا رود، پس از آن تهیدستان از رشد اقتصادی بالای کشور در جهت توسعه خود استفاده کرده و به همین ترتیب آنها هم از مواهب توسعه بهره می‌برند.
وی ادامه داد: اما سئوال ما این است که در این نظام اقتصادی چه زمانی فقیرها ثروتمند می‌شوند؟ بنابر پژوهش‌های خودشان 30 سال بعد از اجرای این سیاست‌ها، تازه فقر مطلق از بین می‌رود، یعنی یک نسل باید قربانی شوند تا کشور پیشرفت کند. وی در پاسخ به سئوال دیگری پیرامون عملکرد دولت نهم از رشد 5/4 درصدی صنعت در سال 85 به شدت انتقاد کرد و کاهش شدید نرخ رشد این بخش در سال 85، نسبت به سال 84 را نشانه ای برای کارآیی پایین اقتصادی خواند. وی همچنین از عدم توجه کافی به بحث آمایش سرزمین انتقاد کرد و از گسترش دانشگاه آزاد نیز دفاع کرد.
کد خبر 20597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز