چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

حسن زمانی: بر اساس مصوبه قانون بودجه 86 یارانه سوخت هواپیما در سال جاری حذف و مقرر شده است تاشرکت‌های هواپیمایی سوخت مورد نیاز خود را به نرخ واقعی تامین کنند

این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی به ویژه  ایرلاین‌های خصوصی معتقدند با واقعی شدن نرخ سوخت چاره‌ای جز افزایش بیش از دو‌برابری قیمت بلیت هواپیما ندارند.
 از سوی دیگر  با توجه به زیان‌ده بودن اغلب شرکت‌های هواپیمایی به خصوص ایرلاین‌های غیر دولتی، برخی معتقدند افزایش قیمت و واقعی شدن نرخ سوخت هواپیما تعطیلی فعالیت بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی را به دنبال دارد  همچنین با توجه به شرایط سخت رقابت در صنعت هوایی ، این شرکت‌ها در تجهیز و نوسازی ناوگان با مشکلات بسیاری مواجه خواهند شد.
با  نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیرامون اهداف و آثار حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی گفت‌وگو کرده‌ایم.

مصوبه قانون بودجه در زمینه حذف یارانه سوخت از چه زمانی اجرایی خواهد شد؟
- باید توجه کرد که هر طرح یا لایحه‌ای که در مجلس به تصویب رسیده و سپس در شورای نگهبان به تصویب رسد به صورت قانون درآمده و باید توسط دستگاههای اجرایی ذیربط اجرا شود.  اما در زمینه مصوبه مجلس مبنی بر حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی به هنگام تصویب این قانون زمان و نحوه اجرای این قانون بر عهده دولت گذاشته شده و دولت باید راهکارهای اجرایی لازم را در این زمینه پیش‌بینی کند. براین اساس از آنجا که در نظر است با اجرای این قانون مشکلی برای شرکت‌های هواپیمایی ایجاد نشود مقرر شده تا شورایی در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و راهکارهای لازم را در نظر گیرد. در این شورا پس از بررسی هزینه و درآمد شرکت‌های مذکور مشخص خواهد شد که با حذف یارانه سوخت این شرکت‌ها قادر به ادامه فعالیت بوده یا این که باید دولت یارانه‌ای به ایرلاین‌ها پرداخت کند. بر اساس آنچه اخیرا  از سوی کمیته بررسی این موضوع در نشست چندی پیش کمیسیون عمران مطرح شد بررسی های لازم در این زمینه انجام و بزودی نتایج آن برای تصمیم‌گیری نهایی اعلام خواهد شد. 
 دولت چه اهدافی را از حذف یارانه سوخت شرکت‌های هواپیمایی دنبال می کند؟
هدف از این مصوبه واقعی کردن نرخ سوخت بلیت هواپیماست اما اجرای آن به دولت واگذار شده و دولت می تواند با محاسبه قیمت تمام شده هر ساعت صندلی بلیت هواپیما در صورتی که اجرایی شدن این مصوبه روند فعالیت شرکت های هواپیمایی را با مشکل مواجه سازد راهکارهای جبرانی در نظر گیرد  .
آیا افزایش نرخ بلیت هواپیما آثار روانی بر افزایش قیمت سایر کالاها نخواهد داشت؟  
 از آنجا که سهم حمل و نقل هوایی  در جابجایی کالا و مسافر تنها 10 درصد بوده و اقشار خاصی از هواپیما برای سفر استفاده می‌کنند معتقدم افزایش نرخ بلیت هواپیما تاثیر چندانی در گرانی و افزایش قیمت کالاها نخواهد داشت. باید توجه کرد که اگر این افزایش نرخ در ناوگان حمل و نقل عمومی صورت می‌گرفت این امر می توانست تاثیر منفی بر قیمت سایر کالاها داشته و از نظر روانی موجب افزایش قیمت‌ها شود اما افزایش نرخ بلیت هواپیما چنین آثاری را به همراه نخواهد داشت.

کد خبر 20504

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز