همشهری آنلاین: محمدرضا عارف از تشکل‌های غیر دولتی به عنوان مهمترین سرمایه اجتماعی نام برد و گفت: پیشرفت آینده متکی بر سرمایه اجتماعی است پس از آن مهمترین مساله برای توسعه و پیشرفت کشور، نظام ملی نوآوری است و باید برای ایجاد نظام ملی نوآوری و تقویت آن مراجع ذی‌ربط اقدامی عاجل بعمل آورند.

محمد‌رضا عارف، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون اول دولت اصلاحات در نشست سالانه انجمن‌های علمی کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با بیان اینکه «سیاستگذاران علم و فنآوری کشور باید با طراحی نظام جامع نوآوری، تدابیری بیندیشند» گفت: تولید علم در کشور باید به فناوری و صنعت منجر شود و کشور در این مسیر بتواند به دانش فنی، اشتغال، ارزش‌افزوده، صنعت برتر و در یک کلام به ثروت ملی دست یابد.

وی افزود: :امروزه علیرغم پیشرفت در تولید علم و احراز جایگاه مناسب در سطح جهانی، از شاخص‌های فناوری در رتبه‌بندی‌های جهانی، با کشورهای رقیب فاصله زیادی داریم و با این فاصله، اهداف سند چشم‌انداز ایران 1404 به ویژه احراز جایگاه نخست علمی و فناوری در منطقه به موقع محقق نمی‌شود.

رییس بنیاد پیشبرد علم و فناوری در ایران با اعلام این نکته که انجمن‌های علمی به عنوان واسط میان دانشگاه و صنعت از نقش و جایگاه مهمی در راستای بهبود و ارتقاء شاخص‌های فناورانه برخوردار هستند، تصریح کرد: انجمن‌های علمی برای مشارکت فعال در این فرایند مهم و رسیدن به بالندگی ملی باید از سطح نیازهای اولیه خارج شده و شرایط برای رسیدن به سطح خود شکوفایی برای آنان فراهم شود.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم، با تأکید بر آزادی علمی انجمن‌های علمی گفت: پژوهشگر باید احساس آزادی کامل کند. متاسفانه در بخش علم با پدیده خودسانسوری مواجه هستیم که بدترین جفا در حق دانشمندان و محققان است؛ ملاحظات حاشیه‌ای مجال رشد برای زمینه‌های علمی را نمی‌دهد این درحالیست که انجمن‌ها باید جسارت و شجاعت علمی از خود نشان دهند.

رئیس انجمن شبکه‌های هوشمند انرژی کشور، استقلال سازمانی را از جمله ویژگی‌های انجمن‌های علمی دانست و گفت: هیچ مقام و مسئولی حق دخالت در اساسنامه انجمن علمی را نباید داشته باشد و اینکه همه اساسنامه‌ها را همانند هم کنند، مانند هم قد کردن همه انسان‌ها است و از این رو هیچ راهی جز استقلال سازمانی انجمن‌ها برای دستیابی به جایگاه اول در منطقه نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: نهادهای نظارتی باید بر اجرای دقیق اساسنامه انجمن‌های علمی نظارت کنند و نباید هیچ‌گونه حق دخالت یا دخل و تصرف در اساسنامه انجمن‌ها و یا تصمیمات مجامع عمومی انجمن‌ها داشته باشند و ملاک عمل انجمن‌ها باید اساسنامه آنها در چارچوب مصوبات قانونی شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس شورای اسلامی باشد.

عارف، استقلال مالی انجمن‌های علمی را از دیگر ویژگی‌های ضروری آنان برشمرد و افزود: انجمن‌های علمی باید از نظر فضای استقرار فیزیکی و نیز حداقل‌های مالی مورد حمایت جدی قرار گیرند و هزینه اولیه آنها به صورت کمک از سوی دولت تامین شود تا دغدغه اصلی مسئولین انجمن‌ها، اجرای اساسنامه و تلاش جهت ارتقا علم و فناوری باشد.

به گفته وی سهم انجمن‌ها در تحقق نقشه جامع علمی کشور سهم بی‌بدیلی است و با ساز و کارهای لازم انجمن‌ها باید در عملیاتی کردن این سند مهم همکاری کنند.

معاون اول دولت اصلاحات، مهمترین سرمایه اجتماعی را تشکل‌های غیر دولتی از جمله انجمن‌های علمی دانست و خاطرنشان کرد: پیشرفت آینده متکی بر سرمایه اجتماعی است پس از آن مهمترین مساله برای توسعه و پیشرفت کشور، نظام ملی نوآوری است و باید برای ایجاد نظام ملی نوآوری و تقویت آن مراجع ذی‌ربط اقدامی عاجل بعمل آورند.

کد خبر 204944
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز