گروه اجتماعی : وزرای آموزش و پرورش و علوم و سرپرست وزارت بهداشت دعوت کمیسیون آموزش مجلس را نپذیرفتند تا طرح سنجش و پذیرش دانشجو همچنان نافرجام بماند.

تست

گویا در وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم هیچ عزمی برای حذف کنکور یا ساماندهی بحث گزینش دانشجو وجود ندارد و البته در این میان هر یک از این دستگاه‌ها دیگری را مقصر جلوه می‌دهد. رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره به خبرگزاری نسیم گفت: قرار بود در جلسه 19اسفند‌ماه ابعاد اجرایی طرح «اصلاح قانون حذف کنکور» با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش بررسی ‌‌شود که متأسفانه به‌دلیل نیامدن وزرای علوم و آموزش و پرورش، این طرح نهایی نشد.

محمدمهدی زاهدی با اشاره به نزدیک شدن «طرح سنجش و پذیرش دانشجو» به مراحل نهایی بررسی و تصویب، اظهار کرد: در جلسه روز شنبه مباحث و ابعاد اجرایی این طرح که اهمیت و حساسیت بیشتری دارد، مطرح بود و اگر وزرای مربوطه خودشان در جلسه حاضر می‌شدند، طرح تصویب نهایی می‌شد که متأسفانه اینطور نشد.

وی با بیان اینکه نمی‌خواهیم این طرح نیز مثل قانون فعلی حذف کنکور با مشکل روبه‌ رو شود، با حساسیت و وسواس بیشتری این ابعاد را بررسی می‌کنیم و در یک یا دو جلسه آینده، خودمان این ابعاد را بررسی و آنها را نهایی می‌کنیم، مگر آنکه وزرای علوم و آموزش و پرورش خودشان درخواست بدهند که برای بررسی و اظهارنظر در کمیسیون آموزش حاضر شوند.

انتقال مشکلات به ارشد و دکتری

یکی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این‌باره به همشهری گفت: قرار بود وزرای آموزش و پرورش، علوم و سرپرست وزارت بهداشت در این جلسه شرکت کنند که معاونان خود را به این جلسه فرستادند و نظر رئیس کمیسیون آموزش نیز این است که اگر موضوع برای آقایان اهمیتی ندارد بنابر این کمیسیون آموزش خود دراین باره تصمیم‌گیری می‌کند و نیازی به حضور معاونان نیست.

عبدالوحید فیاضی در پاسخ به اینکه ظاهرا مسائل سال‌های 85 و 86 درباره بررسی قانون حذف کنکور در حال تکرار است و چه تضمینی وجود دارد که مسئولان بعدی مصوبات مجلس نهم را اجرا کنند؟ اظهار کرد: هم‌اکنون بررسی طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو به‌دلیل مطرح شدن قانون برنامه بودجه سال 92در مجلس مسکوت می‌ماند و سال آینده مجددا این طرح مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه بدین‌ترتیب حذف کنکور عملا یک سال دیگر هم به تعویق می‌افتد، گفت: از یک طرف ما ناگزیریم تکلیف کنکور را سال آینده مشخص کنیم و از طرف دیگر تعیین تکلیف به‌معنای واقعی کلمه به چند سال وقت نیاز دارد.عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: هم‌اکنون بحث‌های جدی روی برخی مفاهیم وتعاریف و روش‌ها جریان دارد و نقدهای جدی در این‌باره مطرح است.فیاضی با اشاره به اینکه معتقدم نباید دراین باره شتاب‌زده عمل کرد، اظهار کرد: کمیسیون باید واژه به واژه طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو را به دقت بررسی کند تا قانونی که تصویب می‌شود راهگشا و قابل اجرا باشد.

وی افزود: اگر ما شرایط کنونی پذیرش دانشجو را با پنج سال پیش مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که از تعداد داوطلبان مقطع کارشناسی کم شده و غول کنکور به تحصیلات تکمیلی کشیده شده است و در این‌باره باید چاره‌اندیشی شود.فیاضی تصریح کرد: اکنون در کنکور کارشناسی ارشد 900هزار نفر شرکت می‌کنند و رقابت فشرده‌ای ایجاد شده است و امیدواریم طرح جامعی که برای پذیرش دانشجو تصویب می‌شود همه این مشکلات را حل کند.

بررسی طرح سنجش بی‌نتیجه ماند

یکی دیگر از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: بررسی طرح سنجش و پذیرش دانشجو به‌دلیل شرکت نکردن وزرای علوم، آموزش و پرورش و سرپرست وزارت بهداشت به نتیجه نرسید.جواد هروی گفت: مقرر شد که این طرح در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با حضور و یا بدون حضور وزرا بررسی شود و پس از تصویب به صحن علنی ارجاع داده شود.

وی افزود: وزرا دلایل مختلفی را برای حاضر نشدن در جلسه کمیسیون آموزش مطرح کردند که این مسئله با اصول قانونی منافات دارد زیرا زمانی که نمایندگان مجلس از وزرا درخواست می‌کنند که در وقت مقرر در جلسه حاضر شوند باید حضور داشته باشند. عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه قرار شد طرح سنجش و پذیرش دانشجو در روزهای آینده بررسی شود، تصریح کرد:

نارضایتی کمیسیون آموزش نسبت به حاضر نشدن وزرا در جلسه بررسی طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو به وزارتخانه‌های مذکور اعلام شده که اگر اینگونه باشد و این روند ادامه یابد عملا تعامل کمیسیون آموزش مجلس با وزارتخانه‌ها شکل ناخوشایند به‌خود می‌گیرد.هروی تصریح کرد:‌ باید وزرا در جلساتی که از آنها دعوت می‌شود حاضر شوند تا در اسرع وقت طرح بررسی و به نتیجه دلخواه برسد و اگر این روند ادامه یابد و وزرا حاضر نشوند خود کمیسیون به‌صورت مستقل در این زمینه تصمیم خواهد گرفت.

کد خبر 204835
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز