همشهری آنلاین: سفیر امریکا در پاکستان گفت: آمریکا اشتباه شوروی سابق را در اواخر دهه هشتاد میلادی مرتکب نخواهد شد و از افغانستان بیرون نخواهد آمد.

به گزارش واحد مرکزی خبر،‌ ریچارد اولسون روز جمعه در سخنانی در کنفرانس بررسی اوضاع افغانستان در دوره بعد از خروج نظامیان خارجی در دانشگاه ملی زبان های جدید گفت‌: « بگذارید این مطلب را به صورت واضح بیان کنم، آمریکا افغانستان را ترک نخواهد کرد. شرایط حاکم بر تعاملات ممکن است تغییر کند ولی اصل تعهد هیچگاه تغییر نخواهد کرد.»

نظامیان شوروی سابق در سال 1989 میلادی بعد از اشغال ده ساله افغانستان مجبور شدند خاک این کشور را ترک کنند.

آمریکا نیز در2001 میلادی و بعد از حملات یازده سپتامبر در نیویورک و واشنگتن به افغانستان لشگرکشی کرد.

سفیر آمریکا در ادامه سخنان خود افزود‌: «من باید تشبیه نادرستی را که در سطحی گسترده صورت می گیرد و میان خروج نظامیان (ناتو از افغانستان در سال) 2014 و خروج نظامیان شوروی سابق از این کشور در سال 1989 تشابهاتی قائل می شود رد کنم. ما اشتباهات گذشته را به درستی تشخیص می دهیم. امریکا رابطه خود را با منطقه قطع نخواهد کرد.»

این مقام دیپلماتیک آمریکا افزود: همزمان با تغییر ماموریت آمریکا و افزایش توانایی و تجربه نیروهای افغان، نظامیان خارجی فعالیت های خود را در زمینه ارائه آموزش و مشاوره به نیروهای افغان ادامه خواهند داد و در کنار آنها در صورت لزوم به نبرد خواهند پرداخت.

در این حال حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان چهارشنبه اعلام کرد واگذاری کامل زندان بحث برانگیز بگرام شنبه انجام می شود.

واگذاری این زندان به افغان ها به مناقشه ای بسیار طولانی با آمریکا که هنوز بخشی از این زندان را در کنترل خود دارد، پایان می دهد.

رئیس جمهور افغانستان در نطق افتتاحیه نشست پارلمان اعلام کرد:« تلاش های ما برای واگذاری این زندان تحت مدیریت آمریکا پس از سال ها گفتگو نتیجه داد. این انتقال شنبه انجام خواهد شد.»

کرزای افزود:« ما درک می کنیم که افراد بیگناهی در این زندان ها به سر می برند. من دستور خواهم داد این افراد آزاد شوند و زیاد به انتقادها توجهی ندارم.»

سخنگوی نیروی کمک به برقراری امنیت در افغانستان، ایساف، در پاسخ به پرسش خبرگزاری فرانسه در این خصوص، این تاریخ را تایید کرد.

هیچ یک از دو طرف درباره شیوه این واگذاری توضیحی نداده اند.

آمریکا از مدت ها پیش انتقال بگرام را به سبب نگرانی در این خصوص که زندانیان این زندان آزاد شوند و به صفوف شورشیان بپیوندند، به تاخیر انداخته است.

اوایل سپتامبر ، دولت افغانستان از انتقال حدود سه هزار زندانی به ویژه اعضای احتمالی طالبان و القاعده به این زندان استقبال کرده بود.

اما ریاست جمهوری افغانستان از اینکه زندانیان همچنان در اختیار نظامیان آمریکایی قرار دارند و نظامیان آمریکایی بازهم با نقض توافقنامه بین دو کشور شمار دیگری از شورشیان احتمالی را بازداشت کرده اند ، ابراز خشم کرده بود.

حل و فصل پرونده بگرام می تواند به امضای توافقنامه جدید مشارکت که اکنون کابل و واشنگتن درباره آن گفتگو می کنند ، کمک کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، چگونگی حضور آمریکا در این کشور پس از سال دو هزار و چهارده به ویژه ایجاد پایگاه های نظامی دائم ، موضوعی حساس در کشوری که از نظر تاریخی با هرگونه حضور نظامی خارجی مداوم مخالفت می ورزد، نیز قرار است مشخص شود.

واشنگتن نتوانست به توافقی از این نوع در عراق دست یابد زیرا دولت این کشور مخالفت خود را با دادن مصونیت قضایی به نظامیان آمریکایی اعلام کرد.

ارتش آمریکا مجبور شده بود همه نیروهای خود را از این کشور خارج کند.

کد خبر 204468
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز