سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۰:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: جزئیات و جدول بودجه سال 86 شورای شهر سوم تهران در آخرین جلسه شورای شهر دوم تصویب شد.

در آخرین و سیصد و شانزدهمین جلسه علنی شورای شهر تهران، سه طرح دو فوریتی بررسی و تصویب شد که یکی از آنها جزئیات و جدول بودجه سال 86 این شورا بود.

در ابتدای بررسی این طرح در حالیکه زریبافان، عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران خواهان خروج این مصوبه از دستور کار شورا بود، سایر اعضا به دو فوریت آن رأی دادند.

وی در بیان علت مخالفت خود گفت: باید اجازه دهیم اعضای دور سوم شهر تهران در خصوص بودجه سال 86 شورا تصمیم بگیرند.

در این زمینه امیررضا واعظی آشتیانی، خزانه‌دار شورای شهر تهران با بیان این که کلیات این بودجه در سال 86 مصوب شده است، اظهار کرد: تدوین این بودجه در چهار فصل پرسنلی، اداری، سرمایه‌ای و انتقالی به پایان رسیده و ارقام هر یک از این چهار فصل مشخص است.

وی افزود: تعیین این ارقام محدودیتی ایجاد نکرده و کدها و هزینه‌ها را خزانه‌دار شورای شهر سوم مشخص کرده و نهایتا بودجه بسیار ریز تدوین و عملیاتی می‌شود.

رییس شورای شهر تهران نیز در این هنگام گفت: بودجه شورای شهر تهران باید همزمان با بودجه شهرداری به فرمانداری ارائه می‌شد.

وی با تاکید بر این که تصویب این طرح دو فوریتی در جلسه امروز شورای شهر ضروری است، تصریح کرد: شورای شهر سوم تهران در صورت مخالفت با این بودجه می‌تواند اصلاحیه و متمم ارائه دهد. ما جدول بودجه شورای شهر را مصوب کرده‌ایم و سقف آن مشخص است.

بر اساس ماده واحده یک طرح «توسعه اطلاعاتی شهر تهران» که کلیات آن در جلسه صبح امروز شورا مصوب شد، با توجه به اهمیت و حساسیت کلیات آن، که در چارچوب اصول و ضوابط برنامه چشم‌انداز 20 ساله شهر تهران تهیه و تدوین شده و جزء لاینفک این مصوبه و پیوست آن است، شورای اسلامی شهر تهران موظف شده است، پس از تأیید نهایی ناظر بر طرح، با ارسال و ارجاع آن به شورای عالی فناوری اطلاعات کشور و سایر مراجع ذیربط پیگیری لازم را برای تصویب نهایی، ابلاغ و اجرایی شدن آن اعمال کند.

در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران طرح دو فوریتی برنامه‌ریزی استراتژیک شورای اسلامی شهر تهران بررسی و تصویب شد.

در ماده واحده این طرح آمده است: با توجه به اهمیت و ضرورت برنامه‌ریزی برای تداوم فعالیتهای شورای شهر تهران و سازماندهی بهتر و ارتقای کمی و کیفی عملکرد نهاد برنامه‌ریزی استراتژیک شورای شهر تهران، که در چارچوب چشم‌انداز 20 ساله شهر تهران تهیه و تنظیم شده و جزء لاینفک این مصوبه و پیوست آن است، تأیید و تصویب می‌شود.

نادر شریعتمداری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در آغاز بررسی مصوبه فوق، اظهار کرد: تحقق کامل مدیریت شهری و واگذاری اختیارات به شوراها که دارای نقاط کور و ابهامات فراوانی است، در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: کارشناسی‌های زیادی برای مدیریت واحد شهری انجام و نقاط ضعف و قوت آن بررسی شده است.

سیصد و شانزدهمین و آخرین جلسه دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران با حضور اعضای شورای دور دوم، شهردار تهران، معاون استاندار و فرماندار تهران، رؤسای برخی سازمانهای شهرداری، تعدادی از شهرداران پایتخت و چند تن از اعضای شورای شهر دور سوم برگزار شد .

مهندس مهدی چمران رییس دومین دوره شورای اسلامی شهر تهران  در این جلسه گفت: در مورد شوراهای دور دوم صحبتهای زیادی شده، اما از نظر ما کم است. شورای دور دوم در محیطی یأس‌آلود و نه چندان مناسب از نگاه مردم نسبت به شوراهای دور اول، شکل گرفت، اما با تلاش و همدلی اعضای دور دوم شکلی واحد گرفت.

وی ادامه داد: در ابتدای دور دوم شوراها آرامش خوبی را در شهر شاهد بودیم و در دیداری که قبل از شروع دور دوم با مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان توصیه‌های ارزنده‌ای به ما کردهند و ما نیز سعی کردیم در چهار سال گذشته آنها را اجرا کنیم.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران چمران با اظهار امیدواری نسبت به این که اقدامات اعضای شورای دور دوم که برای جلب رضای الهی و مردم بوده است، ذخیره آخرت آنها قرار گیرد، اظهار کرد: آنچه در شورای دور اول وجود داشت اختلاف‌نظرها، کشمکشها، جلسات و بازدیدهایی بود که نتایج کار آنها برای شورای دور دوم حتماً مفید بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌های شورای دوم برای انتخاب شهردار تهران در دو مرحله، گفت: افتخار این را پیدا کردیم که در شورای دوم،  یکی از سربازان بنام انقلاب (قالیباف) را که قبل از حضور در شهرداری، افتخارات بسیاری داشته‌اند، به عنوان شهردار تهران انتخاب کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: آنچه شورای شهر دوم انجام داده، در حد اختیاراتی بوده است که متأسفانه هر روز کمتر و کمتر می‌شود و ما از همه کسانی که در مورد این مسأله، یعنی کم‌کردن اختیارات شوراها فکر می‌کنند، می خواهیم که نتیجه کار شوراها را نیز در نظر بگیرند.

به گفته وی شورای دور دوم قطعاً تعامل بیشتری با دستگاههای دولتی و شهرداری داشته است؛ چرا که ما شورای شهر هستیم نه شورای شهرداری.

چمران ادامه داد: ای کاش پیام امام(ره) در مورد شوراها از سوی برخی از مسؤولان بهتر درک می‌شد.

وی با بیان این که شورای دور دوم پس از انتخابات، بلافاصله کار خود را شروع کرد و تا زمان آغاز جلسات رسمی، بیش از 37 جلسه بین اعضای دور دوم شورا تشکیل شد، اذعان کرد: همچنین برنامه و جلسات متعددی برای انتخاب شهردار تهران نیز برگزار شد.

رییس شورای شهر تهران گفت: مراحل انتخاب شهردار تهران که در دو دوره برگزار شد، بین همه انتخابهای دیگر منحصربه‌فرد بود و سرانجام به انتخاب شایسته‌ای همراه با تأیید همه اعضا منجر شد.

وی با اشاره به اقدامات متعدد و مصوبات قابل توجه شورای شهر دوم، ادامه داد: مباحث مختلفی در مورد ترافیک شهر تهران به عنوان یکی از مسایل اساسی مطرح شد و بسیاری از آنها در قالب چندین بسته متفاوت به تصویب رسید و در کنار آن مصوبات مربوط به مترو و اتوبوسرانی نیز مورد توجه قرار داشتند.

چمران افزود: تمام مصوباتی که در مورد مترو به شورا آمد، از جمله خطوط جدید، خرید واگن و فاینانس‌ها و... بدون استثنا به تصویب رسید و همچنین در مورد اتوبوسرانی نیز اقدامات قابل توجهی به خصوص در قالب تبصره 13 انجام شد.

وی اظهار امیدواری کرد: شرکت واحد اتوبوسرانی طبق قولی که داده شده، دو هزار و 500 اتوبوس سال 86 را نیز تا پایان خرداد ماه وارد ناوگان حمل و نقل شهری کند.

رییس شورای شهر تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به اظهارات برخی مسؤولان در مورد تجربه کم شوراها اشاره و تصریح کرد: برخی می‌گویند شوراها باید برای کسب تجربه سالهای سال صبر کنند تا بزرگ شوند، درست مثل مجلس شورای اسلامی، اما ما این اظهارات را قبول نداریم.

به گفته وی نیازی نیست که شوراها 60 سال تجربه کسب کنند تا به مقام خود نایل شوند، چرا که ما معتقدیم شوراها مثل همه مردم ایران خلاقیت و آمادگی بالایی برای رشد دارند.

چمران با بیان این که شورای دور دوم اگر چه تصمیمات بزرگی گرفته، اما نسبت به اندک اشتباهات خود نیز واقف است، خاطرنشان کرد: ما و شهردار تهران مجموعا 16 نفر هستیم که به صورت مشترک فکر می‌کنیم و معتقدیم تفکر مشترک بهترین راه است.

مسعود زریبافان، عضو هیأت رییسه شورای شهر تهران نیز در مراسم خداحافظی اعضای شورای دور دوم، خطاب به اعضای شورای دور سوم گفت: آنچه باعث موفقیت دور دوم شورای شهر تهران بود، رعایت فضای تعامل، حفظ شورا و مردمی بودن است و باید این اصول به عنوان کلیدهای موفقیت مورد توجه شورای سوم نیز قرار گیرد.

وی با اشاره به این که حفظ شوراها، فضای تعامل و تفاهم و مردمی بودن مهمترین اصول مورد تأکید شورای دوم بود، افزود: از نظر ما یکدستی اعضای شوراها در مراحل بعدی قرار دارد.

زریبافان با اشاره به برخی گفته‌ها در مورد چند دسته بودن اعضای دور سوم شورای شهر تهران، گفت: تجربه دو دوره گذشته نشان می‌دهد که آنچه موجب موفقیت اعضای شورا می‌شود مربوط به یکدستگی و یا چند دسته بودن آنها نیست، بلکه نکات دیگری در این میان حائز اهمیت است.

به گزارش ایسنا وی خطاب به اعضای دور سوم شورای شهر تهران موفقیت اصلی آنها را در این دانست که اصل کار را در حفظ شورا بگذارند و این امر در رأس همه مسایلشان قرار گیرد.

عضو هیأت رییسه دور دوم شورای شهر تهران با اشاره به این که حفظ فضای تعامل و تفاهم نکته دیگری است که باید در عین اختلاف نظر و تفاوت سلیقه، در مورد مصوبات حفظ شود، تصریح کرد: مردمی بودن و برای مردم صادقانه کار کردن، مهمترین ویژگی شورای دور دوم بوده است.

وی یادآور شد‌: شورای دور اول از شورای دور دوم به مراتب یکدست‌تر و از لحاظ تفکر سیاسی، کاملاً مساوی و هماهنگ بودند، اما شورای دور دوم این ویژگی را نداشت و بر اصول فوق تأکید کرد و به این خاطر بود که امروز سربلند است.

نادر شریعتمداری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه دور دوم شورای شهر تهران نیز در مراسم خداحافظی اعضا، تأکید کرد: تهران، امروز دیگر شهری بی‌برنامه و بی‌هدف نیست و مشکلات 4 سال آن حالا حل شده است.

وی با اشاره به این که همواره از شورای دور اول به نیکی یاد کرده است، گفت: مقایسه شورای دور اول و دوم کار درستی نیست؛ چرا که ما بسیاری از اقدامات و تصمیمات شورای دور دوم را مدیون فعالیت دور اول هستیم.

شریعتمداری افزود: اگر چه شورای دور اول دچار چالشهایی بوده است، اما ما سعی کردیم با درس گرفتن از این چالشها وارد مشکلات آنها نشویم.

وی که بر خلاف بعضی از اعضای دور دوم شورای شهر تهران در دور سوم حاضر نخواهد بود، نتیجه عملکرد شورای دور دوم را مشهود در حضور و مشارکت مردم در انتخابات شوراهای دور سوم دانست و اذعان کرد: این مشارکت می‌تواند بهترین نمود فعالیت شورای دور دوم باشد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه دور دوم شورای شهر تهران مهمترین وظیفه شورا را انتخاب شهردار اعلام و اظهار کرد: دو مرحله‌ای که نسبت به انتخاب شهردار اقدام کردیم، مشکلات زیادی وجود داشت که خوشبختانه با همراهی اعضای شورای شهر حل شد.

وی تثبیت مدیریت شهری را مهمتر از تثبیت مدیران شهری دانست و افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای شورای دور دوم کناره‌گیری و کم اهمیت جلوه دادن عناوین دولتی و تأکید بر اصل خدمت به مردم بوده است و شورا توانست بخوبی تعریف جدیدی را از مدیریت و مدیران شهری ایجاد کرده و حلقه مدیریت شهری را تغییر دهد.

آشتیانی تصریح کرد: در هر بار انتخاب شهردار در دور دوم شوراها، دو چهره برجسته را معرفی کرده‌ایم که علی‌رغم این که در کارهای قبلی خود موفق بوده‌اند، در مسؤولیت شهردار تهران نیز توانستند ارزشهای جدیدی را خلق کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: عادت قدیمی مدیران مبنی بر این که در زمان شروع به کار خود تمام بخشها را تغییر می‌دهند، دیگر وجود نداشته باشد و شاهد مدیریتهای اتوبوسی نباشیم.

وی همچنین در پایان از این که در کنار افرادی مثل مهندس شیبانی و مهندس چمران حضور داشته است، اشک شوق ریخت و اظهار خوشحالی و رضایت کرد.

در ادامه این مراسم سلطانخواه، عضو هیأت رییسه شورای شهر دور دوم نیز تصریح کرد: بیشترین تعامل شورا با دولت در دو سال اول شورا و همزمان با دولت اصلاحات بوده است؛ چرا که از نظر تفکر سیاسی همسانی مشترکی وجود داشته است.

وی تأکید کرد: در طول 4 سال خدمت در شورای شهر همواره نگاه اعضای شورا از نگاه کاسبکارانه دور بوده است و به دنبال رعایت صرفه و صلاح شهر و مردم بوده‌ایم.

کد خبر 20381

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز