جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: افزایش عرضه مستقیم کالا و پرداخت عیدانه و حقوق و مزایای پایانی سال موجب افزایش جنب و جوش و بهاری شدن حال و هوای بازار شب عید شده است.

بازار

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال تکاپوی دستگاه‌های دولتی متولی تنظیم بازار برای افزایش نظارت بر بازار و گسترش عرضه مستقیم کالا‌ها در چارچوب نمایشگاه‌های فروش بهاره افزایش یافته است.همچنین اجرای طرح فروش فوق‌العاده در برخی واحدهای صنفی منتخب، برپایی حراج‌های فصلی و عرضه مستقیم برخی اقلام خوراکی و کالاهای اساسی به نرخ مصوب دولتی، موجب افزایش جنب و جوش و بهاری شدن حال و هوای بازار شب عید شده است.

گرچه افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و رشد برخی تخلفات صنفی در عرضه کالا و خدمات به‌دلیل ضعف نظارت بر بازار موجب شده تا مصرف‌کنندگان ایرانی امسال با حسابگری بیشتری دخل و خرج شب عید را مدیریت کنند اما پرداخت حقوق و مزایای شب عید برخی کارمندان و عیدانه 85هزار تومانی واریز شده به‌حساب خانوارها، باعث رونق نسبی بازار شب عید شده و خرید کالاهای اساسی، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و تنقلات و سایر مایحتاج مردم در روزهای پایانی افزایش یافته و مسئولان نیز از افزایش عرضه کالا برای تثبیت یا کاهش قیمت‌ها در روزهای پایانی سال خبر می‌دهند.

عرضه برنج، گوشت قرمز و مرغ با قیمت‌های کمتر از نرخ خرده‌فروشی این محصولات در بازار زمینه اقبال بیشتر مردم به خرید این محصولات از مراکز عرضه مستقیم را فراهم کرده است به‌نحوی که تداوم عرضه مرغ منجمد در میادین، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، مراکز خرید و واحد‌های صنفی موجب نوسان قیمت مرغ از 4800 (منجمد) تا 6500تومان(مرغ گرم) را فراهم کرده است. این در حالی است که قیمت‌های مصوب توزیع مرغ گرم در کشور بین 5100تا 5200تومان تعیین شده اما هنوز هم متوسط قیمت این محصول در کل کشور 5400تومان است. همچنین قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله سیر نزولی به‌خود گرفته است.

گسترش عرضه مستقیم کالاها

همچنین آغاز به‌کار 400نمایشگاه فروش بهاره در سراسر کشور که سهم شهر تهران از این نمایشگاه‌ها شش نمایشگاه است، زمینه گسترش عرضه مایحتاج مردم با قیمت‌های کمتر از قیمت خرده‌فروشی سطح شهر را فراهم کرده است که این امر در افزایش جنب و جوش بازار و رونق خرید شب عید مردم مؤثر بوده است. اجرای طرح فروش فوق‌العاده در فروشگاه‌های منتخب سطح شهر برای عرضه پوشاک زیرنظر اتحادیه‌های صنفی و عرضه مستقیم مواد پروتئینی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای از دیگر اقداماتی است که زمینه افزایش عرضه و رونق گرفتن خریدهای نوروزی را فراهم کرده است.

کد خبر 203589
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز