جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: همزمان با دومین سالروز درگذشت استاد ایرج افشار برخی از دوستان آن زنده یاد در نشستی یک روزه درباره اهمیت سفرنامه‌نگاری در ایران شناسی؛ چهارشنبه 19 اسفند در موزه ملک سخن می‌گویند.

afshar

به گزارش روابط عمومی میراث مکتوب در این نشست که با عنوان «جایگاه و اهمیت سفرنامه نگاری در ایران شناسی» و با همکاری مرکز پژوهشی میراث مکتوب و کتابخانه و موزۀ ملی ملک برگزار می‌شود، به مناسبت دومین سالگرد درگذشت زنده یاد ایرج افشار و نظر به کوشش‌های بی‌دریغ وی در تحقیقات میدانی ایران گردی و ایران شناسی برخی از دوستان وشاگردانش چون دکتر محمد علی موحد، ابراهیم باستانی پاریزی، رسول جعفریان و علی آل داود درباره اهمیت این موضوع سخنرانی خواهند کرد.

برنامه های این نشست شامل سخنرانی اساتید و پژوهشگران در حوزه ایرانشناسی و سفرنامه نویسی، برپایی نمایشگاه، سفرنامه‌های خطی و متون کهن، بازدید از موزه کتابخانه ملک و نمایش بخشی از فیلم چند سفر استاد ایرج افشار است.

ایرج افشار از جمله چهره های فرهنگی شاخص ایران بود که علاقه ای شگفت به ایرانگردی داشت وحاصل یادداشت های امو از سفرهای مفصلش در کتاب گلگشت وطن از سوی انتشارات اختران در منتشر شد و قرار بود جلد دومی این کتاب هم انتشار یابد که با مرگ استاد افشار مصادف شد و مشخص نشد که بر سر آن چه آمده است.

سخنرانان و عناوین سخنرانی‌ها:

حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان/ سفرنامه های حج ایرانی منبعی ارزشمند برای شناخت آل رشید در عربستان
سید علی آل داود/ نگاهی به گلگشتِ وطنِ ایرج افشار
دکتر یوشیفوسا سه کی (ژاپن)/ آخرین دیدار با استادم ایرج افشار
دکتر محمدعلی موحد/ ابن بطوطه و اهمیت سفرنامۀ او از دیدگاه ایران شناسی
دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی/ یک شمعک کوهی بر مزار ایرج افشار
احسان شواربی/ سفرنامه نویسی و بازشناسی ایران باستان

این  مراسم از ساعت 15 و 30 تا 18 روز چهارشنبه 16 اسفند در خیابان امام خمینی، خیابان ملل متحد (باغ ملی)، مؤسسۀ کتابخانه و موزۀ ملی ملک برگزار می‌شود و همچنین بازدید از موزه و نمایشگاه ویژۀ سفرنامه نگاری از ساعت 14 و 30 تا 15 و 30 دقیقه برقرار است و بازدید برای عموم آزاد است.

کد خبر 203530
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز