گروه بین‌الملل: موج جدیدی از خشونت علیه شیعیان در منطقه به راه افتاده و بار دیگر حملات تروریستی در کشورهای مختلف در مناطق شیعه‌نشین شدت گرفته است.

پاکستان

دیروز پاکستان و عراق در فاصله کوتاهی از یکدیگر شاهد حملاتی بودند که کشته شدن حداقل ۱۱۰ نفر را به‌دنبال داشت تا بار دیگر مشخص شود شبه نظامیان افراط‌گرا، شیعیان را هدف اصلی عملیات تروریستی خود قرار داده‌اند.

در پاکستان حداقل ۸۱ نفر در انفجار بمبی در شهر کویته در جنوب شرق این کشور کشته شدند. انفجار این بمب در یک بازار شلوغ در بخش شیعه نشین این شهر رخ داد و گزارش‌ها نشان می‌دهد بیش از ۲۰۰ نفر هم در این حمله مجروح شده‌اند. مقام‌های پلیس بلوچستان پاکستان تأیید کرده‌اند که شیعیان هدف این حمله تروریستی بوده‌اند و لشکر جنگوی مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته است. کویته مرکز استان بلوچستان پاکستان که با ایران و افغانستان هم مرز است، همواره هدف حملات شبه نظامیان افراط‌گرا بوده است.

لشکر جنگوی گروه تروریستی است که در دهه ۱۹۸۰ به‌وجود آمد و تاکنون حملات گسترده‌ای را در راستای به راه انداختن جنگ فرقه‌ای علیه شیعیان انجام داده است. روز گذشته به‌دنبال این حمله، فرماندار بلوچستان دستگاه‌های اطلاعاتی پاکستان را به ناکارآمدی متهم و اعلام کرد نیروهای امنیتی این کشور نتوانسته‌اند صلح را برقرار کنند. مردم شهر کویته هم در اعتراض به این حمله تروریستی، فراخوان اعتصاب سراسری داده‌اند.‌ماه گذشته هم در جریان دو انفجار متوالی در یک سالن بیلیارد در شهر کویته دست‌کم ۹۲ نفر کشته و ۱۲۱ نفر مجروح شدند که اعتراض گسترده شیعیان علیه دولت پاکستان به‌خاطر سهل‌انگاری در تأمین امنیت‌ را به‌دنبال داشت.

گزارش‌ها نشان می‌دهد به‌دنبال این حمله تروریستی، آصف علی زرداری در گفت‌وگو با نواب ذوالفقار مگسی، فرماندار بلوچستان بر افزایش تلاش‌ها برای تأمین امنیت اقلیت شیعه این کشور تأکید کرده است. پس از این حمله تروریستی فرماندار بلوچستان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی جئو اعلام کرد که نیروهای اطلاعاتی این کشور یا می‌ترسند به تعقیب تروریست‌ها بروند یا آنقدر بی‌‌اطلاع هستند که حتی نمی‌دانند در حال برخورد با چه موضوعی به‌سرمی‌برند.

انفجارها در مناطق شیعی بغداد

بغداد، پایتخت عراق هم روز گذشته در داخل و حومه خود شاهد حملات تروریستی با خودروهای بمب‌گذاری شده بود که به‌صورت عمده در مناطق شیعه نشین صورت گرفت. درحالی‌که اختلاف‌های سیاسی در عراق ادامه دارد گزارش‌ها نشان می‌دهد که انفجار حداقل ۹ خودروی بمب‌گذاری شده در مناطق مختلف کشته شدن حداقل۲۸ نفر و زخمی شدن بیش از۸۷ نفر دیگر را به‌دنبال داشته است. این انفجارها در چند بازار در شهرک‌های صدر، الامین‌الثانی، الکمالیه، الحبیبیه، الحسینیه، المعامل و خیابان فلسطین رخ داد.

روز شنبه هم فرمانده دانشکده اطلاعات و سه محافظ او در جریان یک بمب‌گذاری انتحاری در شمال کشور و در نزدیکی شهر موصل کشته شدند. با اختلاف‌های سیاسی حملات تروریستی ثبات عراق را هدف قرار گرفته است. هشت روز پیش هم دو منطقه شیعه‌نشین در این کشور با چهار خودروی بمب‌گذاری‌شده هدف حمله قرار گرفت تا در میان تنش‌های سیاسی، خشونت‌ها در این کشور هم به اوج برسد.

این در حالی است که مقام‌های عراقی درباره تلاش‌ برای تجزیه عراق و زیر سؤال بردن حاکمیت این کشور هشدار داده‌اند. این تنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که قرار است انتخابات پارلمانی در آن کشور در‌ماه آینده میلادی (مارس) برگزار شود. در هفته‌های گذشته گروهی مسئولیت حملات اخیر را بر عهده نگرفته است اما به‌طور معمول شبه نظامیان مرتبط به القاعده مسئول خشونت‌های این کشور معرفی می‌شوند. این نگرانی وجود دارد که در آستانه انتخابات این کشور حملات به‌ویژه علیه شیعیان شدت بیشتری بگیرد.

کد خبر 201848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز