همشهری آنلاین: دیده‎بان حقوق‎بشر از پلیس فدرال کانادا به دلیل آزار و اذیت زنان بومی این کشور در ایالت بریتیش کلمبیا و سوء‎استفاده از آنان، به شدت انتقاد کرده است.

کانادا

به گزارش خبرگزاری پرس تی وی، دیده‎بان حقوق بشر در گزارشی که روز چهارشنبه 91/11/25 در همین خصوص منتشر شد، اسناد متعددی را در رابطه با اظهارات زنان و دختران جوامع بومی در ایالت بریتیش کلمبیا مبنی بر زندگی در سایه ترس و وحشت مداوم، ارائه کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مگان راد یکی از نویسندگان گزارش دیده‎بان حقوق‎بشر در همین خصوص گفت: « خطر خشونت‎های محلی از یک طرف و بدرفتاری پلیس سوار سلطنتی کانادا از طرف دیگر، باعث شده است تا زنان بومی در شرایطی از ناامنی به سر برند.»

این گزارش ۸۹ صفحه‎ای همچنین مواردی از اتهامات آزار دهنده تجاوز و حملات جنسی که از جانب پلیس کانادا انجام شده را بیان کرده است.

بر اساس این گزارش: « از میان ده شهری که از جانب مقامات دیده‎بان حقوق‎بشر در مناطق شمالی مورد بازدید قرار گرفته است، ما اتهاماتی را در رابطه با حملات جنسی افسران پلیس به مردم شنیده‎ایم.»

این گزارش در واقع نتیجه تحقیقاتی است که در مورد جاده‎ای به نام «جاده اشک‎ها» ( Highway of Tears) انجام شده است.

این اتوبان هشتصد کیلومتری در مرکز ایالت بریتیش کلمبیا مکانی است که ۱۸ زن در طول چند دهه گذشته در آن ناپدید شده‎اند.

دو محقق از امریکا و کانادا در تابستان سال گذشته، ۵ هفته وقت خود را در شمال ایالت بریتیش کلمبیا به مصاحبه با ۴۲ زن و ۸ دختر وابسته به جوامع ساکن در امتداد این اتوبان اختصاص دادند.

محققان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که تمامی قربانیان از این می‎ترسیدند که مبادا از جانب افراد وابسته به جوامع خود و یا افراد پلیس مورد حملات تلافی جویانه قرار گیرند و به همین خاطر اصرار داشتند که هویت آنان ناشناس باقی بماند.

راد در تشریح این گزارش می‎گوید: « این گزارش در باره سطحی از ترس است که من و همکارم در مناطق شمالی شاهد آن بودیم به حدی که می‎توان آن را با شرایط حاکم بر عراق در دوره پس از جنگ مقایسه کرد.»

به گفته راد: « در حقیقت موضوع فقدان رسیدگی به بی‎مبالاتی و بدرفتاری پلیس مطرح است که باعث شده تا شرایطی به وجود آید که خشونت‎های اعمال شده علیه زنان و دختران بومی بدون مجازات باقی بماند.»

این گزارش از دولت فدرال می‎‏خواهد تا تحقیقاتی ملی را برای رسیدگی به قتل و مفقود شدن بومیان به اجرا گذارد و همچنین تحقیقاتی مستقل و غیرنظامی نیز در مورد سوء‎رفتارهای پلیس کانادا انجام شود.

پلیس سوار سلطنتی کانادا نیز اعلام کرده که اتهامات مطرح شده را کاملا جدی می‎گیرد ولی از طرفی هم مدعی شده که رسیدگی به چنین شکایات جدی آن هم در شرایطی که به هیچ وجه نمی‎توان قربانیان متهمان را شناسایی کرد، کار غیرممکنی است.

جوامع بومی در کانادا اعلام کرده‎اند که از قصور اوتاوا در رابطه با رسیدگی به درد و رنج‎های اجتماعی و اقتصادی جمعیت یک و دو میلیون نفری وابسته به این جوامع، به تنگ آمده‎اند.

بسیاری از بومیان کانادایی در شرایط بسیار بدی به سر می‎برند و از امکانات ناکافی برای زندگی برخوردارند که از آن جمله می‎توان به آب آشامیدنی ناسالم، نداشتن سرپناه مناسب، اعتیاد و میزان بالای خودکشی در میان آنان اشاره کرد.

عفو بین‎الملل نیز در گزارشی که در تاریخ نوزدهم دسامبر سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر کرد از دولت کانادا خواسته است تا در رابطه با نقض حقوق بشر در این کشور پاسخ‎گو باشد و به طور اخص حقوق بومیان را رعایت کند.

کد خبر 201437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز