مینا شهنی: اگر وضع به همین منوال ادامه یابد 20 سال دیگر همه بودجه کشور صرف رسیدگی به سالمندان خواهد شد.

ابولحسن فقیه، رئیس سازمان بهزیستی کشور، در سومین جلسه شورای عالی سالمندان با اعلام این خبر گفت: رشد جمعیت سالمندان بیانگر این است که 20 سال دیگر جمعیت سالمندان کشورمان به 13 میلیون نفر می‌رسد.

او با اشاره به اینکه عدم دستیابی به راهکارهای اساسی سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری خواهد شد، افزود: چنانچه با سرعت هر چه بیشتر به سوی دستیابی به یک برنامه همه‌جانبه برای سالمندان پیش نرویم باید منتظر بروز انفجار جمعیت سالمندانی باشیم که هزینه هنگفتی را بر کشور تحمیل خواهند کرد.به گفته فقیه در صورت ادامه شرایط فعلی 20 سال دیگر همه بودجه کشور صرف سرو سامان دادن به امور سالمندان شود.

فقیه درباره مباحث مطرح شده در جلسه شورای عالی سالمندان گفت: 4 طرح از سوی سازمان بهزیستی به عنوان دبیرخانه شورا برای بررسی و تصویب پیشنهاد شده که یکی از این پیشنهادها مورد تصویب شورا قرار گرفت.

رئیس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه تنها مصوبه این شورا در جلسه اخیر تأسیس بانک اطلاعاتی سالمندان بود اضافه کرد: پس از موافقت شورا با  ایجاد بانک اطلاعاتی ویژه سالمندان، با گردآوری و دسته‌بندی مشخصات سالمندان و نیازسنجی آنان سعی خواهد شد تا برای این گروه از هموطنانمان برنامه‌ریزی مناسبی انجام گیرد.

او در پاسخ به این سؤال که سالمندان نیاز به بانک جداگانه دارند یا اطلاعاتشان در بانک جامع اطلاعاتی ایرانیان گنجانده می‌شوند، گفت: بانک اطلاعاتی سالمندان به عنوان یک مجموعه  تخصصی در وزارت رفاه و تأمین اجتماعی شکل می‌گیرد و پس از تکمیل به بانک جامع اطلاعات افزوده می‌شود.

دیگر پیشنهادات مطرح شده در این شورا عبارتند از: ملی کردن کارت منزلت سالمندان، کمک به تأمین سبد غذایی سالمندان و کمک به تأمین نیازهای اساسی سالمندان.به گفته رئیس سازمان بهزیستی، بررسی و بحث درباره این پیشنهادها به دلیل کمبود وقت به جلسات آینده شورای عالی سالمندان موکول شد.

فقیه با اشاره به تأخیر پیش آمده در تشکیل جلسه این شورا گفت: جلسه قبلی شورا در اردیبهشت پارسال برگزار شد و پس از گذشت یک سال شاهد برگزاری جلسه جدید این شورا هستیم اما پیش‌بینی کرده‌ایم که جلسه بعدی در ابتدای خرداد ماه برگزار شود.
رئیس سازمان بهزیستی در پیش‌بینی جلسه ماه آینده توضیح داد: تصورم این است که برای جلسه ماه آینده شورای عالی سالمندان، سازمان بهزیستی پیشنهاد جدیدی برای مطرح کردن ندارد و به نظر می‌رسد موضوع این جلسه بررسی و بحث پیرامون طرح‌های مطرح شده پیشین باشد.

او درباره تعیین تکلیف وضعیت سالمندان میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی گفت: حرف ما این نیست که سالمندان معلول هستند، ما فقط معتقدیم که سالمند نیاز به خدمات توانبخشی ویژه دارد.

به گفته فقیه متولی سالمندان شورای عالی سالمندان است و هیچ ارگان یا سازمان خاصی نمی‌تواند عهده‌دار تمامی مسئولیت سالمندان باشد.

گفتنی است که ریاست شورای عالی سالمندان برعهده رئیس جمهوری است اما بر اساس گفته‌های رئیس سازمان بهزیستی بحث‌‌های این شورا فعلاً در حدی نیست که نیازمند تشکیل جلسه با حضور ریاست جمهوری باشد.

کد خبر 20129

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز