این روزها تازه‌ترین آبرنگ‌های عنایت‌الله نظری‌نوری با عنوان «ایران من سلام» درگالری شکوه روی دیوار رفته است.

نقاشی آبرنگ

این هنرمند بیش از 50سال است که حضوری فعال در جامعه هنری دارد و علاوه بر خلق آثار نقاشی خط و آبرنگ، ‌به‌عنوان کارشناس هنری، مقالات و سخنرانی‌های متعددی را تحریر کرده‌است. نظری نوری در این نمایشگاه 25 اثر آبرنگ برگرفته از طبیعت با ابعاد متفاوت روی کاغذ کتان عرضه کرده است. او در تازه‌ترین آثار خود به دهکده بیدهند در نزدیکی شهرستان نطنز سفر کرده و طبیعت آنجا را به تصویر کشیده است. در پس زمینه بیشتر نقاشی‌های او رشته کوه‌های مرکزی ایران به نام کرکس به چشم می‌خورد که در جنوب غربی شهرستان نطنز واقع است.

این هنرمند در رابطه با طبیعتی که در این آثار روی کاغذ ترسیم کرده است، گفت: دهکده بیدهند نزدیک شهرستان نطنز است. این دهکده از زمان ساسانی به جا مانده و مردم آن هنوز به شکل سنتی زندگی می‌کنند و خانه‌هایش با خاک و سنگ ساخته شده است. تابش آفتاب روی خاک آنجا احساسی که یک شعر در من به‌وجود می‌آورد را ایجاد می‌کند.

او اضافه کرد: من خاک و آفتاب را دوست دارم. در این دهکده هنوز همه‌‌چیز به‌صورت قدیم آن باقی مانده است. آفتاب، کوچه‌ها، پنجره‌ها و درها همه برای من نوستالژی هستند. زمان کودکی به همراه مادرم به دهکده بیدهند می‌رفتیم. صداهایی که در آنجا شنیده می‌شود مانند طنین یک زنگ در گوش من به‌جا مانده است. من این روستاها و خانه‌ها را به تصویر می‌کشم که قدمت آنها را نشان دهم و به مردم بگویم که باید از این مکان‌ها مراقبت کرد. مردم در دنیا یک کاسه گلی را در موزه نگهداری می‌کنند اما ما این خانه‌های زیبا که حدود 1000سال قدمت دارند را ویران می‌کنیم و خانه‌هایی با تیرآهن به جای آنها می‌سازیم.برپایی نمایشگاه ایران من سلام از عشق نظری نوری به ایران نشأت می‌گیرد. او در مورد انتخاب این عنوان برای آثارش می‌گوید: من فکر می‌کنم ایران سرزمین مهربانی است. سرزمین شعر، ادبیات، حافظ، سعدی، مولانا و شمس است. من به این سرزمین تعلق دارم، اجدادم در ایران زندگی کردند، جنگیدند و مردند به همین دلیل یک شعر ساخته‌ام با عنوان ایران من سلام که هم تعلق خاطرم را به ایران نشان می‌دهد و هم عنوان مجموعه نقاشی‌های تازه‌ام محسوب می‌شود.

شاید این هنرمند پیشکسوت را بیشتر با آثار نقاشی خط بشناسیم اما قبل از آثار کالیگرافی، او کار با آبرنگ را آغاز کرده است. او در این رابطه گفت: من معتقدم نقاشی آبرنگ به‌دلیل رئال‌بودنش رسانه خوبی است. فکر می‌کنم هنرهای تجسمی در حقیقت یک حال و احوال برای افراد محسوب می‌شود. من هم نقاشی‌خط و هم آبرنگ کار می‌کنم. شاخه‌های هنر از هم دور نیستند؛ در واقع هنرهای تجسمی همه با هم خویشاوندند. من در کالیگرافی خوشنویسی نمی‌کنم بلکه هندسه حروف را با رنگ به تصویر می‌کشم؛ در واقع با رنگ‌ها در ارتباطم؛ همان رنگ‌هایی که در آبرنگ هم آنها را به‌کار می‌گیرم.

نظری نوری یکی از دلایلی که امروزه جوانان از نقاشی آبرنگ فاصله گرفته‌اند را سختی کار با آبرنگ دانست و افزود: نقاشی آبرنگ جرأت می‌خواهد، هنرمند باید به‌خود مطمئن باشد تا این تکنیک را برای آثارش برگزیند. نقاشی با رنگ روغن و اکرلیک پوششی است؛ به این معنا که اگر اشتباهی در کار صورت گیرد می‌توان آن را پوشاند و اصلاح کرد اما آبرنگ مانند یک اسب می‌ماند که باید رامش کرد و سواری خوبی از آن گرفت؛ در واقع نقاشی با آبرنگ کار ساده‌ای نیست. نمایشگاه نقاشی‌های ایران من سلام تا 24بهمن‌ماه میزبان علاقه‌مندان است.

کد خبر 200692

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز