همشهری‌آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکره با آمریکا براساس چارچوب تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب تا قبل از تغییر در نگرش و رفتار این کشور و عذرخواهی آنها از ایران به دلیل 60 سال اقدامات خصمانه و ظالمانه و داشتن مواضع برابر امکان‌پذیر نیست و موضوعیت ندارد.

رامین مهمان‌پرست در همایش «دست برتر» که با حضور اندیشمندان آمریکایی در تالار صبای مشهد برگزار شد، افزود: مذاکره با کشورهای مختلف در اصل، چارچوبی است که در اولویت سیاست خارجی هر دولتی قرار دارد اما با این وجود، مذاکره با آمریکا در دستور کار هیچ یک از مسوولان کشورمان و در چارچوب سیاست‌های کلان قرار ندارد. مهمترین اظهارات مهمانپرست در این همایش را به نقل از ایرنا در زیر بخوانید:

  • جمهوری اسلامی ایران مذاکره با هر کشوری به جز رژیم صهیونیستی که آن را را به رسمیت نمی‌شناسد، مجاز می‌داند.
  • پیشتر آمریکا به دفعات درخواست مذاکره با ایران برای رفع بحران در خاورمیانه و ثبات آن داشته که محقق شده است.
  • در بحران افغانستان، آمریکا درخواست مذاکره با ایران را کرد. مسوولان از قدرت منطقه‌ای کشورمان برای حل بحران افغانستان کمک گرفتند اما پس از این مذاکره، هیچ تغییری در رفتار آمریکایی‌ها و نوع نگرش آنان بوجود نیامد. آمریکایی‌ها پس از تلاش ایران برای رفع بحران در افغانستان به رفتار خصمانه خود ادامه دادند و در کمال ناباوری رییس جمهوری وقت دولت، کشورمان را بخشی از محور شرارت در جهان خواند. دولت آمریکا، گروهک منافقین که 17 هزار نفر را در ایران ترور کرد، از فهرست تروریست‌های جهان خارج کرد و به تازگی نیز تحریم‌های جدیدی علیه کشورمان وضع کرده‌ است؛ حال با این اوصاف، چطور می‌توان به مذاکره مطلوب و ثمربخش با آمریکا دلخوش کرد؟
  • جمهوری اسلامی ایران راه حل‌های جدیدی برای برقراری ارتباط مناسب با سایر کشورها و به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای کشورمان در دست دارد که بزودی به مرحله اجرا درمی‌آورد. آمریکا با اعمال همه تحریم‌ها و فشارهای سیاسی خود به ایران هرگز قادر به محدود کردن ما نخواهد بود زیرا این ملت پس از هشت سال جنگ تحمیلی و متحمل شدن هزینه‌های بسیار ثابت کرد که تسلیم نخواهد شد
کد خبر 200588
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز