همانطور که انتظار می‌رفت هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس مستندا به صدر ماده واحده و تبصره(4) الحاقی به قانون نحوه اجرای اصول هشتادوپنجم و یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی و ماده(10) آیین نامه‌اجرایی آن به طرح مهرآفرین ایراداتی وارد کرده است.

 بدیهی است چنانچه دولت نتواند ظرف مهلت مقرر ایرادات را برطرف کند، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرارگرفته است، ملغی‌الاثر خواهد شد.

با این و صف دو حالت وجود دارد:
1- دولت اصلاحات مورد نظر را انجام می‌دهد و طرح به طور کامل و پس از اصلاحات اجرایی می‌شود.
2- اصلاحات مورد نظر انجام نمی‌گیرد و فقط آن بخش از طرح که مورد ایراد قرارگرفته ضمانت اجرایی نخواهد داشت، اما اجرای سایر موارد که به آن ایرادی وارد نشده به قوت خود باقی خواهد ماند. ایراداتی که هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین گرفته است بیشتر به بخش‌های عمومی طرح است و تعرضی به بخش‌های مربوط به ایثارگران ندارد؛ هرچند که در برخی از بخش‌ها تفکیک بین قسمت‌های عمومی و خاص مربوط به ایثارگران ممکن نیست و از این جهت در هم متداخل هستند. در جدول دوم مربوط به ردیف(6) فصل اول، موضوع استخدام ایثارگران از محل سهمیه5درصد بند(و) ماده(44) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه تشریح شده است که به رزمندگان با سابقه شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه، همسر و فرزند آنان، همسر و فرزندان جانباز زیر25درصد، همسر و فرزندان آزاده زیر یک‌سال اسارت و خواهر و برادر شهید اختصاص یافته است.

ایثارگران مذکور در جدول فوق از آزمون، شرط تحصیلی، شرط معدل، شرط جنسیت و شرط سنی معاف نشده‌اند و نوع استخدام برای همه آنها در تصدی‌ها، پیمانی و برای مشاغل حاکمیتی رسمی آزمایشی منظور شده است. در تبصره(2) قانون اصلاح بند«و» ماده(44) قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 14/8/91 مجلس شورای اسلامی،‌رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در جبهه از شرط جنسیت، رعایت شرط سنی، تحصیلی، معدل و آزمون معاف شده‌اند و با احراز شرایط عمومی گزینش به صورت رسمی قطعی استخدام می‌شوند که این موضوع مورد غفلت تصویب‌کنندگان طرح مهرآفرین قرارگرفته است. شایسته است هیات وزیران به پاس خدمات رزمندگان در هشت‌سال دفاع مقدس نسبت به اصلاح طرح منطبق با قانون سریعا اقدام کند.

اشتباه دیگری که در طرح مهرآفرین وجود دارد و با قانون بند«و» ماده(44 )مغایر است الزام فرزندان جانبازان زیر25درصد و فرزندان آزادگان زیر یک‌سال اسارت به رعایت‌آزمون، شرط تحصیلی، شرط معدل، شرط جنسیت و شرط سنی است و نوع استخدام آنان برای تصدی‌ها، پیمانی و برای مشاغل حاکمیتی رسمی آزمایشی اعلام شده است. در حالی که در تبصره(2) بند«و» ماده(44) فرزندان جانبازان و فرزندان آزادگان به صورت مطلق و بدون درنظر گرفتن درصد جانبازی و مدت اسارت پدرانشان از همه موارد فوق معاف شده‌اند و آنان نیز مانند فرزندان شاهد و سایر جانبازان و آزادگان از ابتدا به صورت رسمی قطعی استخدام می‌شوند. با این اشتباهات مکرری که در طرح مهرآفرین وجود دارد مجددا متذکر می‌شویم اصلاح آن برابر قانون ضروری است. لذا تاکیدی که در طرح بر شرکت آنان در آزمون و کسب حدنصاب و جذب آنان به ترتیب تقدم نمره فضلی در سهمیه آمده فاقد وجاهت قانونی است و باید از طرح حذف شود.

البته نکته قابل تاملی که در توضیحات مربوط به ردیف( 6 ) فصل اول آمده است، تا حدود زیادی کاستی‌های طرح و مغایرت‌هایی که این طرح با قوانین مصوب ایثارگران دارد را جبران می‌کند. در این طرح دستگاه‌های اجرایی و استانداری‌ها موظفند براساس قوانین مصوب جدید یا اصلاحی یا الحاقی‌ به ویژه در مورد خانواده معظم شهدا و ایثارگران اقدام کنند و اصلاحات را بر همان اساس در سامانه کارمند ایران قراردهند. این تصمیم هیات وزیران در طرح نقایص طرح در تضییع حقوق ایثارگران را رفع می‌کند.

کد خبر 200398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز