همشهری آنلاین: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه کشور عراق یک میلیون و 800 هزار هکتار کانون بحرانی دارد، گفت: برای مقابله با ذرات گرد و غبار، برنامه‌های مختلفی داشته‌ایم که کاشت درخت در 200 هزار هکتار از اراضی اطراف کربلا توسط شرکت‌های ایرانی، یکی از آنهاست.

محمدی زاده رئیس سازمان محیط زیست

به گزارش مهر، محمدجواد محمدی زاده در دیدار با معاون و مشاورعالی وزیر محیط زیست عراق و هیات همراه افزود: منشا اصلی پدیده ریزگردها، کشورهای همسایه به خصوص عراق است از این رو برنامه‌ها و جلسات متعددی با مسئولان کشور عراق برگزار شده که بعد از پیگیری‌های زیاد، این نشست‌ها و جلسات نتیجه داد.

معاون رئیس جمهوری گفت: حضور این هیات عراقی در ایران نشانگر مصمم بودن مسئولان عراقی برای اجرای برنامه های مقابله با ریزگردها است. کشور عراق در حال حاضر ساختار لازم را برای اجرای ˈبرنامه عملˈ یا همان برنامه مقابله با ریزگردها پیش بینی کرده و منابع مورد نیاز را نیز اختصاص داده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: دانشگاه محیط زیست ایران از همه نظر برای آموزش کارشناسان عراقی در حوزه مقابله با پدیده ریزگردها و دیگر موضوعات زیست محیطی آماده است.

محمدی زاده تاکید کرد: هم اکنون کارشناسان سازمان‌های بین‌المللی نسبت به پدیده ریزگرد حساس هستند و فعالیت‌های بین‌المللی متعددی در حال شکل گیری است. ایجاد دفتر منطقه‌ای در عراق و همکاری یونپ ( برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد ) و جف (صندوق جهانی محیط زیست سازمان ملل متحد)از جمله فعالیت‌های بین‌المللی در این زمینه است.

وی ادامه داد: دبیر کنوانسیون مبارزه با توسعه بیابان در سفر مشترکی که به دو کشور ایران و عراق داشت، برنامه‌های پیش‌بینی شده ایران در زمینه مقابله با ریزگردها را مورد تایید قرار داد و یونپ متقاعد شد تا یک صندوق مالی برای کمک به این موضوع ایجاد کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ابرازامیدواری کرد که به زودی تفاهم نامه‌ای با موضوع مشخص شدن منابع مالی این صندوق میان این سازمان و یونپ به امضا برسد.

محمدی زاده یادآور شد که در حال حاضر برنامه‌هایی به منظور مقابله با پدیده ریزگرد مشخص و نقشه راهی برای دو کشور ایران و عراق تهیه شده است. این برنامه‌ها در حال اجرا هستند. همچنین کارگروهی با عنوان ˈکارگروه گرد و غبارˈ در ایران فعال شده است .

وی افزود: در حال حاضر ایران و چین دو کشور پیشرو در حوزه مقابله با گرد و غبار در آسیا هستند و سازمان ملل در سال‌های 2011 و 2012 ایران را به عنوان یک کشور پیشرو و موفق در این زمینه به جهانیان معرفی کرد.

محمدی زاده ادامه داد: طرح درخت کاری در عراق برای مقابله با پدیده ریزگرد از سوی ایران مطرح شده است و در این زمینه تاکنون چند شرکت ایرانی به مسئولان عراقی معرفی شده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز (یکشنبه  15 بهمن) با ˈعلی اللامیˈ معاون و مشاور عالی وزیر محیط زیست عراق دیدار و گفت و گو کرد .

در این دیدار ماجد حمید راضی مشاور فنی وزیر محیط زیست عراق و مسئول پرونده مبارزه با بیابان زایی، رنه آکارون رئیس هیات یاری رسانی سازمان ملل در ایران (یونامی) و ˈسالواتورهˈ رئیس یونامی در عراق حضور داشتند.

کد خبر 199974
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز