چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ششمین نشست نقد نغمه به نقدو بررسی آلبوم دریای بی پایان از گروه دستان اختصاص دارد

به گزارش همشهری آنلاین این نشست با حضور سعید فرج پوری به عنوان آهنگساز و پیمان سلطانی به عنوان منتقد در ساعت 17 روز شنبه (یکم اردیبهشت) در فرهنگسرای شفق برگزار می‌شود.

  آلبوم دریای بی پایان  که باصدای سالار عقیلی منتشر شده است، بخش دوم کنسرتی است که گروه دستان  تیر ماه سال گذشته در محل کاخ نیاوران برگزارکرد.

سعید فرج پوری نوازنده کمانچه و آ‌هنگساز این آلبوم علاوه بر عضویت در گروه دستان در گروه تازه شکل گرفته استاد شجریان نیز عضویت دارد و کمانچه می نوازد.

پیمان سلطانی که رهبری ارکستر ملل را برعهده دارد پیش از این در سومین برنامه نقد نغمه به عنوان مهمان به پرسشهای منتقد برنامه (علیرضا جواهری) و نیز برخی از حاضران پاسخ گفته بود.

گروه دستان از اوایل دهه هفتاد کار خود را با اجرای کنسرتی درتالار وحدت با زنده یاد ایرج بسطامی آغاز کرد. در این گروه نوازندگانی چون کیهان کلهر َ، محمدعلی کیانی نژاد، حمید متبسم، و برخی دیگر از نوازندگان شاخص عضویت داشتند. این گروه بعدها با سفر حمید متبسم به آلمان عملا تعطیل شد و متبسم در غرب همین گروه رابا حضور نوازندگانی چون بهروزی نیا و پژمان حدادی پی گرفت.

گروه دستان به تناوب کنسرت‌هایی را درداخل و خارج از ایران برگزار کردند واز معدود گروههایی بودند که سهمی جدی و تاثیر گذار در معرفی موسیقی ایرانی به شهروندان اروپاو آمریکا وکانادا داشتند.

این گروه در داخل کشور نیز کنسرتهایی را با شهرام ناظری برگزار کرد و از دو سال قبل به شکل پیوسته دو کنسرت درکاخ نیاوران به صحنه برد.

گروه دستان در سال گذشته سه  آلبوم ساز دستان و نیز لولیان را انتشار عمومی داد.
استفاده از بخش کوبه ای منحصر به فرد با نوازندگی پژمان حدادی و بهنام سامانی  و نیز استفاده از ضربآهنگهای تند از جمله ویژگی های این گروه است. گروه دستان قرار است با سالار عقیلی کنسرتی را در یکی از معروفترین سالنهای موسیقی شهر کلن آلمان برگزار کند.

کد خبر 19928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز