یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

گروه بورس: ارزش بورس تهران در طول یک هفته گذشته 6400میلیارد تومان معادل پنج میلیارد دلار - با محاسبه دلار به قیمت ارز مرجع‌- کاهش یافت.

طرح

به گزارش همشهری، سناریوی نزول شاخص‌های بورس تهران که درست با آغاز بهمن‌ماه آغاز و در داد‌و‌ستد‌های روز گذشته تکمیل شد و شاخص کل بورس تهران 686واحد، معادل 1.8درصد نزول و به زیر مرز 36هزار واحد سقوط کرد. کارشناسان بر این باورند که افزایش بهای سکه، طلا و ارز در همین مدت، عمده‌ترین دلیل کاهش شاخص‌های بورس و خروج برخی سرمایه‌گذاران حقوقی بزرگ از بازار سهام بوده است.

برخی فعالان و کارشناسان بازار سهام بر این باورند که انتشار گزارش‌های مالی 9ماهه شرکت‌های بورس دلیل اصلی سقوط شاخص‌های بورس تهران در بهمن‌ماه بوده است. بسیاری از سهامداران حقیقی و حقوقی در انتظار تعدیل سود سهام شرکت‌های بورس بودند؛ به همین دلیل این کارشناسان بیم آن دارند درصورت تداوم نزول شاخص در روز‌های گذشته نقدینگی بیشتری از بورس تهران خارج شود و به سمت بازار‌های دیگر نظیر طلا، ارز و مسکن برود.

آمار‌ها نشان می‌دهد که درست از ابتدای بهمن‌ماه تا روز گذشته 6400میلیارد تومان معادل پنج میلیارد دلار (با احتساب هر دلار1226تومان) از ارزش بورس تهران کاسته شده است. ارزش بورس تهران در دی‌ماه امسال بالاترین میزان رشد را در تاریخ 46ساله خود ثبت کرده بود وبا 46هزار میلیارد تومان (37.5 میلیارد دلار) به 172هزارو 600میلیارد تومان (140.7میلیارد دلار) رسیده بود، اما این روند رو به رشد ادامه نیافت و با آغاز بهمن‌ماه شاخص بورس تهران با نزول‌های سنگینی مواجه شد.

به باور اکثر کارشناسان نزول شاخص‌های بورس تهران به‌دلیل وجود حباب در بازار نیست چرا که هم‌اکنون میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام در محدوده 5.7 مرتبه است و این ضریب نشان می‌دهد که بازار سهام با حباب مواجه نیست؛ بر این اساس سقوط‌های سنگین شاخص بورس تهران باید بیشتر کالبدشکافی شود تا نقدینگی کمتری از بازار خارج شود.

افت بزرگان بورس

با نزول شاخص بورس تهران در طول یک هفته گذشته از ارزش سهام دو شرکت بزرگ بورس تهران یعنی شرکت‌های ملی صنایع مس و فولاد مبارکه اصفهان نزدیک به سه هزار میلیارد تومان کاسته شد و در شرایطی که ارزش سهام هر یک از این دو شرکت در آخر دی‌ماه به محدوده 13هزارو 200میلیارد تومان رسیده بود دیروز ارزش سهام شرکت ملی مس به 11هزارو900میلیارد تومان و شرکت فولاد مبارکه اصفهان به 11هزارو600میلیارد تومان رسید. این دو‌شرکت در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس هستند.

ترکیب بزرگ‌ترین صنایع بورس تهران هم نشان می‌دهد که در حال حاضر گروه فلزات اساسی با 22شرکت بزرگ‌ترین صنعت بورس است و ارزش سهام کل شرکت‌های این گروه 35هزارو900میلیارد تومان است. پس از گروه فلزات اساسی صنعت محصولات شیمیایی و گروه استخراج کانه‌های فلزی هم هرکدام به‌ترتیب با ارزشی معادل24.5و 21.4هزار میلیارد تومان در رتبه‌های دوم و سوم صنایع بزرگ بورس جای گرفته‌اند. گروه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری هم که در حال حاضر شامل 10بانک هستند با ارزشی معادل 19هزار میلیارد تومان رتبه چهارم بزرگ‌ترین صنعت بورس را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 199279
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز