همشهری آنلاین- سمیرا مصطفی‌نژاد: تلسکوپ فضایی کپلر، شکارچی سیاره‌های ناسا، درحدود هشت روز است که به حالت غیرفعال درآمده و مطالعه و رصد ستاره‌ها را متوقف کرده‌است، زیرا یکی از تجهیزاتی که به ثابت باقی‌ماندن آن در آسمان کمک می‌کرد دچار اختلال شده است.

داگلاس هادگینز (Douglas Hudgins)، دانشمند پروژه اکتشافات سیاره‌ای در دفتر مرکزی ناسا در واشنگتن، در توضیح شرایط کنونی پروژه کپلر ناسا به همشهری آنلاین گفت که نقص به‌وجود آمده در چرخ‌های واکنشی کپلر، لزوما به معنی پایان یافتن این پروژه علمی بزرگ نخواهد بود.

به گفته هادگینز، تلسکوپ کپلر دارای مجموعه‌ای از چرخ‌های واکنشی است که عملکردی مانند ژیروسکوپ دارند و به حفظ موقعیت تلسکوپ در یک نقطه از آسمان با دقتی بسیار بالا کمک می‌کنند. ثابت بودن دائمی کپلر در آسمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا در غیر این صورت تصاویر ستاره بر روی ردیاب‌های کپلر تغییر پیدا کرده و محاسبه تغییرات به شدت کوچک در نور ستاره‌ها را که برای تکمیل اهداف ماموریتش الزامی است، غیر ممکن خواهد ساخت.

هادگینز در ادامه گفت کپلر برای اینکه بتواند توانایی حفظ موقعیتش را به خوبی به نمایش بگذارد به سه چرخ واکنشی نیاز دارد. این تلسکوپ در زمان پرتاب به چهار چرخ مجهز بود و این یعنی کپلر از یک چرخ پشتیبان برخوردار است. متاسفانه یکی از این چرخ‌های واکنشی کپلر در ماه جولای سال گذشته از کار افتاد و تنها سه چرخ دیگر، حداقل تعداد چرخ‌های واکنشی برای انجام دقیق رصدها، برای کپلر باقی ماند. در نهم ژانویه 2013 تبادل اطلاعاتی معمول میان زمین و کپلر نشان داد که یکی از چرخ‌های باقی مانده کپلر نشانه‌هایی کوچک اما قابل توجهی از اصطکاک را نشان می‌دهد. چنین اصطکاکی بیانگر این موضوع است که بلبرینگ‌های چرخ دچار کمبود روغن شده‌اند.

هادگینز می‌گوید اعضای تیم کپلر برای بیش از یک هفته تلسکوپ را تحت نظر گرفتند اما اصطکاک از بین نرفت. از این رو تصمیم گرفتیم تا به چرخ‌های واکنشی تلسکوپ استراحت دهیم، این به آن معنی است که تلسکوپ وارد حالت تعلیق شده و چرخ‌های واکنشی آن خاموش شوند و برای حفظ موقعیت تلسکوپ تنها از موتورهای آن استفاده شود. این تصمیم با این امید اتخاذ شد که در دوران استراحت چرخ‌ها، میزان روغن در بخشهای خشک و کم روغن بلبرینگ چرخ آسیب دیده افزایش پیدا کند. استراحت چرخ‌ها از 17 ژانویه آغاز شده است و برای 10 روز ادامه خواهد داشت.

داگلاس هادگینز در خاتمه گفت پس از طی شدن این مدت، دوباره همه قسمت‌های تلسکوپ روشن خواهد شد تا چرخ دوباره کنترل شود و به احتمال زیاد اصطکاک فزاینده‌ای که در چرخ مشاهده شده بود باید از بین رفته باشد. چه اصطکاک از بین رفته باشد و چه از بین نرفته باشد، انتظار دارم کپلر تا چند روز آینده و پس از فعال شدن دوباره چرخ‌ها ماموریت علمی خود را از سر بگیرد. اگر اصطکاک از بین نرفته باشد، این پایان ماموریت کپلر نخواهد بود، زیرا اصطکاکی که در چرخ مشاهده شده کم بوده و به اندازه‌ای نیست که بتواند چرخ را غیر قابل مصرف کند، از این رو ماموریت ادامه پیدا خواهد کرد. اما این اصطکاک می‌تواند نشانه اولیه ازکارافتادگی چرخ در آینده‌ای نزدیک یا دور باشد. درصورتی که از کار بیافتد، متاسفانه ماموریت کپلر به پایان خواهد رسید. چرخ می‌تواند طی یک روز، یک هفته یک ماه و یا یک سال از کار بیافتد و یا شاید هرگز از کار نیافتد. کسی نمی‌داند اما همه نگران آن هستند. درحال حاضر این تمام چیزی است که از موقعیت کپلر می دانیم و تنها باید نشست و صبر کرد تا نتیجه نهایی را دید.

کد خبر 199009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز