گروه بین‌الملل: نخست‌وزیر انگلیس وعده کرد درصورتی‌که در سال2015 در انتخابات مجلس پیروز شود، اختیار ماندن یا ترک کردن اتحادیه اروپا را در همه‌پرسی به مردم بدهد.

اروپا

دیوید کامرون گفت: انگلیس نمی‌خواهد پل ارتباطی را جمع کند و از جهان عقب بنشیند اما سرخوردگی عمومی در این کشور از اتحادیه اروپا به بالاترین حد رسیده است. به گزارش رویترز، حزب محافظه‌کار به رهبری کامرون می‌خواهد با وعده مذاکره مجدد درباره عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، به مبارزه انتخاباتی سال2016 وارد شود. کامرون اضافه کرد: پس از آنکه درباره ترتیبات جدید مذاکره کردیم، همه‌پرسی برای مردم انگلیس برگزار خواهیم کرد تا براساس شروط جدید، گزینه بسیار ساده ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا را انتخاب کنند.

وی یادآوری کرد که مایل است انگلیس برخی از اختیارات را از بروکسل بازپس بگیرد، هر چند که این پیشنهاد با مخالفت دیگر کشورهای اروپایی روبه‌رو شده است. به گفته کامرون، انگلیس حسابرسی خواهد کرد تا معین شود بروکسل چه اختیاراتی دارد که بهتر است به کشورهای عضو تفویض شود. این در حالی است که گروهی از تحلیلگران هشدار می‌دهند چنین کاری دورنمای دیپلماتیک و اقتصادی انگلیس را دچار مخاطره می‌کند و هم‌پیمانانش را از آن می‌راند. دیروز که کامرون در سخنرانی خود درباره پیش‌بینی اوضاع این کشور از سال 2015 تا 2017 صحبت می‌کرد، ارزش پوند در برابر دلار آمریکا به کمترین حد در پنج ماه گذشته سقوط کرد.

پاره‌ای از تحلیلگران معتقدند اینکه کامرون این همه‌پرسی را برگزار کند، مانند امکان پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات آتی در بوته‌ ابهام قرار دارد. حزب محافظه‌کار درنظرسنجی‌ها پس از حزب مخالف کارگر قرار دارد. دولت ائتلافی برای کاهش کسر بودجه شدید انگلیس، دست به کاهش بودجه زده و این امر باعث ناخرسندی رای‌دهندگان شده است. در این حال، کامرون تأکید کرد:

ترجیح می‌دهد انگلیس که ششمین اقتصاد جهان است، در اتحادیه اروپا که دارای 27عضو است، باقی بماند، هر چند که خاطرنشان کرد به اعتقاد وی باید اصلاحات زیادی در اتحادیه اروپا صورت بگیرد. وی گفت: حفظ کردن وضعیت موجود مخاطره‌آمیزتر از تغییر کردن است. کامرون افزود: بزرگ‌ترین خطر برای اتحادیه اروپا از جانب کسانی نیست که خواستار تغییر هستند بلکه از جانب کسانی است که تفکر جدید را بدعت می‌دانند و رد می‌کنند. نخست‌وزیر انگلیس با اشاره به بحران بدهی منطقه یورو گفت: این بحران سبب‌شده است تا این اتحادیه ناچار به تغییر باشد. به گفته وی، اجتناب از برگزاری همه‌پرسی احتمال خروج انگلیس را کمتر می‌کند، نه بیشتر.

کد خبر 198854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز