سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرباز آمریکایی به اتهام قتل یک مامور سازمان اطلاعات ایتالیا در عراق در ماه مارس 2005 محاکمه می‌شود.

به گزارش بی بی سی، انتظار می‌رود، ماریو لوسانو جمعی هنگ 69 پیاده نظام در دادگاه حضور پیدا نکند، با این حال و طبق قوانین ایتالیا دادگاه در غیاب متهم این پرونده را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

این سرباز آمریکایی متهم به قتل نیکلا کالیپاری مامور سازمان اطلاعات ایتالیا در مسیر فرودگاه بغداد است. کالیپاری درحال اسکورت کردن جولیانا سرنا خبرنگار ایتالیایی بود که به تازگی از بند آدم ربا‌ها در عراق آزاد شده بود.

حادثه زمانی رخ داد که خودروی حامل کالیپاری به مانعی در جاده‌ای که به مسیر فرودگاه می‌رفت برخورد کرد.در این زمان سربازان آمریکایی خودروی مذکور را به رگبار گلوله بستند، کالیپاری در زمان این تیراندازی مرگبار از خبرنگار ایتالیایی حفاظت کرد و بدن خویش را میان گلوله‌های شلیک شده و خبرنگار مذکور حائل قرار داد. از همین رو بسیاری این اقدام وی را در ایتالیا ستودند و او را یک قهرمان قلمداد کردند. در جریان تشییع جنازه کالیپاری نیز ده‌ها هزار نفر حضور پیدا کردند.

با این حال نتیجه گیری‌ها و برداشت‌های دولت‌های ایتالیا و آمریکا از این حادثه کاملا متفاوت بود.

ارتش آمریکا ادعا کرده است:خودروی حامل کالیپاری و خبرنگار ایتالیایی با سرعت زیادی حرکت می‌کرده و در نتیجه سربازان آمریکایی تصور کرده‌اندکه خودروی مذکور حامل شورشیانی است که به قصد کشتن آنان این چنین با سرعت حرکت می‌کند.

در مقابل مقامات ایتالیایی معتقدند که این خودرو با سرعتی عادی حرکت می‌کرده است. آن‌ها ارتش آمریکا را متهم کرده‌اند که ایست بازرسی را علامت گذاری نکرده‌اند.

کد خبر 19804

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز