گروه اقتصادی: رئیس‌جمهور این هفته قرار است به مجلس برود و براساس اعلام برخی مسئولان دولتی محمود احمدی‌نژاد با حضور خود در خانه ملت می‌خواهد درباره دستاوردهای فاز نخست و ضرورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها سخن بگوید.

هدفمندی یارانه

مجلس اما در چند‌ماه گذشته نگران از افزایش نرخ تورم و شکل‌گیری موج تازه‌ای از گرانی‌ها چندان با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها موافق نیست، چه اینکه با تصویب قانونی، اجرای این قانون را دست‌کم تا پایان سال‌جاری متوقف کرده است.

اختلاف قوای مجریه و مقننه بر سر ادامه راه هدفمندی یارانه‌ها و اصلاح دوباره قیمت حامل‌های انرژی از چند‌ماه پیش اوج گرفته است و شاید سخنرانی احتمالی احمدی‌نژاد در روز چهارشنبه این هفته یک گام برای جلب رضایت اکثریت مجلس باشد اما به‌نظر می‌رسد قوه مقننه بر ضرورت مهار نرخ تورم و سامان دادن به اقتصاد کشور تأکید داشته باشد. اختلاف این دو قوا باعث شده تا دست‌کم ارائه لایحه بودجه سال 1392به‌دلیل ابهام در میزان بودجه پیش‌بینی‌شده برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با تأخیر زیاد مواجه شود. رئیس‌جمهور چندی پیش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی خواستار آن شده بود تا مجلس به او اجازه دهد گام آخر هدفمندی یارانه‌ها را در ماه‌های باقیمانده از دولت دهم بردارد اما نمایندگان مجلس و کارشناسان نسبت به میراثی که از دولت فعلی بر اثر اجرای فاز دوم و افزایش قیمت‌ها برای دولت آینده باقی خواهد ماند، ابراز نگرانی می‌کنند.

افزایش پنج برابری یارانه نقدی و ابهام در افزایش قیمت‌ها

به گزارش همشهری، اعلام خبر احتمال افزایش پنج‌برابری یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها از زبان رئیس‌جمهور در حالی انجام شد که رئیس مجلس در واکنش به این وعده دولت چند روز بعد نسبت به عواقب اجرای چنین وعده‌ای و افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی هشدار داده بود. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، موافقت مجلس با اجرای گام دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را اعلام کرد؛ البته به شرط آنکه این کار به‌معنای «گرانی، تزریق نقدینگی جدید و پرواز مجدد قیمت‌ها» نباشد.

به گزارش ایسنا، عزت‌الله یوسفیان گفت: مجلس شورای اسلامی در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها اختیار شناسایی دهک‌ها به تبع آن و میزان یارانه نقدی را به دولت واگذار کرده است، بنابراین اگر افزایش پنج برابری یارانه‌ها از محل تغییر تعداد دهک‌ها پرداخت شود، مشکلی به‌وجود نمی‌آید. وی همچنین افزود: مجلس با توجه به شرایط سخت اقتصادی با افزایش نرخ حامل‌های انرژی موافق نیست و درصورت بی‌توجهی، جلوی آن را می‌گیرد.

کد خبر 197577

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز