دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

مسکن مهر هرچند در برخی از مناطق نتایج مفیدی داشته اما در بسیاری از شهرستان‌ها، کمبودهای گوناگون و خلف وعده‌های متعدد باعث اعتراض متقاضیان شده است.

مسکن مهر

  باتوجه به اینکه چند ماه بیشتر به پایان دولت فعلی که یکی از افتخاراتش اجرای این پروژه است نمانده، طبیعی است کمبودهای ناشی از تسریع در روند کار روزبه‌روز بیشتر خودنمایی کند. تا چندی پیش جانمایی نامناسب پروژه، آماده‌نشدن واحدها طبق وعده‌ قبلی و عدم‌واگذاری انشعابات آب، فاضلاب، گاز و دور بودن از مرکز شهر، از سوی متقاضیان به‌عنوان اصلی‌ترین مشکلات مسکن مهر شهرشان بیان می‌شد اما حالا برخی از متقاضیان صحبت از افزایش آورده و اقساط وامی می‌کنند که پس از ابلاغ آن از سوی وزارت راه‌وشهرسازی اعطا شده است. جالب اینجاست که تعداد قابل توجهی از این متقاضیان، کسانی هستند که پیش از ابلاغ این افزایش قیمت ثبت‌نام کرده‌اند و اکنون در آستانه تحویل گرفتن واحدشان باید مبلغی اضافه‌تر نیز جدا از اقساط واریز کنند.

اگرچه مسئولان ذی‌ربط افزایش قیمت مسکن مهر را فقط مربوط به ثبت‌نامی‌های جدید اعلام کرده‌اند اما گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از پیمانکاران به‌خاطر بالا رفتن قیمت مصالح، کار را طبق روال پیش نمی‌برند و تعاونی‌ها نیز در برخی از شهرستان‌ها نتوانسته‌اند نظر متقاضیان را جلب کنند. از سوی دیگر برخی از تعاونی‌های مسکن مهر اعلام کرده‌اند که تکمیل داخل واحدها را به‌عهده خود متقاضیان گذاشته‌اند تا با سلیقه خود برخی از کارها مثل گچ‌کاری، کاشی‌کاری، سرامیک و کابینت را انجام دهند. به‌ هر ترتیب با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی عمر دولت دهم، افتتاح پروژه‌های مسکن مهر در استان‌های مختلف نیز سرعت بیشتری به‌خود گرفته است. این در حالی است که هنوز این پروژه‌ها در برخی از شهرها با کاستی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو است و حتی در برخی از مناطق متقاضیان درصدد انصراف هستند. در مطلب زیر به جدیدترین مشکلات پروژه‌های مسکن مهر در برخی از استان‌ها اشاره می‌کنیم.

شاید بتوان استاندار خراسان‌رضوی را نخستین مسئول استان دانست که عقب‌ماندگی ساخت‌وساز مسکن مهر استان از میانگین کشوری را پذیرفت و بر تسریع ساخت‌وساز و همچنین برخورد با متخلفان تأکید کرد. محمد حسین فروزانمهر چندی پیش در گفت‌وگو با ایلنا نسبت واحدهای مسکن مهر تحویل داده شده را 20درصد اعلام و اضافه کرد: باید طبق جدول زمانبندی تعیین شده تمام سهمیه استان در این حوزه طی سه بازه زمانی اسفند90 و خرداد و شهریور92 محقق شود. وی با اشاره به قرار داشتن پنج‌هزار و 800واحد مسکن مهر در مرحله اجرای پی‌ریزی گفت: از تعاونی‌های کم کار خلع‌ید و سهمیه آنها به انبوه‌سازان دارای اهلیت سپرده خواهد شد. به گفته استاندار پیشرفت 49درصدی تعاونی‌ها و پیشرفت 81درصدی انبوه‌سازان در عمل به تعهداتشان بایستی بررسی، ریشه‌یابی و در تصمیمات آینده شورا لحاظ شود.

محمدرضا قاسمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز درخصوص مشکلات عدم‌پیشرفت مناسب این طرح به مواردی چون بیمه و مالیات مسکن مهر، مدیریت تعاونی‌ها، تورم شدید در قیمت مصالح و افزایش دستمزدها اشاره کرد. وی ابراز امیدواری کرد تخصیص سهم وزارت نیرو در ایجاد زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب مسکن مهر، منجر به تسریع در عمل به تعهدات استان شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که مسکن مهر شهرستان تربیت‌حیدریه در این استان حال خوشی ندارد. نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس شورای اسلامی در این رابطه روز چهارشنبه هفته گذشته به ایسنا گفت: هیچ زیرساختی برای مسکن مهر این شهرستان درنظر گرفته نشده است. ابوالقاسم خسروی همچنین اظهار کرد: حال که زمان تحویل بعضی از واحدهای مسکن مهر در این شهرستان رسیده است قیمت‌های توافق‌شده اولیه رعایت نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: این موضوع سبب بروز مشکلاتی میان مردم و انبوه‌سازان شده است.

روند کند پروژه در ارومیه

در استان آذربایجان‌غربی هم اجرای پروژه مسکن مهر با سرعت مناسبی پیش نمی‌رود. کارشناسان اصلی‌ترین دلیل این مشکل را نبود مدیر مستقل شهرستانی در ارومیه برای پیگیری روند احداث عنوان می‌کنند. از 17شهر آذربایجان‌غربی تنها شهرهای پیرانشهر، نقده، اشنویه و میاندوآب پیشرفت مطلوبی در ساخت واحدهای مسکونی مهر دارند و حتی در مرکز استان نیز برخلاف انتظارات، پیشرفت عملیات اجرایی آن زیر 50درصد است. مدیرکل مسکن و شهرسازی استان در موضعی متفاوت با انتقاد از وضعیت کیفیت ساخت‌وساز شهری گفت: با توجه به این موضوع، سازمان مسکن و شهرسازی استان برای واگذاری تولیت تعیین کیفیت مسکن‌های مهر به سازمان نظام مهندسی اعتماد ندارد. خلیل محبت خواه در گفت‌وگو با یک ‌خبرگزاری محلی افزود: برخی از تعاونی‌ها به تعهدات خود در موعد مقرر عمل نکرده‌اند که این تعاونی‌ها و هیأت مدیره شرکت تعاونی باید در این زمینه پاسخگو باشند. وی با بیان اینکه تنها تحویل پروژه‌های مسکن مهر در موعد مقرر به متقاضیان مهم‌ترین دغدغه مسکن و شهرسازی استان است، تصریح کرد: تحویل به موقع واحدهای مسکن مهر یکی از اولویت‌های اداره کل مسکن و شهرسازی استان است اما در این زمینه بانک‌های عامل همکاری مناسبی ندارند. این مسئول با ابراز گله از کم‌کاری برخی از تعاونی‌ها و حمایت اداره کل تعاون از این تعاونی‌ها، افزود: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از تعاونی‌های کم کار مسکن مهر استان، حمایت‌های بی‌مورد دارد. محبت‌خواه همچنین از باز‌پس‌گیری زمین‌های راکد در دست تعاونی‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: با تدابیری که اندیشیده شده است تمامی زمین‌های راکد مانده در دست تعاونی‌ها پس گرفته می‌شود و زمین‌ها در اختیار گروه‌های سه تا پنج نفره و یا انبوه‌سازان قرار می‌گیرد. وی نظارت ضعیف تعاونی‌ها بر طرح‌های مسکن مهر و نبود آورده شخصی متقاضیان را به‌عنوان مهم‌ترین مشکلات تعاونی‌ها اعلام کرد و افزود: اداره کل مسکن و شهرسازی با کاهش تعداد طبقات واحدها، جایگزینی افراد و تحویل و واگذاری پروژه‌ها به انبوه‌سازان و پیمانکاران صلاحیت‌دار، از تعاونی‌های مسکن مهر در ادامه عملیات ساخت واحدها حمایت می‌کند.

تأخیر شش‌ماهه در واگذاری مسکن مهر پرند

دولتی‌ها و انبوه‌سازان پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر میزان افزایش قیمت مسکن مهر سرانجام‌ ماه گذشته به این نتیجه رسیدند که واحدهای مسکونی مهر را از متری 15هزار تومان به 40هزار تومان افزایش دهند. به گزارش فارس،‌ اگرچه نحوه محاسبه و پرداخت مابه‌التفاوت هزینه احداث مسکن واحد‌های مسکن مهر تا حدودی از میزان درخواست انبوه‌سازان از دولت کمتر و مناسب‌تر است اما این دستورالعمل ظاهرا باعث‌شده تا سازنده‌ها را بدقول و متقاضیان مسکن مهر را سرگردان کند و از تحویل واحدهای مسکونی مهر در آینده ناامید سازد.

رضا خوانساری یکی از متقاضیان مسکن مهر در شهر پرند در این‌باره گفت: طی وعده‌ای که شرکت عمران پرند به ما داده بود برای دریافت دفترچه قسط خود به این شرکت در شهر پرند مراجعه کردم. وی ادامه داد: از چهار‌ماه پیش شرکت عمران به ما در زمان دریافت پیش‌قرارداد وعده داده بود می‌توانید واحدهای مسکونی خود را در 30 آذرماه تحویل بگیرید. وی اضافه کرد: وقتی به شرکت عمران پرند مراجعه کردم آنها به من اعلام کردند که واحدهای مسکونی پروژه «هسا» 30اردیبهشت‌ماه سال92 یعنی شش‌‌ماه دیگر تحویل داده می‌شود.

خوانساری گفت: موضوعی که در این تأخیر واگذاری‌ها وجود دارد این است که با توجه به ابلاغ افزایش قیمت مسکن مهر هنوز نمی‌دانیم چه میزان مبلغ و چه زمانی باید این مابه‌التفاوت را پرداخت کنیم.
آیدین رضایی یکی دیگر از متقاضیان مسکن مهر گفت: اوایل سال‌جاری مبلغ هفت‌میلیون تومان برای واحدهای مسکونی پروژه «هسا» پرداخت کردم و قرار شد آخر آذرماه واحد خود را تحویل بگیرم.
وی ادامه داد: در این مدت هرچقدر منتظر ماندم هیچ تماسی مبنی بر اینکه برای واریز مبلغ سه‌میلیون تومان (به غیر از میزان افزایش قیمت مسکن مهر) باقیمانده مراجعه کنید برقرار نشد. وی گفت: حال که به شهر پرند رفته‌ایم می‌گویند واحدهای مسکونی شما آخر اردیبهشت سال آینده واگذار می‌شود.

نارضایتی فرماندار از مسکن مهر ایلام

اواخر آذرماه در ایلام نیز نشستی با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل بنیاد مسکن استان، مدیر بانک مسکن استان، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان، سرپرست فرمانداری شهرستان دهلران و جمعی از پیمانکاران و مدیران تعاونی پروژه مسکن مهر شهرستان دهلران برای بررسی مشکلات مسکن مهر این استان به‌ویژه در شهرستان دهلران برگزار شد. سرپرست فرمانداری در این نشست گفت: پروژه مسکن مهر دهلران بعد از ایلام یکی از پروژه‌های بزرگ استان از لحاظ حجم و تعداد است ولی متأسفانه به دلایل متعددی روند کار به‌تدریج کاهش یافته و متوقف شده است. وی افزود: قرار بود دوهزار و 246 واحد در دهلران و موسیان ساخته شود و مردم استفاده کنند.

علیدادی گفت: پروژه مسکن مهر دهلران و موسیان در قالب ۱۴ تعاونی در دهلران و یک تعاونی در موسیان کار خود را آغاز کردند، اما فقط تعدادی از تعاونی‌ها توانسته‌اند حرکت‌های مثبتی از خودشان نشان دهند و ان‌شاءالله در دهه فجر امسال حدود ۱۶۸واحد افتتاح خواهد شد اما این رضایت‌بخش نیست.

مدیر اداره‌کل راه و شهرسازی شهرستان دهلران نیز گفت: مسکن مهر شهرستان دهلران در سال1386 در سه‌قطعه زمین جمعاً به‌مساحت 110هکتار در دو نقطه شهر دهلران و یک نقطه شهر موسیان با 15تعاونی کار خود را شروع کرده است. علیرضا قاسمی افزود: تعداد دوهزار و 245واحد در بلوک‌های شش و 12واحدی در دست اجراست و پیشرفت فیزیکی بعضی از تعاونی‌ها 80درصد و بعضی 60درصد است. وی بیان کرد: غریبه‌بودن مردم با فرهنگ آپارتمان‌نشینی از یک طرف و عدم‌توجیه تعاونی‌ها از طرف دیگر درخصوص اهداف مسکن مهر باعث ریزش و انصراف متقاضیان به‌صورت گسترده در این شهرستان شده است. وی افزود: عدم‌پرداخت آورده متقاضیان به تعاونی‌ها باعث شده کار در پروژه مسکن مهر به کندی پیش برود و همین پرداخت‌ نشدن‌ها باعث شده دولت اقدام به افزایش تسهیلات مسکن مهر در این شهرستان کند که متأسفانه تاکنون هم جواب نداده است. قاسمی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلات در مسکن مهر دهلران نوع قرارداد‌ها و کم‌کاری پیمانکاران است که باعث شده پروژه مسکن مهر دهلران از برنامه زمانبندی عقب بماند.

مسکن مهر گیلان هم بی‌مهری دید

استان گیلان به‌دلیل تراکم جمعیت و کمبود فضا‌های مناسب برای ساخت واحدهای مسکونی ازجمله استان‌هایی است که مردم آن دغدغه بسیاری برای تهیه و تأمین مسکن مناسب دارند اما باتوجه به تلاش‌های بسیاری که صورت گرفته هنوز طرح مسکن مهر با کاستی‌هایی در این استان روبه‌روست و زمان تحویل آن به تأخیر افتاده است. براساس بررسی‌ها علاوه بر بلاتکلیفی بعضی از مصوبات حمایتی ازجمله معافیت مالیاتی، ناکافی بودن میزان سهم آورده متقاضیان، دیرتر تأمین شدن زمین و ضعف برخی پیمانکاران سه‌دلیل مهم کندی اجرای طرح مسکن مهر در گیلان است.

اما مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه تاکنون۱۲هزار و۳۹۲ واحد در شهرهای بیش از ۲۵ هزار خانوار واگذار شده است، گفت: تابه‌حال ۵۲هزار و ۴۴۱ قرارداد منعقد شده که کار ۱۵هزار و۸۲۰ واحد به مرحله اتمام نازک کاری رسیده است. حجت شعبانپور پیش‌بینی کرد درصورت مشارکت بیشتر اعضای تعاونی‌ها در تأمین آورده و حضور پررنگ‌تر دستگاه‌های خدمت‌رسان استان ازجمله شرکت‌های آب و فاضلاب، مخابرات و گاز و دیگر دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، حدود ۸۰درصد واحدها تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند.

آینده مبهم مسکن مهر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد: عملکرد دولت در مورد مسکن مهر تفاوت بسیاری با شعارهای داده‌شده دارد. رحیم زارع در گفت‌وگو با خانه ملت، اظهار داشت: طرح مسکن مهر یک تصمیم ملی رو به عدالت‌خواهی بود اما این طرح به‌خوبی اجرا نشد و عده‌ای رانت‌خوار و ویژه‌خوار از این موقعیت سوءاستفاده کردند و آنچه حق مردم بود به آنها داده نشد. نماینده مردم آباده، بوانات و خرم‌بید در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: متأسفانه در احداث واحدهای مسکن مهر کیفیت رعایت نشد و امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام شده، قوه قضاییه برای برخورد با متخلفان اقدامات لازم را انجام دهد. وی با بیان اینکه عملکرد دولت در مورد مسکن مهر تفاوت بسیاری با شعارهای داده‌شده دارد، گفت: متأسفانه به آن شکل که دولت در مورد طرح مسکن مهر شعار می‌داد، به وعده‌هایش عمل نکرد و اصلا مشخص نیست که دولت آینده این طرح را ادامه دهد یا خیر؟ این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه تأثیر مسکن، مهر بر بازار مسکن دور از انتظارات بود، تصریح کرد: مسکن مهر به اهداف ترسیم‌شده آنطور که باید دست نیافته است که نمونه‌ای از آن افزایش قیمت واحدهای احداث‌شده است. زارع با اشاره به سخنان اخیر رئیس‌جمهور در مورد اینکه میزان مسکن از تعداد خانوارها پیشی گرفته است، عنوان کرد: در حال حاضر یک فرد صاحب چندین خانه است اما در همین حال یک فرد دیگر حتی یک آپارتمان کوچک نیز ندارد و بنابراین، این حرف، چندان منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

کد خبر 197059

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز