گروه شهری: پیشرفت خیره‌کننده صنعت حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت در سال‌های اخیر، مشتریان داخلی و خارجی بسیاری پیدا کرده که یکی از مشتریان ثابت آن، همین دولت است. متروی تهران-پرند و متروی شهرهای اقماری اطراف تهران، سفارشات متعددی است که دولت به شرکت متروی تهران داده است، درحالی‌که از پرداخت سهم قانونی و اصلی پیشرفت متروی پایتخت سرباز می‌زند.

متروی تهران

سال گذشته مجلس قانونی مصوب کرد که طی آن بودجه حمل‌ونقل تهران به دولت واگذار شد تا به سرعت آن را تحویل شهرداری تهران دهد اما این قانون پس از گذشت سه چهارم سال، هنوز اجرایی نشده و ریالی از آن به مترو و اتوبوسرانی پرداخت نشده است. سهم تهران از بودجه عمرانی حمل‌ونقل، فارغ از یارانه حمل‌ونقلی است که به واسطه قانون هدفمندی یارانه‌ها، بابت یارانه بلیت مترو و اتوبوس به پایتخت نشینان تعلق می‌گیرد و 90درصد آن از مردم شهر سلب شده است.

در چنین شرایطی مدیریت شهری هنوز مردم را از عواقب تعهدشکنی‌های دولت مصون داشته است. صنعت مترو به‌عنوان یکی از مظاهر پیشرفت کشور در سال‌های اخیر توسعه چشمگیری به‌خود دیده و در بخش‌های مختلف، متحول شده است.به گزارش همشهری، روند پیشرفت ایستگاه‌های بهره‌برداری شده و آماده استفاده مترو نشان از افزایش دوبرابری سکوها در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف داشته است.

نگاهی به آمار توسعه سکوهای مترو مشخص می‌کند در سال77 تنها سه ایستگاه مترو در خط پنج قابل استفاده بوده که این عدد در سال79 به 12 رسید و سال80 با افتتاح بخشی از خط یک، به عدد 34 ایستگاه رسید. این عدد اما در زمان حضور احمدی‌نژاد تنها هفت ایستگاه رشد داشت، درحالی‌که در دوره سکانداری قالیباف تعداد ایستگاه‌ها از 41 در سال 84 به 86 ایستگاه در سال‌جاری رسید که نشان می‌دهد در هفت سال گذشته 45 ایستگاه جدید به شبکه متروی تهران اضافه شده است؛ رشدی که در دوره مدیریت اخیر حاصل شده شامل پنج ایستگاه در خط متروی کرج، 19ایستگاه در خط‌چهار، هشت ایستگاه در خط یک، هشت ایستگاه در خط دو و پنج ایستگاه در خط سه می‌شود.

پیشرفت خیره‌کننده صنعت حمل‌ونقل زیرزمینی پایتخت در سال‌های اخیر، مشتریان داخلی و خارجی بسیاری پیدا کرده که یکی از مشتریان ثابت آن، همین دولت است. متروی تهران-پرند و متروی شهرهای اقماری اطراف تهران، سفارشات متعددی است که دولت به شرکت متروی تهران داده است، درحالی‌که از پرداخت سهم قانونی و اصلی پیشرفت متروی پایتخت سرباز می‌زند.

کد خبر 196889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز