دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که روسیه سومین رزمناو خود را راهی آب‌های سوریه کرد، رسانه‌های سوری از بازداشت شماری از خلبانان ترک خبر دادند اما ترکیه این خبر را تکذیب کرد.

russia

به گزارش شبکه خبری راشا تودی، یک مقام مسئول در ستادکل ارتش روسیه با اشاره به اینکه رزمناو نووچرکاسک ناوگان دریای سیاه روسیه از بندر نووروسیسک به سوی شرق دریای مدیترانه عزیمت کرده، افزود: این رزمناو قرار است در بندر طرطوس در سوریه لنگراندازد. این مقام همچنین تصریح کرد که رزمناو یادشده حامل یگانی از تفنگداران دریایی و زره پوش‌های نظامی است و دیروز (دوشنبه) از تنگه‌های بسفر و داردانل عبور کرده و قرار است امروز (سه‌شنبه) وارد دریای اژه شود تا به کشتی‌های جنگی روسیه مستقر در دریای مدیترانه بپیوندد.

رزمناو نووچرکاسک اوایل‌ماه دسامبر گذشته به همراه رزمناو ساراتوف وارد آب‌های سوریه شده بود و 10 روز بعد به بندر نووروسیسک روسیه بازگشته بود. علاوه بر نووچرکاسک، دو رزمناو غول پیکر دیگر به نام‌های آزوف و نیکولا ویلچینکوف در 25 و 28دسامبر عازم آب‌های سوریه شده بودند و به گروه کشتی‌های موسکوا، سمیتلوی و ناو هواپیمابر ایوان بوبنوف پیوسته بودند. پیش از این، خبرگزاری اینترفکس روسیه اعلام کرده بود که شماری از کشتی‌های ناوگان‌های شمال، بالتیک و دریای سیاه روسیه به‌زودی ماموریت‌های جنگی مشترکی را در آب‌های سوریه آغاز خواهند کرد. یک مسئول روس هم اعلام کرده بود که این کشتی‌ها قرار است برای مدت کوتاهی در دریای مدیترانه به‌منظور انجام مانور مشترکی مستقر شوند و سپس از طریق کانال سوئز برای تأمین امنیت کشتیرانی مدنی در خلیج عدن، عازم اقیانوس هند خواهند شد.

اما همزمان با این اظهارات، یک روزنامه سوری به نقل از خبرگزاری ریانووستی روسیه نوشت که یگان‌های ارتش این کشور چهار افسر ترک را در نزدیکی حلب بازداشت کرده‌اند. به نوشته روزنامه الوطن، نیروهای تامین امنیت فرودگاه نظامی کویرس توانستند چهار افسر خلبان را هنگام تلاش برای ورود به فرودگاه نظامی به همراه یک گروه مسلح بازداشت کنند. اما در واکنش به این خبر، روزنامه ترک حریت نوشت که یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه ترکیه این گزارش را تکذیب کرد. روزنامه حریت به جزئیات بیشتری در این‌باره اشاره‌ای نکرد.

در سطح میدانی هم دیروز روزنامه ساندی‌تایمز نوشت که پیکارجویان ارتش آزاد یک شهروند مسیحی را سر بریدند و ضمن مثله کردن جسدش، او را طعمه سگ‌ها کردند. این روزنامه به نقل از یک راهبه مسیحی به نام اگنس مریم دی لاکراوا گزارش داد که گروه‌های مسلح این شهروند مسیحی به نام آندره عربش را‌ماه مارس گذشته ربوده بودند و تنها انگیزه آنها در قتل وی، انتقاد برادرش از گروه‌های مسلح بود که به شیوه راهزنان اقدام به قتل و غارت می‌کنند. وی تصریح کرد:

شبه‌نظامیان افراطی اکنون دیگر کنترل گروه‌های مسلح را به‌دست گرفته‌اند و بیش از آنکه به فکر تغییر نظام باشند، تحت عنوان جنگ مقدس، دست به قتل و کشتار می‌زنند. این راهبه مسیحی توری بین‌المللی را به‌منظور آگاه‌سازی‌ افکار عمومی درباره جنایات گروه‌های مسلح در سوریه و تبدیل شدن این کشور به قطبی برای جذب گروه‌های شبه‌نظامی افراط‌گرا از گوشه و کنار جهان آغاز کرده است. وی تصریح کرد که گروه‌های مسلح بیش از 200خانواده مسیحی را شبانه از روستای رأس العین در مرز ترکیه اخراج کرده‌اند. وی تصریح کرد که‌ماه گذشته افراد مسلحی که آنها را وابسته به معاذ الخطیب رهبر اسلامگرای ائتلاف مخالفان سوریه توصیف کرد، ویدئویی را پخش کردند که در آن به یک کودک نحوه قطع کردن سر یک فرد 50 ساله با ساطور را آموزش می‌دادند.

این درحالی است که گروه‌های مسلح اعلام کردند که ده‌ها جسد سر بریده را در شمال دمشق پیدا کرده‌اند. به گزارش شبکه خبری العربیه، گروه‌های مسلح اعلام کردند که حدود 50 جسد ناشناس را در کوی برزه در شمال دمشق یافته‌اند که آثار شکنجه در آنها پیداست. این گروه‌ها ارتش سوریه را به این اقدام متهم کرده‌اند.

کد خبر 196366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز