همشهری آنلاین: رهبران کشورهای آمریکای جنوبی روز دوشنبه 16 آوریل برای بررسی پروژه‌های یکپارچه انرژی، در اجلاسی به میزبانی ونزوئلا شرکت می‌کنند.

به گزارش شانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، در این اجلاس دو روزه که در جزیره مارگریتا در ونزوئلا برگزار می‌شود، پروژه‌های منطقه‌ای مورد حمایت ونزوئلا، تنها کشور آمریکای لاتین عضو اوپک، بررسی می‌شوند.

رهبران کشورهای آمریکای جنوبی همچنین در این اجلاس در مورد اتانول که تولید جهانی آن در تسلط برزیل و آمریکاست و از نیشکر و ذرت تهیه می‌شود، گفتگو خواهند کرد.

چاوز اظهار داشت که لوییز ایناسیولولا دو سیلوا، رئیس جمهوری برزیل، تعهد خود را به توسعه اتانول که محور اصلی مذاکره ماه گدشته با جورج بوش بود، اعلام کرده است.

چاوز و فیدل کاسترو، همتای کوبایی او، به افزایش تولید اتانول هشدارداده اند، زیرا توسعه اتانول سبب می شود زمین های مزروعی مورد نیاز برای کشت غذای مردم، به کار گرفته شوند و این موضوع، به بالارفتن آمار گرسنگی در جهان منجر می شود.

چاوز با تأکید بر این که نباید در این باره با رهبر چپ میانه‌رو برزیل درگیر شد، افزود: ما هرگز با لولا نبرد نخواهیم کرد و هرگز با برزیل نمی جنگیم؛ دشمن ما آمریکاست.

وی گفت: مسئله استفاده از اتانول نیست، بلکه مسئله ما آمریکاست که می خواهد اتانول را جایگزین بنزین کند و این دیوانگی است.

این در حالی است که ویلیام براونفیلد، سفیر آمریکا در ونزوئلا روز جمعه اظهار داشت: واشنگتن امیدوار است اجلاس انرژی به گسترش اتانول کمک کند.

چاوز با بیان این که ما معتقدیم اتانول اهمیت زیادی دارد و ممکن است یک عامل ضروری در مذاکرات انرژی در آینده باشد، یادآور شد: اتانول راه حل قرن بیست و یکم نیست، اما بدون شک بخشی از راه حل محسوب می شود.

رهبران کشورهای آمریکای جنوبی قرار است در این اجلاس در باره پروژه ساخت خط لوله 8 هزار کیلومتری انتقال گاز طبیعی از ونزوئلا به آرژانتین، برزیل، بولیوی، پاراگوئه و اروگوئه، گفت و گو کنند.

برزیل و ونزوئلا در دی  85 ( فوریه 2007)  توافق کردند که مرحله اول پروژه یادشده که این خط لوله را به شهر رسیفه برزیل می رساند، به اجرا درآورند.

چاوز همچنین مطمئن است که به پروژه "پترو- امریکن" که در چارچوب آن نفت ونزوئلا با قیمت ترجیجی به کشورهای فقیر در آمریکای لاتین و منطقه کاراییب فروخته می‌شود، اهمیت داده شود.

در سایه بهای بالای نفت، ونزوئلا همچنین مشغول ساخت پالایشگاه‌هایی در کوبا، برزیل،جاماییکا، نیکاراگوئه، پاناما، پاراگوئه و اروگوئه است.

اجلاس انرژی کشورهای آمریکای جنوبی اولین باری است که در جزیره مارگریتا در سواحل کاراییب متعلق به ونزوئلا برگزار می‌شود.

این اجلاس در 27 و 28 فروردین (16 و 17 آوریل)  با حضور روسای جمهوری آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی،کلمبیا، اکوادور، پاراگوئه، پرو، اروگوئه و ونزوئلا برگزار می شود.

کد خبر 19556

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز