یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: کمیسیون اصل 90 مجلس از اولین نهادهای نظارتی بود که پس از بروز التهاب ارزی و طرح سوءاستفاده ارزی برخی واردکنندگان وارد موضوع شد و حتی در ابتدا از بروز تخلفات ارزی گسترده خبر داد اما هنوز جزئیات گزارش این کمیسیون منتشر نشده است.

با محمد علی پور مختار ، رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • گزارش کمیسیون اصل 90 از تخلفات ارزی در چه مرحله‌ای است و نتایج این گزارش تا چه زمانی اعلام خواهد شد؟

این گزارش با صرف بیش از دو ماه وقت توسط کارشناسان مجلس آماده شده اما از آنجا که گزارش مذکور حاوی برخی اطلاعات محرمانه است فعلا تصمیمی برای قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس و انتشار عمومی آن گرفته نشده است. با توجه به محتوای گزارش تخلفات ارزی کمیسیون در آخرین نشست خود تصمیم گرفت که این گزارش فعلا حتی در صحن علنی مجلس نیز قرائت نشود اما پس از برگزاری جلسه با مسئولان بانک مرکزی به عنوان نهاد اصلی تنظیم بازار و اجرای سیاست‌های پولی و ارزی کشور طی هفته جاری این گزارش نهایی شده و نسخه‌ای از آن در اختیار رئیس مجلس قرار می‌گیرد.

  • این احتمال وجود دارد که گزارش مذکور اصلا قرائت نشود؟

بله، این احتمال وجود دارد که تمام یا بخشی از گزارش مجلس از تخلفات ارزی قرائت نشود.

  • یعنی حتی گزارش سوء استفاده وارد‌کنندگان متخلف از ارز مرجع برای واردات خودرو نیز اعلام نخواهد شد؟

این گزارش آماده شده و مشکلی برای انتشار آن وجود ندارد. جلساتی با مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه داشته‌ایم و چهارشنبه هفته گذشته نیز آخرین جلسه برگزار شده است. مجلس به این تخلفات رسیدگی کرده و تلاش می‌کنیم به نقطه مشترکی برسیم تا امکان ترخیص خودروهای متوقف شده به وجود آید و از سوی دیگر مردم فشار ناشی از عرضه این خودروها با ارز آزاد را از طریق افزایش قیمت‌ها متحمل نشوند و حقوق گمرکی دولت نیز پرداخت شود.

  • آیا گزارش مجلس از تخلفات ارزی مجازات‌ها ی دیگری علاوه بر پرونده‌های ستاد مبارزه با قاچاق و سازمان تعزیرات حکومتی خواهد داشت؟

مجلس خواستار آن نیست که در این گزارش زیاد پیگیری قضایی را دنبال کند و در صورتی که تخلف عمدی با قصد سوء استفاده یا اخلال در نظام ارزی کشور در بازار ارز صورت گرفته و در این گزارش به آن پرداخته شده باشد این موضوع به دستگاه‌های قضایی ارجاع خواهد شد اما اگر این تخلفات ناشی از ماهیت تغییر سیاست‌های تجاری و بدون تعمد باشد، مجلس با هدف اصلاح این روش‌ها به قرائت گزارش بسنده خواهد کرد.

  • آیا مجلس تخلف تخصیص ارز دارو برای واردات کالاهای لوکس را بررسی کرده است؟

با توجه به اهمیت دارو و مواد غذایی در اولویت‌های تعیین شده کالایی ، کار‌گروهی در مجلس تشکیل شده و یکی از اعضای کمیسیون مسئولیت بررسی این موضوع و تهیه و تدوین گزارشی در این زمینه را بر عهده گرفته و نتایج آن بررسی را اعلام خواهد کرد.

  • آیا محرمانه خواندن و اعلام‌نشدن نتایج پرونده‌ تخلفات ارزی، شائبه نقش بدنه دستگاه‌های دولتی در شکل‌گیری این تخلفات را تقویت نمی‌کند؟

بعید می‌دانم، چرا که اعلام نشدن نتایج بررسی پرونده تخلفات ارزی الزاما به این معنا نیست که برخی مسئولان در این زمینه نقش داشته‌اند، اما ممکن است انتشار این گزارش‌ها موجب سوء استفاده دیگران و شکل‌گیری برخی چالش‌ها شود.

  • به طور مشخص آیا این اقدامات در بازار ارز به منزله تخلف بوده یا خیر و در صورتی که این اقدامات مصداق تخلف است چرا نباید اسامی متخلفین یا نحوه برخورد با آنها مشخص شود؟

اگر تخلف افراد در بازار ارز محرز شود وظیفه قوه قضاییه برخورد با این تخلفات است.

  • یعنی در گزارش مجلس، هیچ تخلف ارزی محرز نشده است؟

اجازه دهید به این سوال جواب ندهم. ورود مجلس به این موضوع به معنای شکل‌گیری تخلف نبوده و گرچه اشکالاتی در بازار ارز وجود داشته اما هنوز شکل‌گیری تخلف در بازار ارز محرز نشده است. باید بین اشکال و تخلف تفاوت قائل شد.

  • نتایج نهایی این گزارش را چه زمانی شاهد خواهیم بود؟

پس از دریافت دیدگاه‌های مسئولان بانک مرکزی و ارائه گزارش نهایی به رئیس مجلس در نهایت تا سه هفته آینده نتایج گزارش مجلس از پرونده نوسان نرخ ارز مشخص خواهد شد؛ گرچه ممکن است این گزارش انتشار عمومی نیابد.

کد خبر 195397
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز